
Steam остава безспорният гигант на компютърните игри - и не само заради огромната си библиотека или социалните функции. Нов анализ на консултанта в гейм индустрията Крис Зуковски хвърля светлина върху една необичайна, но изключително печеливша тенденция: много потребители на Steam купуват игри, които всъщност никога не играят. Този феномен, който Зуковски нарича „болест на цифровото трупане“, е една от причините, поради които разработчиците продължават да публикуват в Steam въпреки 30-процентното намаление на приходите - много по-голямо от 12-процентното намаление на Epic Games Store след първия милион продажби.
Успехът на Steam се крие в способността на платформата да превърне купуването на игри в самостоятелно хоби. Според Зуковски Valve е решила проблем, който дори гигант в стрийминга като Netflix не може: да продава развлечения на потребители, които вече се чувстват претоварени от избор. Той посочва, че Steam дава на играчите илюзията за безкрайно време-време, което те могат да използват, за да играят тези игри в крайна сметка... или никога.
Данните от събития като Steam Next Fest показват ясен модел. Играчите редовно добавят игри в списъците си с желания, без да са изпробвали безплатните демо версии, което показва, че много от покупките са продиктувани по-скоро от импулс, отколкото от намерение да играят. Пример за това е колегата на Зуковски - Крис Рей. Той притежава над 6000 игри, но е играл само около 20% от тях. Въпреки че някои от тези заглавия са били предоставени за ревюта, огромното мнозинство са лични покупки. А с разпродажбите като лятната разпродажба на Steam, която е в разгара си, броят на неиграни заглавия в библиотеките на потребителите продължава да расте.
Това "колекционерско" поведение не е рядкост. Всъщност то е част от това, което прави Steam толкова ефективна за разработчиците. Зуковски казва, че платформата сякаш предлага достъп на „група пияни моряци, които харчат пари безотговорно“, визирайки безгрижните навици на много потребители за купуване по време на сезонните промоции. Разработчиците се възползват от това, тъй като могат да разчитат на големи скокове в приходите по време на големите разпродажби, дори ако много купувачи никога не стартират закупените от тях игри.
От гледна точка на разработката разбирането на уникалната култура на купуване в Steam е от съществено значение. Зуковски подчертава, че игрите от специфични и ясно дефинирани жанрове, като сървайвъл или симулации, са склонни да привличат тези купувачи повече от други. Тези играчи са по-склонни да добавят заглавието в списъка си с желания и в крайна сметка да го купят - често само защото отговаря на позната ниша.
Стратегическите отстъпки също са от ключово значение. Независимите разработчици могат да извлекат голяма полза от определянето на времето на продажбите си по време на големи събития в Steam. Дори и играта да не оглави класациите, огромният брой импулсивни купувачи осигурява постоянен поток от приходи. Добавянето на демо версия може не винаги да доведе до повече игри, но може да увеличи броя на добавките в списъка с желания, което все пак увеличава видимостта в алгоритъма.
Културата на дигитално трупане в Steam може да изглежда разточителна на пръв поглед, но тя е крайъгълен камък на финансовата екосистема на платформата. За разработчиците тя създава възможности за постигане на успех без масово ангажиране на играчите. За геймърите това е призив за размисъл: дали поддържате библиотека, или просто колекционирате заради самите себе си? Така или иначе, гениалността на Steam се състои в това, че ни кара да искаме игри, до които може би никога няма да се докоснем - и това е едновременно очарователно и малко опасно.
Снимка: Unsplash
Виж още: На изследователски кораб откриха странен микроорганизъм и никой не знае какво представлява