Кариерата на професионалист в индустрията за дигитални развлечения представя уникалната възможност да съчетаеш гейминга с бързо растящия сектор на ИТ бранша. Създадена през 2006 г., Evolution Gaming е име, познато в световен мащаб като лидер в разработката на казино игри. Днес тя предлага стотици заглавия с поддръжка на 15 езика от студиа в Европа и Северна Америка. Освен разнообразие от забавления Evolution Gaming революционизира дигиталния гейминг с виртуални изживявания от първо лице, които позволяват на играчите да се потопят в атмосферата на избраната игра по неповторим начин.

За да се случи това, компании като Evolution Gaming разчитат изключително на талантите на дигиталните творци, които са специалистите, от чиято визия се раждат стилът и видът на дадена видеоигра. Концептуалният художник е този, който помага на идеите да оживеят и да придобият реални очертания. Неговата работа придава облика на виртуалния свят: изпод четката му ще се появят герои и врагове, обекти в света около тях и много дребни детайли, допълващи атмосферата в играта.

Работата на 2D артиста обхваща процеса по създаване на персонажи, локации и истории. Това е изключително креативен и едновременно с това отговорен процес, но истината е, че няма категорично изискване за специфично образование, на което да отговаряте. Вместо това успешният професионалист в тази област разчита на комбинация от творческо мислене и умение да рисува много добре на ръка или пък да използва художествен софтуер, създавайки 2D и 3D изображения чрез редица програми. Ако във въображението ви с лекота изникват образите на героите и локациите и познавате последните технологии, това може да бъде идеалното кариерно развитие за вас. Някои концептуални художници рисуват във Photoshop, а други работят с 3D софтуер като ZBrush, за да създадат фигури и форми. За да повишите квалификацията си и да получите официално образование, може да запишете курсове по триизмерно моделиране и анимация, дизайн на интерфейса, дизайн на нивата, дизайн на сцените. При всички положения и независимо от предпочитания начин на работа 2D художникът работи тясно с творческия директор на проекта, координира дейността си с останалите художници, обсъжда визията с дизайнери и разработчици.

Да ни разкаже повече за предизвикателствата и възможностите пред визуалния дизайн се е заел Джулиано Димитров от Evolution Bulgaria.

 

Разкажи ни повече за себе си и за твоя професионален път, който те доведе до Evolution?

Казвам се Джулиано Димитров и съм Art Lead на един от 8-те екипа от творци, работещи за Evolution Bulgaria в момента. Стигнах до Evolution след 9 години натрупан професионален опит като 2D Artist и след близо 2 години във фирмата мога да кажа, че я усещам като правилното място за мен и кариерата ми. Позицията ми в компанията предразполага да споделям своите познания и опит в създаването на казино игри и изкуство като цяло, както и да практикувам творческите си умения всеки ден.

 

Какъв е твоят артистичен стил и как се е развил през годините?

Подходът ми към създаването на дигитално изкуство и в частност игри претърпя големи трансформации през годините. Забелязал съм, че в зависимост от нивото на развитие на структурата и начина на работа в компанията, в която работя, артистичният ми стил може много да варира – от прецизен и богат до такъв, който отдалеч навява усещания за къси срокове и умора. За щастие в Evolution постоянно биваме поощрявани да разгръщаме пълния си потенциал, така че в момента съм в приятната позиция да рисувам в разчупени стилове, с който изненадвам дори сам себе си. Всяка от игрите изисква от нас да открием нейната уникална визия, а това ни предразполага да сме постоянно креативни. В моя път на развитие това се оказва момент, в който мога да наблегна на изпипването на детайлите за сметка на търсенето на идеи. Когато си свободен да развиваш която и да е от идеите си, можеш да се съсредоточиш над самото рисуване, което винаги е било любимата ми част от процеса.

 

Можеш ли да ни преведеш през творческия процес в една гейминг компания – от идеята до играта?

В създаването на игрите и избирането на темите и стила им разчитаме главно на собственото си вдъхновение. Творческият процес е доста отворен и най-често нямаме зададени по спецификация теми, в които да вкарваме игрите си. По този начин падат ограниченията и се отключва артистичният ни потенциал.

 

Процесът по рисуването на една игра може да се разгледа накратко в няколко стъпки:

- Концепция на играта – Тук всеки художник рисува своето виждане за продукта. В началото на изготвянето на всяка игра се обръщаме към вдъхновението, което сме открили в артистични референции, художници, които харесваме, и дори ежедневието си, за да изберем стилистика и тема, които усещаме близки до себе си в момента. По този начин насочваме играта към визия, която ще развиваме с най-голямо удоволствие и вдъхновение в даденият момент. След като разработчиците видят всички предложения от отделните художници, избират този вариант, който смятат, че най-добре представя механиката на играта, и го пращат към следващата фаза на процеса.

- Дизайн на играта – След като сме избрали концепцията, която включва темата и стила на играта, преминаваме към нейната реализация. Тук се включват всички художници от екипа и заедно рисуваме визията, която сме избрали, докато сме напълно доволни от начина, по който играта изглежда и се държи.

- След като дизайнът на играта е готов и одобрен от разработчиците, тя се праща към екипите ни от аниматори и програмисти, които заедно с Team Leader-а създават движенията, анимациите и накратко – вдъхват живот в картинките ни.

- Накрая идва ред на екипите от гейм тестери и преводачи, които съответно се грижат за това играта да няма бъгове и да е преведена на всички езици, на които ще се разпространява крайният продукт.

 

Какво те вдъхновява и как намираш нови идеи за работата си?

