Инженерът Бен Холмен е прекарал шест години в създаването на „най-непрактичния 1000-пикселов дисплей в света“. Това голямо и умишлено неефективно устройство, което показва изображения чрез въртене на масив от оцветени дървени блокове, вече е достъпно за обществено ползване чрез уеб приложение. Холмен е нарекъл тази интерактивна решетка с размери 40 x 25 пиксела „Килопиксел“.

В блога на Холмен четем, че проектът включва „уеб приложение, физически контролер, специално изработен CNC, генериран gcode, тон на производство, 3D моделиране, 3D печат, снабдяване с материали“. Холмен с радост си спомня, че това е най-амбициозният му проект досега.

Първата идея на инженера за изграждането на тази концепция e да използва мотори, екструдирана алуминиева рамка и ролки, с които са запознати тези, които са сглобявали 3D принтер, хоби CNC машина или лазерно режещо устройство.

Първоначално Холмен предпочита „пиксели“ от топки за пинг-понг поради предимствата им по отношение на тегло и цена. Тази идея обаче e отхвърлена поради проблеми с материала, които станаха явни едва след няколко теста. Същата съдба сполетя и топките Nerf. В крайна сметка Холмен се обърна към любимия си материал – дървото. Освен това, след разговори с колеги инженери, той решава да използва кубични, а не сферични дървени пиксели.

Прецизността на производството е ключова за проект, чиято атрактивност зависи от еднородна решетка. Затова Холмен използва шаблон, за да усъвършенства „трудоемкия и отнемащ време“ процес на изработване и сглобяване на килопикселния дисплей – в продължение на няколко седмици свободно време.

Вероятно вече имате добра представа как работи този дисплей, базиран на въртящи се дървени блокове. Обикновено бихме казали, че за да получите бърз визуален преглед на вътрешното функциониране на такова устройство, трябва да погледнете видеоклипа по-горе. Въпреки това, споделеното видео е с продължителност 9 часа и 50 минути. Като го превъртите, лесно можете да видите част от „действието“.

Концепцията и функционирането не са толкова трудни за обяснение на хартия. Въртящите се дървени „пиксели“ с редуващи се черни/бели страни просто се въртят, за да се изгради изображение с помощта на основния CNC контролер, който Holmen е използвал за този проект.

Контролерът приема G-код през USB/сериен порт, който задейства стъпковите двигатели, за да постави машината в правилната позиция. След това инструкция, насочена към третата ос, задейства механизма за пробиване на дървените пиксели, за да обнови/ориентира пиксела, така че да покаже правилната страна.

Читателите могат да изпробват дисплея Kilopixel сами на kilopx.com. Ако посетите сайта, ще видите изображението, което се рендерира в момента (бавно). Под него има опашка от изображения, които ще бъдат изпратени на „екрана“ и може да нарисувате и изпратите свое собствено такова.

Холмен отбелязва, че уеб приложението Kilopixel в момента предлага три режима. Той предвижда, че в бъдеще това устройство ще се използва в „кафене или нещо подобно“. Там то ще може да показва рисунки, изпратени от потребители, изображения, създадени в реално време в сътрудничество, и да генерира форми и модели в „режим на готовност“. Не че този вид дисплей се нуждае от скрийнсейвър в режим на готовност, освен ако не се намира на светло място и дървесната боя не се избели от слънцето поради излагане на ултравиолетови лъчи.

Снимка: Unsplash/Ben Holmen

Виж още: Камера улови една от най-редките акули в света, която човешката дейност заплашва да заличи от морските дълбини