Когато собствениците на текстилни фабрики в Англия в началото на XIX в. използват индустриализацията на своя отрасъл като оправдание за ниски заплати и претоварване на работниците в опасни и нечовешки условия, тайната организация на работниците се заема да саботира машините на капиталистите, които ги експлоатират. Днес Гилдията на американските сценаристи е изправена пред подобна заплаха от страна на тези, които контролират новата трансформираща технология - генеративния изкуствен интелект, и това е част от причините, поради които в момента те стачкуват за по-добри условия на труд.

На 7 март 2023 г. членовете на WGA гласуваха за одобряване на Модела на исканията за 2023 г. с 5 553 гласа "за" срещу 90 "против". Във вторник сутринта повече от 11 000 членове на Гилдията на американските сценаристи затвориха Холивуд за първи път от 2007 г. насам, когато за последно им се наложи да се борят за препитанието си.

"Въпреки че преговаряхме с намерение да сключим справедлива сделка... отговорите на студиите на нашите предложения бяха напълно недостатъчни, като се има предвид екзистенциалната криза, пред която са изправени писателите", се казва в изявление на ръководството на WGA до CNN. "Те затвориха вратата за своята работна сила и отвориха вратата за писането като изцяло свободна професия. Подобна сделка никога не би могла да бъде обмислена от тази членска маса."

В този смисъл гилдията настоява за значително увеличение на минималното възнаграждение в индустрията, "за да се обърне внимание на девалвацията на писането във всички области на телевизията, новите медии и игралните филми", както и да се стандартизира сумата, която се плаща на писателите, пишещи за стрийминг или за игрални филми, пуснати в кината, наред с множество други дълго отлагани нужди. Гилдията гледа и към бъдещето в преговорите си с Алианса на филмовите и телевизионните продуценти (AMPTP) в усилията си да попречи на студиите да използват изкуствения интелект и собствените си думи), за да лишат сценаристите на WGA от работа.

"Нямаме проблем със самия инструмент, нямаме възражение срещу инструмента", заяви членът на WGA и сценарист, стоящ зад Sinister, Doctor Strange и The Black Phone, К. Робърт Каргил пред Engadget по отношение на генеративните системи за ИИ. "Това, което поискахме от студиите, е да не генерират сами материали, които не са им предадени от сценаристите."

Това е така, защото договорите за писане в Холивуд са много специфични по отношение на обстоятелствата как се приписват заслугите, тъй като въз основа на тях се изплащат остатъчни плащания, обяснява Каргил. Например написването на първата чернова на пълнометражен филм се заплаща с по-висока ставка от последващите пренаписвания, а размерът на остатъчните възнаграждения, които получава първият сценарист, зависи от това какъв процент от първоначалния му сценарий е попаднал в крайния продукт.

"Страхът тук е много прост", продължава Каргил, и той вече е факт от началото на стачката. "Това е, че им хрумва идея и те я вкарват в някоя от генеративните програми и тогава тя изхвърля нещо, което прилича на сценарий. След това го предават на сценарист и казват: "Ще ти платим заплатата за пренаписване, за да продължиш и да го направиш така, че да звучи повече като написано от човек, и да отстраниш всички проблеми."

Това по същество би попречило на човешките писатели - и по-важно, на синдикатите зад тях - да получат най-високото заплащане, като същевременно ги принуждава да продължат да изпълняват работата, за която по принцип се предвижда най-високо заплащане. "Това, което Холивуд може да направи, е да ни отреже от тази много доходоносна първа стъпка на генериране на първоначалния сценарий и идеи за сюжет", казва той.

Гилдията също така с право е загрижена за възможността съществуващото им писателско съдържание да бъде използвано за обучение на бъдещи поколения на генеративни изкуствени интелекти. "Преди няколко седмици един фен се свърза с мен, защото си играеше с [ChatGPT] и искаше да получи няколко идеи за история на ужасите", спомня си Каргил. "Той каза: "Дайте ми няколко подсказки за ужаси, искам да напиша филм на ужасите, който е мистериозен трилър, искам да е страховит и нещо като Sinister".

"Това, което алгоритъмът върна обратно, беше сюжетът на Sinister", казва Каргил, който е написал историята в Sinister. "Семейство се премества в къща и намира видеокасета с убийството на семейството, което преди това е живяло там, и единственото нещо, което беше променено от моя филм, е, че нашият се е случил на филм, а не на видео - и така го промени."

Снимка: Unsplash

Виж още: Този хибриден самолетен дизайн може да направи полетите по-евтини от билетче в трамвая