Напиши думата, която търсиш и натисни Enter

Говорейки за мощта на съвременните видеокарти, не може да не споменем за спиращата дъха производителност на новия водещ графичен процесор за работни станции на Nvidia и огромния му потенциал, макар и да трябва да приготвите доста прилична сума, за да го притежавате. Става въпрос за RTX 6000 Ada Generation – модел, който ще ви представим днес.

 

Име, което не буди съмнение относно изчислителната мощ

 

Първото нещо, което е необходимо да споменем, е самото име на тази нова видеокарта от класа за работни станции. Тя е изградена върху архитектурата Ada Lovelace на Nvidia, която е кръстена на английския математик, смятан за първия компютърен програмист. Говорейки за бързи изчисления, едва ли има по-удачно име от това. Доскоро Nvidia използваше префикс с една буква за своите професионални графични процесори – P за Pascal, T за Turing, A за Ampere и т.н. И тъй като A вече беше взето, Nvidia първоначално спомена графичния процесор Ada Lovelace като Nvidia RTX 6000, но скоро след това маркира Ada Generation в края вероятно за да избегне объркването с базираната на Turing Nvidia Quadro RTX 6000 от 2018 г. Само от Nvidia си знаят причината да не използват префикса L, както това се случи относно графичните процесори за сървъри и база данни Ada Lovelace (Nvidia L4 и L40), но и едва ли е толкова важно.

 

Карта, разработена специално за работните станции

 

Говорейки за архитектурата, Nvidia RTX 6000 Ada Generation е GPU с двоен слот и пълна височина, използва PCIe 4.0 и е снабдена с четири DisplayPort 1.4a конектора. На пръв поглед прилича доста на предшественика си Nvidia RTX A6000, като трябва да споменем минималистичния ъглов дизайн в черно и златисто. Вентилаторът е от радиален тип и изкарва горещия въздух директно от задната част на работната станция или компютъра. Картата е с обща мощност от 300 W, което е по-малко от нейните събратя с три слота Ada Lovelace – Nvidia GeForce RTX 4090 и GeForce RTX 4080. Захранването се доставя чрез един PCIe CEM5 16-пинов конектор.

Относно изчислителната мощ – предложението на Nvidia има феноменално количество процесори: 142 RT ядра от трето поколение (предоставящи 211 TFLOP), 568 тензорни ядра от четвърто поколение за AI изчисления (доставящи 1457 TFLOP) и 18 176 CUDA ядра от следващо поколение за операции с общо предназначение, разполагащи с 91 TFLOPs производителност. Това е значителен скок в сравнение с Nvidia RTX A6000, който осигуряваше RT Core производителност от 76 TFLOPs, Tensor производителност от 310 TFLOPs и производителност с единична точност от 39 TFLOPS.

Nvidia RTX 6000 Ada идва с 48 GB GDDR6 памет, което би трябвало да е достатъчно за повечето дейности и процеси, ориентирани към визуализацията. Въпреки това за разлика от своя предшественик RTX 6000 Ada Generation не поддържа NVLink, така че не може да свържем два графични процесора, възползвайки се от потенциалните 96 GB памет. Това едва ли ще  има голямо значение за повечето потребители, тъй като и 48 GB памет са предостатъчни за повечето инженерни симулации дори ако става въпрос за изчислителната динамика на флуидите (CFD). Все пак 48 GB все още са двойно повече от това, което се предлага в най-добрите потребителски решения като Nvidia GeForce RTX 40-Series.

RTX 6000 Ada също се отличава от другите модели на Nvidia и по няколко други критерия, включително професионалните драйвери, професионалните софтуерни сертификати, поддръжката на памет за коригиране на грешки (ECC) и някои нишови функции за pro viz, включително стерео и Frame Lock за viz клъстери. Моделът поддържа и Nvidia виртуален GPU (vGPU) софтуер, който позволява на всяка работна станция да бъде преназначена в множество GPU-ускорени виртуални работни станции. И накрая, RTX 6000 Ada може да се похвали с 3 пъти по-висока производителност на видео кодиране от Nvidia RTX A6000, за поточно предаване на множество едновременни XR сесии с помощта на Nvidia CloudXR.

 

Оптимизирана за тежките визуализации

 

Nvidia RTX 6000 Ada предлага всички подобрения от новото поколение, които може да очакваме от една нова архитектура на графичния процесор, но също така има значителни промени в начина, по който графичният процесор извършва изчисления, за да повиши производителността по време на работа с процесите, ориентирани към визуализирането. Тук веднага може да споменем Deep Learning Super Sampling 3 (DLSS) и Shader Execution Reordering (SER) – двете нови технологии, които се открояват по-забележимо в последната година. Технологията Nvidia DLSS е налична за потребителите от няколко години, като в новата Nvidia RTX 6000 Ada вече говорим за третото ѝ поколение. Тук ядрата AI Tensor на графичния процесор се използват за повишаване на производителността.

