Докато растем, много от нас биват научени да казват „моля“ и „благодаря“, когато някой друг ни направи услуга. Но струва ли си тези основополагащи маниери на общуване да се използват при чатботовете? Може би не. Според един изпълнителен директор от ИТ бранша резервирането на заявките с „моля“ и „благодаря“ изгаря милиони долари в разходи за електроенергия.

Откровението идва чрез пост в X (бивш Twitter), където потребител, който се представя като Томи, публикува миналата седмица: „Чудя се колко пари е загубила OpenAI от разходи за електричество от хората, които казват „моля“ и „благодаря“ на моделите им“. Изненадващо главният изпълнителен директор на OpenAI Сам Олтман, който ръководи ChatGPT, DALL-E, Codex и други, се включи в дискусията.

„Десетки милиони долари са добре похарчени“, отговори Олтман. После загадъчно добави: „Никога не се знае“.

Всеки път, когато потребителят въведе запитване в чатбот, генератор на изображения с изкуствен интелект или друг инструмент за генериране на съдържание с ИИ, това запитване трябва да бъде обработено от сървърите, захранващи големия езиков модел (LLM) в центъра на платформата. И макар да е очевидно, че езиков превод, сложна математическа задача или потребителска част от кода ще изискват реална изчислителна мощ, дори обикновеното „благодаря“ изглежда като подкана за LLM, който след това трябва да генерира отговор. Тогава е логично, че всеки учтив (но не и търсещ информация) отговор на данните от ChatGPT консумира ненужно енергия и пари.

Но частта от отговора на Олтман, където споменава за „добре похарчените“ пари, подсказва, че той не смята, че тези учтиви запитвания са пълна загуба. Ако това е така, той не е единствен с това мнение. В публикация в блога на Microsoft от септември 2023 г. директорът по дизайна на Copilot Къртис Бийвърс изказва мнението, че „използването на учтив език задава тон на отговора“, което прави „разговорите“ с ИИ не по-различни от разговорите с „колегите ви, непознатите на улицата и баристата, който ви прави топлото капучино - когато сте любезни с тях, те също са склонни да бъдат любезни с вас“.

Може да изглежда странно да се предположи, че чатботовете с изкуствен интелект трябва да бъдат любезни - или че тяхната „любезност“ трябва да бъде заслужена от лицето, което използва платформата. Един от потребителите на X се пошегува, че да бъдеш учтив с ИИ е „цената на предотвратяването на появата на Скайнет“, докато други разнопосочно се опитаха да разшифроват коментара на Олтман, че „никога не се знае“. Междувременно трета група потребители пък настояваха, че да бъдеш любезен с ИИ си заслужава, дори ако това отнема време, електричество, пари и други ресурси.

Снимка: Unsplash

Виж още: Bloom Soirée: където пролетта, цветното и красивото се срещат