Въпреки че социалните мрежи целят да ни развличат в ежедневието, всички сме наясно, че те са и основният информационен канал, който ни предлага не само интригуващи и любопитни факти за света, но и множество продукти. Според специално изследване обаче, ако прекарваме прекалено много време в социалните мрежи, може да настъпи психическа умора, която да рефлектира върху навиците ни на пазаруване. Или иначе казано: много е вероятно да закупим стоки или да се абонираме за услуги, от които в действителност нямаме нужда. Според проучване, проведено от Матю Питман - доцент по реклама и връзки с обществеността, Университет на Тенеси - и колегата му Ерик Хейли, хората с различно психическо натоварване реагират различно на рекламите. В рамките на три онлайн проучвания сред американци на възраст 18 - 65 години на контролни групи е поставена задача да изгледа дадена реклама. При първата група е нямало друго условие; втората обаче е трябвало преди това да запомни деветцифрено число; третата е трябвало да преглежда фийда си в Instagram в продължение на 30 секунди и чак тогава да гледа рекламата. Трябва да се отбележи, че рекламите, показвани на трите групи, били различни - съответно на услуга за приготвяне на храна, на сладолед и накрая - на кафе на зърна. Снимката и надписът на рекламата били еднакви за всички във всяка група, като бил манипулиран само броят на харесванията. Участниците на случаен принцип видели реклама с няколкостотин или десетки хиляди харесвания. След като изгледал рекламата, всеки участник оценил доколко би бил склонен да купи продукта и колко умствени усилия са му били необходими, за да помисли върху информацията. Групата, която първа използвала Instagram, била най-склонна да иска да купи представения продукт, когато имало много харесвания или коментари, и също така съобщила, че е използвала най-много умствени усилия, за да оцени рекламата. Индивидите в проучването били помолени да обосноват отговорите си, като представителите на първите две групи разяснявали: "Мислех за видовете на сладоледа и какъв ще бъде вкусът им". Или: "Харесва ми рекламата. Тя е проста и изчистена. Преминава директно към същността...". Но третата група била прекалено ангажирана и давала едносрични отговори - ясен признак за "когнитивното претоварване".  


Според специалисти това състояние се проявява при използване на социални мрежи, понеже постоянно се оценяват различни видове текстови, фото- и видеопостове от много различни хора. Цялото това превъртане и оценяване причинява усещане за разсеяност и разпиляност. Съответно в подобни ситуации е напълно възможно да се вземат импулсивни решения, които иначе биха били излишни. Правилно е да отбележим, че ако потребителят все пак има познания за продукта, е възможно да подходи с повече внимание към него - така например истинските любители на кафето биха проучили някои детайли относно добива, сорта, вкуса и аромата, преди да вземат решение да закупят рекламирания продукт.  
Предполага се, че богатите на съдържание среди като TikTok, Instagram Reels и YouTube са най-натоварващи психически, тъй като в тях има текст, снимки, видеоклипове, анимации и звук - често едновременно и с потенциал за наслагване. Тези платформи са и местата, където рекламодателите влагат повече средства, тъй като предлагат висока възвръщаемост на инвестициите за марките. 

Снимки: Unsplash

Виж още: Meta продължава да губи милиарди, но потребителите се завръщат към Instagram