Стартъп представи проекта си за изцяло електрически пътнически самолет, който може да побира до 90 пътници, и планира да го пусне на пазара през следващите 10 години.

Концепцията E9X, разработена от холандската компания Elysian, представлява самолет, захранван от батерии, който може да прелети до 800 км с едно зареждане, като теоретичната стойност на батерията е 360 ватчаса на килограм - стандартна мярка за плътност на батерията. За сравнение плътността на батерията на Tesla е между 272 и 296 Wh/kg според Inside EVs. С бъдещи подобрения стартъпът се надява да увеличи пробега на самолета до 1000 км. Дизайнът на E9X и основната технология, която го задвижва, се основава на сътрудничество с изследователи от Технологичния университет "Делфт", в резултат на което са публикувани два доклада на 4 януари в списанието на Американския институт по аеронавтика и астронавтика (AIAA).

Първият документ се фокусира върху предефинирането на предположенията за съществуващите технологии за батерии. Повечето литературни източници сочат, че самолетите с акумулаторни батерии са осъществими само за пътувания на по-къси разстояния до 400 км с до 19 пътници на борда. В резултат на това повечето реални усилия са насочени към проектиране на регионални или междуградски електрически самолети.

Тези широко използвани предположения вероятно произтичат от много по-ранни очаквания и технологични ограничения, казва Симай Акар, старши член на Института на инженерите по електротехника и електроника и главен изпълнителен директор и основател на AK Energy Consulting.

В статията авторите на изследването предполагат, че напредъкът в технологията на батериите означава, че в по-големите самолети могат да се поставят по-плътни батерии. Изпълнението на проектните спецификации обаче не може да се осъществи с наличните на пазара технологии; "ще зависи от пробиви в енергийната плътност, теглото и ефективността на батериите, за да се постигнат такива амбициозни цели", казва Акар.

Проучването също така доказва, че самолетите могат да бъдат проектирани така, че да бъдат по-ефективни в аеродинамично отношение, отколкото се смяташе досега, т.е. да генерират повече подемна сила, без да увеличават съпротивлението.

Те са извършили изчисления на базата на оценки на високо ниво от предишни самолети, за да покажат, че има "пространство за проектиране", в което както енергийната плътност, така и аеродинамичната ефективност могат "да достигнат значително по-високи стойности от често приеманите".

Те потвърдиха тези предположения, като направиха по-подробни изчисления, включващи всеки компонент на самолета - включително бордовото оборудване и системите, - за да покажат, че хипотетичният самолет може да лети, след като бъдат направени пробивите.

Във втория документ са очертани приблизителните размери на 90-местния самолет E9X, който ще включва батерии, вградени в крилата, конфигурация с ниско крило, както и сгъваеми краища на крилата. Проектираният от тях самолет има консумация на енергия от 167 Wh на пътникокилометър, което означава, че за превозването на всеки пътник на един километър са необходими 167 вата. Това се равнява на "въздействие върху околната среда, което е много по-ниско от това на керосина, устойчивите авиационни горива, задвижвани с електричество (eSAF), или алтернативите на водородна основа. Авторите добавят, че това въздействие върху околната среда е сравнимо с наземните видове транспорт, като например съвременните електрически автомобили.

E9X няма да бъде първият електрически пътнически самолет, който ще полети, ако и когато това стане през 2033 г. Първият електрически пътнически самолет е Eviation Alice, проектиран да побира до девет пътници и двама души екипаж - като производителят му за първи път тества прототип през септември 2022 г. преди целевата дата за пълно производство през 2027 г., заявиха представители на компанията. Обхватът му е приблизително 250 морски мили (около 463 км).

Снимка: Unsplash/Elysian

Виж още: YouTube иска да помислите, преди да публикувате хаплив или обиден коментар