Намирането на вдъхновение е многостранен, но много приятен процес в работата ни. Приятна практика, която развихме органично в дизайн екипите, е да започваме всеки работен ден, като споделяме и коментираме помежду си изкуството, което е грабнало вниманието ни най-силно тази сутрин. Така екипът около теб се превръща в един от сигурните ти източници на вдъхновение. Харесват ми и моментите, в които получавам вдъхновение от ежедневието си. Понеже темите на игрите в нашата индустрия често залягат на поп-културни феномени и тенденции от съвремието ни, ние, художниците, сме в приятната позиция да се поставим на мястото на играча и да черпим идеи от света около себе си, света, от който и играчът е част. Така, следвайки своя интерес, мога да нарисувам игра на тема, която чувствам близка до себе си.

А в специалния момент, в който тази игра се окаже успешна и играчите също я усещат близка, натурално се чувствам разбран, като част от добре свързано общество.

 

Разкажи ни за конкретен проект, по който си работили в Evolution и с който се гордееш?

Мога да дам примери с конкретни проекти, по които съм работил, за да илюстрирам гореспоменатия ефект. Наскоро завършихме игра на тема, която дойде директно от личния ми живот, и работих по нея с лекота и удоволствие, от което съм доволен и горд. Механиката на играта предразполагаше свобода в интерпретацията и така моят нарастващ ентусиазъм в една странна област успя да си проправи път в работата ми – а именно интересът ми към отглеждането на екстремно люти чушки. Да, създадохме казино игра за любителите на лютото и силните усещания, с горещ геймплей и още по-горещи печалби.

 

Смяташ ли, че изкуството играе роля в разказването на истории във видеоигрите, и какво въздействие се надяваш да окажеш чрез работата си?

Според мен изкуството е водещо в разказването на истории във видеоигрите.

Една история, колкото и добра да е, има нужда да бъде представена на играча по най-добрия възможен начин, за да е успешна. И в случая изкуството е главното средство за комуникация.

Според проучванията, които Evolution извършва по отношение на приемствеността на игрите ни, повечето играчи не разчитат на пояснителни текстове, когато искат разберат механиката на една игра, а по-скоро на това как чрез визията си играта им подсказва геймплея. Като дизайнер на такива игри аз съм в позицията да се опитвам максимално чрез своето изкуство да разказвам историята и механиката на играта по визуален, интуитивно разбираем начин. А това освен интересно предизвикателство е и голямо удоволствие.

 

Какъв съвет би дал на амбициозните артисти, които искат да станат част от гейминг индустрията?

Всеки амбициозен артист има своите търсения в областта на разказването на истории по визуално красив начин. Тези търсения ни водят по пътя на изкуството и са това, на което се опираме, оглеждайки се за красивото в света около нас.

Чудесно е, че в момента в България всеки добър артист има възможността да поеме по пътя на създаването на красиви игри и подобна кариера е възможна и достъпна, макар и трудоемка. За да стане един артист част от гейминг индустрията, той трябва да премине през сериозна школовка на собствените си артистични умения, което е дълъг и труден процес. Но за щастие първата стъпка е лесна и всеки артист, бивайки такъв, вече я е поел – това е стъпката към търсене на красотата за сметка на останалото.

 

Как Evolution подкрепя и насърчава творчеството и иновациите?

В Evolution имаме привилегията да участваме във внимателно подбрани екипи, част от огромна мултинационална структура, чиито процеси на работа са развивани в продължение на дълги години от много специалисти. Създадена е и се поддържа умело атмосфера на иновации и в комбинация със сигурността, която ни дава голямата корпорация по отношение на начините си на работа, се постига много продуктивна работна среда.

В подобна атмосфера създаването на визията на игрите се превръща в единствена задача на артистите, а за всичко останало се грижи издържана структура. В духа на съвремието сме свободни да работим както от удобните си офиси, така и отдалечено, което спомага за разнообразие в ежедневието и усещането за свободен избор, от което вярвам, че всеки артист се нуждае. Имаме и чести тиймбилдинги, които всеки екип си организира според собствените си преференции – още един начин екипът да се усеща като приятелски кръг от артисти.

Радваме се и на чести ъпгрейди, като работното ни оборудване се подобрява според индивидуалните ни и екипни нужди. И не на последно място – екипите ни също се ъпгрейдват постоянно – стават все повече, по-големи, по-добре стиковани и по-цветни с всеки изминал ден.

 

Какви вълнуващи проекти можем да очакваме да видим от компанията в бъдеще?

Последната голяма стъпка на Evolution Bulgaria в насока разширяване на проектовия ни каталог е приобщаването на небезизвестната гейминг компания NetEnt към нашата структура. Два нови екипа в българския офис ще се грижат за създаването на нови игри в съвършено нова за нас насока, стилистика и с нов процес на работа, който включва по-мащабно интегриране на 3D дизайни в процеса на разработка.

Като Art Lead на един от тези обещаващи млади екипи съм ентусиазиран да изследваме и усъвършенстваме заедно този нов подход към създаването на игрите си, както и да ползваме трибуната на Evolution, за да достигнем до възможно най-много играчи.

 

Ако прочетеното дотук е събудило у вас амбицията да се реализирате в динамична и конкурентна среда, комбинирайки творчество, визия и високи технологии, Evolution Gaming непрекъснато набира нови попълнения в своя бързо разрастващ се екип. На кариерната страница на компанията може да откриете десетки предложения за художници, програмисти и софтуерни инженери, базирани както в България, така и в дузина други локации. Всяко от тях може да се превърне в първата стъпка в нова и вълнуваща посока, чиито предели са единствено границите на въображението и творческите ви умения.

Снимки: shutterstock