
Преди 30 години през тази седмица за първи път беше пусната в продажба знаковата операционна система Windows 95 на Microsoft. Почитателите на компютрите се нареждаха на опашки около магазините в полунощ, за да присъстват на събитието по пускането ѝ на пазара. Вероятно това беше първият случай, в който пускането на операционна система се превърна в културно събитие – събитие, което беше внимателно подготвено с премиерата месец по-рано и рекламната кампания Start Me Up.
Потребителите на персонални компютри имаха достъп до операционни системи Windows и подобни WIMP OS преди Windows 95. Windows 95 обаче беше представен като сливане на продуктите DOS и Windows на Microsoft в едно цяло. Освен това той донесе значително обновен потребителски интерфейс, включително бутона „Старт“ и много други елементи, с които все още живеем и днес.
Други добре дошли функции, които за първи път станаха масови на персоналните компютри благодарение на въвеждането на Windows 95, включват 32-битова превантивна мултитаскинг архитектура с лента със задачи, хардуер с функция Рlug and Рlay, поддръжка на дълги имена на файлове и много други.
За да се ускори миграцията от Windows 3.1, официалните изисквания на Windows 95 бяха доста ниски. Потребителите трябваше да разполагат с процесор Intel 386DX, 4 MB RAM, VGA или по-добър дисплей и да се уверят, че имат 55 MB свободно място на твърдия диск за инсталационния процес.
Препоръчителните настройки за тези, които искаха да използват пълноценно новите мултитаскинг възможности и интернет функции като MSN и Exchange, бяха по-високи. За по-добра използваемост Windows 95 би се възползвал от 486 или по-добър процесор, 8 MB RAM, SVGA дисплей, както и повече памет.
Windows 95 първоначално се продаваше в кутия с 13 до 15 дискети с капацитет 1.44 MB. Можеше да се купи пълна инсталационна версия или ъпгрейд за системи с Windows 3.1. CD дискът се доставяше с флопи диск за стартиране, тъй като преди инсталирането беше необходимо да се заредят DOS драйвери за CD-ROM. По това време ентусиастите на персоналните компютри трябваше да закупят нова система с предварително инсталиран Windows 95 или да платят 209 долара, което, коригирано с инфлацията, ни доближава до 400 долара през 2025 г.
Въпреки началната цена щедрият рекламен бюджет и промоционалните дейности на Microsoft се отплатиха. Приходите от продажбите от пускането на пазара достигнаха 720 милиона долара още на първия ден. Освен това до четвъртия ден бяха продадени един милион копия на операционната система.
През 1996 г. Microsoft отпразнува една година от пускането на Windows 95 с твърдението, че е продала 40 милиона копия по целия свят. Към този момент софтуерната компания можеше да се похвали с 400 партньори производители на компютри и 4406 поддържани софтуерни приложения.
Снимка: Unsplash