Според два нови доклада на международни групи за защита на потребителите повечето сайтове за абонамент използват "тъмни модели", за да повлияят на поведението на клиентите по отношение на абонаментите и личните данни. Тъмните модели са "практики, често срещани в онлайн потребителските интерфейси, които насочват, заблуждават, принуждават или манипулират потребителите да направят избор, който често не е в техен интерес". Международните изследвания са проведени от Международната мрежа за защита на потребителите и правоприлагане (ICPEN) и Глобалната мрежа за правоприлагане на правото на неприкосновеност на личния живот (GPEN).

ICPEN извърши преглед на 642 уебсайта и мобилни приложения с абонаментен компонент. Оценката разкри един тъмен модел, използван в почти 76% от платформите, и множество тъмни модели в почти 68% от тях. Един от най-често срещаните открити тъмни модели беше промъкването, при което компанията прави потенциално негативна информация трудна за намиране. ICPEN заяви, че 81% от платформите с автоматично подновяване на абонамента не включват в потока на покупката възможността купувачът да изключи автоматичното подновяване. Други тъмни модели за абонаментните услуги включват намеса в интерфейса, при която желаните действия се извършват по-лесно, и принудително действие, при което клиентите трябва да предоставят информация за достъп до определена функция.

В придружаващия доклад на GPEN се разглеждат тъмни модели, които биха могли да подтикнат потребителите да компрометират поверителността си. В този преглед почти всички от изследваните повече от 1000 уебсайта и приложения използваха измамна дизайнерска практика. Повече от 89% от тях използваха сложен и объркващ език в своите политики за поверителност. Намесата в интерфейса е друг основен нарушител тук, като 57% от платформите правят най-лесната за избор опция за защита на личните данни, а 42% използват емоционално натоварен език, който може да повлияе на потребителите.

Дори и най-съобразителните от нас могат да бъдат повлияни от тези фини сигнали, за да вземат неоптимални решения. Тези решения могат да бъдат безобидни, като например да забравите, че сте настроили дадена услуга да се подновява автоматично, или да ви изложат на риск, като ви насърчат да разкриете повече лична информация, отколкото е необходимо. В докладите не се уточнява дали тъмните модели са били използвани по незаконен или нелегален начин, а само, че са били налице. Двойното издание е сериозно напомняне, че цифровата грамотност е основно умение за всеки.

Снимка: Unsplash

Виж още: Портата към подземния свят в сърцето на Сибир расте с тревожни размери всяка година