„Никога няма да има ThinkPad, който не е черен. Това е цветът на силата. Цветът на смъртта. Цветът на секса. Цветът на толкова много неща. Но и цветът на ThinkPad. И през годините той ни послужи по перфектен начин, за да прожектираме имиджа на авторитет, сила и изисканост, който всички свързват с ThinkPad.“
- Дейвид Хил, вицепрезидент на Lenovo Design
Кликнете на снимката, за да отворите галерията с най-важните модели в 25-годишната история на ThinkPad.
Преди Apple и тяхната популярна фраза Think Different IBM казваха само Think. Думата била толкова силно асоциирана с компанията, че се превърнала в неофициален слоган, принтиран върху тефтерите на служителите на IBM. През 1992 г. тефтерите вече не се произвеждали, но Дени Уейнрайт - старши стратегист на IBM по онова време - все още ползвал един. Носел го със себе си на една историческа среща, на която се обсъждало какво да е името на новия продукт на IBM. Дени погледнал тефтера, а после колегите си. И казал: „Нека го наречем Think Pad“.
Машината, която покори бизнеса
Не че колегите му не се опънали на името. ThinkPad просто не звучал като продукт, направен от IBM. Фразата била трудно преводима на различни езици и в името й липсвали достатъчно цифри, от които изглежда IBM били обсебени. Въпреки всичко през 1992 г. компанията представила на изложението Comtex в Лас Вегас три лаптопа от новия „безцифрен“ бранд. ThinkPad 700c, най-мощния от моделите, бързо се превърнал в „красавицата на бала“. Устройството тежало 2.58 кг, имало 10.4-инчов TFT дисплей, премахващ се хард-диск и производителност, нечувана за времето си.
Оригиналното ревю на ThinkPad 700c на PC Magazine от 1992 г.
„Най-добрият ноутбук, който съм използвал“, „Най-важният продукт на годината“ - такива изречения започнали да описват модела в пресата, но не хвалбите били най-впечатляващото. Изведнъж ThinkPad 700c се превърнал в машината, която всички в технологичния свят искали - от програмисти до изпълнителни директори на гигантски корпорации. „Безцифреният“ ThinkPad закарал IBМ на най-точното място, където компанията да започне новата си експанзия - в ексклузивната вселена на корпоративния бизнес.
Само началото
Критичният и комерсиален успех на 700c поставил името ThinkPad сред най-важните и влиятелни брандове в света. И в следващите години IBM доказали, че има защо да е така. През 1994 г. излязъл ThinkPad 755 CD - първият в света лаптоп с вграден CD-ROM. На следващата година го последвал 701 - модел с пълноразмерна клавиатура, чиито две крила се сгъвали и се прибирали в тялото на машината. Идеята не просъществувала в следващи модели, но спечелила на ThinkPad почетно място в Музея за модерно изкуство, където е и до днес заради дизайна „пеперуда“. През 1997 г. ThinkPad 770 пък бил първият модел с DVD-ROM. Няколко години по-късно брандът станал и пионер по отношение на биометрични защити. Модел на ThinkPad бил и първият лаптоп, излетял в Космоса, днес марката е официалната линия лаптопи, използвани от NASA на космически мисии. Всеки нов ThinkPad слагал на масата нещо ново, иновативно, но и практически полезно. И това не се промени дори след придобиването на ThinkPad от Lenovo през 2005 г., които дадоха на света първия хибриден лаптоп в лицето на ThinkPad X41.
Една от оригиналните реклами на IBM за ThinkPad 700c от 1992 г
Бъдеще с щипка носталгия
25 години след излизането на 700c, ThinkPad машините са нещо съвсем различно от оригиналните. Но и нещо много познато. Това усещане се дължи на верността в ценностите на оригиналната марка ThinkPad, която Lenovo влагат в създаването на новите модели. Определени принципи и елементи продължават да присъстват дори в най-новия ThinkPad X1 Carbon (2017) - легендарният и изключително удобен TrackPad, матираното черно и великолепната клавиатура. Тя винаги е била и продължава да бъде сред най-добрите клавиатури на пазара благодарение на вдлъбнатия дизайн на бутоните, който все едно прегръща пръстите ви.
Специалният юбилеен модел ThinkPad Anniversary Edition 25. Повече за него прочетете тук.
Днес ThinkPad са сред най-мощните и високопроизводителни бизнес машини на пазара. И са сред най-тънките, компактни и модели, дефинирани от определението „ултрабук“. Но това не означава, че оригиналната философия на „черната бенто кутия“ на IBM е изоставена. ThinkPad продължават да са на пръв поглед семпли лаптопи, в които има място за всичко, и в които всичко си е на мястото. Точно както в една традиционна бенто кутия за обяд.
Повече за ThinkPad и Lenovo България може да научите на www.lenovo.com/bg.