Тази седмица Федералната авиационна администрация на САЩ публикува окончателните разпоредби за тилтроторите и други самолети с вертикално излитане и кацане (VTOL), включително електрически варианти, като за първи път, откакто е разрешила полетите на хеликоптери, агенцията създава нова категория въздухоплавателни средства.
„Това окончателно правило е насочено към преодоляване на регулаторните пречки пред въвеждането на електродвигатели като нова категория въздухоплавателни средства в експлоатация в Националната система за въздушно пространство“, обясни регулаторът.
Според него категорията „електродвигатели “ се отнася до въздухоплавателни средства, които излитат като хеликоптери, но преминават към летене като самолети. Очаква се тази конструкция да се използва от въздушните таксита, както за превоз на товари, така и на пътници.
„Самолетите със задвижван подемник са първата нова категория самолети от близо 80 години насам и това историческо правило ще проправи пътя за приспособяване на широкомащабни операции за усъвършенствана въздушна мобилност в бъдеще“, заяви администраторът на органа Майк Уитакър.
Правилата уреждат също така квалификацията и обучението на инструктори и пилоти за категорията, както и експлоатационните изисквания, като минимални безопасни височини и видимост - третиране на VTOL като хеликоптери по време на някои фази на полета и прилагане на подход, основан на експлоатационните характеристики, за някои експлоатационни правила.
Това позволява на пилотите да се обучават на самолети с повдигащ двигател само с един комплект летателни уреди, което е в разрез с досегашните правила, изискващи двойни уреди - един за инструктора и един за обучаващия се - по време на учебните занятия.
Администрацията също така призна, че тъй като тези въздухоплавателни средства са все още доста нови, ще има недостиг на инструктори. В отговор на това тя ще позволи на някои пилоти, наети от производителя, да получат необходимото обучение и опит за подемни самолети с двигател по време на програми за изпитателни полети и дейности за обучение на екипажа. След това тези пилоти ще станат първоначалната група инструктори, квалифицирани да обучават други пилоти за операции с повдигане със задвижване.
Регулаторът уточнява, че в момента няма сертифициран тип въздухоплавателно средство с двигател за повдигане в граждански операции, но има няколко кандидати, някои от които са със „сложни и уникални конструкции, летателни и експлоатационни характеристики с различна степен на автоматизация“.
Archer, Joby и Wisk, собственост на Boeing, са сред обещаващите компании, които разработват eVTOL, регулирани от новите правила на администрацията. Joby получи ограничен лиценз за полети миналата година.
Снимка: Unsplash