Голямата новина на отминаваща седмица e Android Wear и Moto 360. Промените в света на умните часовници, които очаквахме (или по-точно се надявахме, че скоро ще дойдат), са факт. За всички беше ясно, че този сегмент няма да направи голямата крачка, ако в него не се включат Google и Apple. Е, първата компания го направи по един отличен начин, въпреки че до този момент нямаме готов продукт, който да го потвърди, но и това ще стане скоро – Moto 360 трябва да излезе до половин година. Напрежението вече е върху хората от Apple, които трябва да затвърдят промените в тази сфера, но и да ни покажат защо компанията е една от най-иновативните в света на технологиите. А това ще стане скоро, нали? Не и според някои анализатори, които смятат, че такъв часовник ще има, но не и толкова скоро, колкото очакваме. Ако това е истина, Apple няма ли да изостане твърде много от конкурентите? А защо тогава е целият шум около Healthbook? Ето и подробности.
Общото мнение е, че Apple проучва, проектира и сериозно обмисля разновидности на умен часовник. Сега разликите - според технологичните медии такъв часовник не само ще има, но и ще се появи до края на тази година. Но не според всички. Някои смятат, че iWatch няма. Е, това няма да се запази за дълго време, но тази година няма да е дебютна за него. Предположението се базира на два интересни анализа – единият на Craig Hockenberry от Furbo, а другият – на Ben Bagarin от Techpinions.
Hockengerry си задава въпроса „Какъв проблем може да реши умния аксесоар?”. Според него Apple може да открие следните негативи за този сегмент. Компанията ще трябва да влезе в пряка конкуренция с компании, които имат богат опит в света на часовниците – произвеждат висококачествени продукти и са си осигурили запазено място върху китките на клиентите. Навлизането в пазар, в който стилът и качеството не влиза в ценовата категория под 1000 долара, би било проблем. Apple няма да може да пусне толкова скъп часовник поради няколко причини, но основната е, че технологиите се развиват толкова бързо, че от хората ще се очаква да подменят това устройство сравнително често (подобно на флагманите при смартфоните). Традиционните часовници могат да издържат вечно (относително). Според Hockenberry в момента няма нужната технология, с която да се създаде красив дизайн, дълъг живот на батерията, отличен дисплей и интересни фитнес функции. Той добавя, че Moto 360 е привлекателен, но твърде дебел, в момента нямаме информация за батерията му, не знаем цената му, а за спортните му функции не се споменава нищо.
Ако няма iWatch, защо е този шум около Healthbook? Според Bajarin едното не изключва другото. Той смята, че Apple се готви да впрегне екосистема от умни аксесоари, произведени от други хардуерни компании, но с достатъчно уникални и ексклузивни „примамки”, които да ги обвързват с iPhone. В тази ситуация Healthbook ще служи само като механизъм, който да прави връзката между хардуера. По този начин Apple ще привлече производители, които ще направят iPhone платформата по-силна.
Не можем да не се съгласим, че това е интересен вариант, тъй като е трудно да си представим универсален умен аксесоар – всеки потребител има различна рутина, извършва различни дейности и се грижи за физическото си здраве по различен начин. Звучи невъзможно една джаджа да покрие всички изисквания. Невъзможно, а и ненужно. Ако това предположение се окаже точно, Apple ще раздвижи сериозно света на умните аксесоари, но без да представи iWatch. Все пак остава нещо неизяснено – през последните 18 месеца Apple привлече няколко интересни попълнения в своите редици – хора, които са специалисти в сферата на медицинските сензори. Разбира се, това не означава автоматично, че можем да очакваме скоро iWatch. Възможно е те да работят върху различни проекти. Според Brian Dolan от MobiHealthnews „технологичните възможности на iWatch ще бъдат много по-скромни, отколкото очакваме”. Припомняме случая със Siri. Когато приложението направи своята премиера, то имаше по-скромни възможности, които постоянно се подобряват и развиват.
Дали iWatch ще се появи скоро? Не можем да кажем със сигурност, но сме сигурни, че Apple няма да остане по-назад от конкурентите си. Някои анализатори стигат дори по-далеч. Според Trip Chowdry, анализатор в Equities Research:
„Apple има само 60 дни, в които или ще трябва да покаже нещо, или ще изчезне. Ще изминат години преди да се стопят всичките 130 млрд. долара, но ще се превърне в компания без значение...ако не представи iWatch, ще бъде просто едно зомби.”
Не можем да се съгласим с едно подобно твърдение и прекомерната му крайност, но толкова ли е важно да представиш умен часовник? Да, очакваме тази година да е може би най-важната в света на умните аксесоари, но толкова важна роля ли ще изиграят? Възможно ли производителите на хардуер да пренасочат огромна част от усилията си към тези джаджи, превръщайки ги в неразделна част от смартфоните и таблетите? Не можем да дадем точен отговор, въпреки че се съмняваме това да стане толкова бързо. Едно е сигурно – битката се пренася на едно ново поле, на което може да паднат главите на някои сериозни герои. Ще следим с интерес.