Нещо, което буди възхищение, е, че чрез графичните процесори Ampere от предишното поколение на Nvidia, DLSS 2 взема текущия кадър с ниска разделителна способност и предишния кадър с висока разделителна способност, за да предскаже на базата на пиксел по пиксел как би изглеждал текущият кадър с висока разделителна способност. С DLSS 3 ядрата на Tensor се генерират изцяло нови кадри, а не само пиксели. Те обработват новия и предходния кадър, за да се открие как се променя сцената, след което се генерират изцяло нови кадри, без да се налага да обработва целия графичен конвейр.

 

Работа с голям брой симулации

 

И докато визуализацията е основният случай, в който бихме използвали Nvidia RTX 6000 Ada, то новият GPU може да се използва и за различни видове симулации. В този случай от Nvidia специално подчертават да се ползва софтуерът Ansys, включително Ansys Discovery и Ansys Fluent, ако става въпрос за изчислителна динамика на течности (CFD) например.

В сравнение с RTX A6000, RTX 6000 Ada има не само повече ядра, които са и по-бързи, но и значително по-голям L2 кеш (96 MB срещу 6 MB) и увеличена честотна лента на паметта (960 GB/s срещу 768 GB/s). Според Ansys това води до „впечатляващи резултати относно производителността“.

 

Тестовете показват съкрушаваща мощ

 

Графичният процесор е прекалено мощен за текущото поколение CAD и BIM софтуер, така че не се фокусирахме в тази насока. Въпреки това е важно да се отбележи, че той все пак е сертифициран за приложения като Revit и Archicad, така че, ако планирате да използвате тези основни архитектурни приложения заедно с повече инструменти, фокусирани върху дизайна, като Enscape, V-Ray, Twinmotion и Lumion, няма да имате абсолютно проблеми и ще постигнете зашеметяваща производителност.

3D визуализацията в реално време с приложения, които използват OpenGL, DirectX или Vulkan графични API, са много важна част от дейността на модерните дизайнери и разработчици. В редакцията направихме сравнителни тестове на три различни Nvidia графични карти – RTX 6600 Ada, RTX 4090 и RTX 3090, базирани на няколко бенчмарка: Geekbench 6, Arion Render и 3Dmark, за да придобием реална представа за предимствата на новото предложение на най-големия производител на видеокарти. То се откроява като най-мощния модел според тестовете, представени на графиката. Резултатите показват значителнo предимствo в няколко различни сценария, което я прави изключително привлекателен избор за професионална употреба.

Geekbench 6: В теста Geekbench 6, който е популярен инструмент за оценка на производителността на графичните карти в различни изчислителни задачи, RTX 6600 Ada успява да постигне внушителен резултат от 330 421 точки. Този резултат значително надминава RTX 4090, която постига 313 885 точки, и още повече изпреварва RTX 3090 със скромните 197 437 точки. Това показва, че RTX 6600 Ada е способна да се справя с широк спектър от задачи, включително и такива, които изискват висока изчислителна мощност, като обработка на големи обеми от данни, изчисления, свързани с машинно обучение, и други сложни операции.

Arion Render: В бенчмарка Arion Render, който е специализиран в оценката на рендъринг способностите на видеокартите, RTX 6600 Ada отново излиза начело с резултат от 31 760 843 точки. Това е значително подобрение в сравнение с RTX 4090, която постига 26 123 735 точки, и RTX 3090 със скромните 10 371 001 точки. Тази значителна разлика подчертава предимствата на RTX 6600 Ada в рендъринг задачите, което я прави идеален избор за професионалисти, работещи в области като 3D моделиране, визуални ефекти и анимация. В тези професии, където времето за рендиране е критично, такава производителност може да доведе до значително повишаване на продуктивността.

3Dmark: Резултатите от 3DMark, който е един от най-известните бенчмаркове за оценка на графична производителност в игрите и визуализациите, поставят RTX 6600 Ada на второ място с 29 377 точки. RTX 4090 е фаворит тук с 29 977 точки, а RTX 3090 изостава със скромните 17 666 точки. Това само потвърждава факта, че RTX 6600 Ada е не само силна в професионални и изчислителни задачи, но и предлага чудесна производителност при сериозни игрални натоварвания и разработка на видео игри.

В заключение, резултатите от тези три различни теста категорично демонстрират предимствата на NVIDIA RTX 6600 Ada пред по-старите модели RTX 4090 и RTX 3090. Картата предлага значително подобрена производителност във всички тестови сценарии, което я прави изключително подходяща за професии, където бързината и ефективността са от решаващо значение. Тази карта е отлично решение за професионалисти, занимаващи се с тежки графични задачи, рендъринг, изчисления и дори висококачествен гейминг, предлагайки ненадмината производителност и стабилност.

 

Изключително представяне като цяло

 

В заключение, Nvidia RTX 6000 Ada Generation представлява нов стандарт в професионалната графична производителност. Със своите впечатляващи резултати, които надхвърлят значително тези на предходното поколение RTX A6000, тази видеокарта показва, че е готова да отговори на най-високите изисквания в индустрията. Комбинацията от четвърто поколение Tensor ядра и пълната интеграция на хардуер и софтуер от Nvidia гарантират не само по-висока производителност, но и безпроблемна работа в реално време. В крайна сметка RTX 6000 Ada е изборът за професионалистите, които търсят върхово качество и ефективност в своята работа.

Снимки: HiComm