Идеята за двигател без гориво не е съвсем нова. През 2001 г. британският инженер Роджър Шойер представи концепцията за EmDrive: устройство, за което твърди, че произвежда тяга без никаква реакционна маса, привидно нарушавайки закона за запазване на импулса. Този „невъзможен двигател“ генерира много шум, но след многобройни тестове и проучвания, особено през 2021 г., беше заключено, че EmDrive не е научно обоснован.

Тази история на неуспешни опити направи много учени предпазливи и скептицизмът около този вид технологии остава силен. Без съществени емпирични доказателства, научната общност до голяма степен се въздържа от приемане на идеята за задвижващи системи, които нарушават правилата на физиката. Както беше показано преди, твърденията за революционни технологии често се сблъскват със суровата реалност на установената наука, което налага внимателен и скептичен подход.

Сега обаче Чарлз Бюлер, бивш инженер на НАСА и съосновател на Exodus Propulsion Technologies, твърди, че е разработил безпилотен двигател, основан на изцяло нов принцип: това, което той нарича „Нова сила“. Бюлер твърди, че този двигател може да преодолее земната гравитация чрез асиметрия в електростатичното налягане или дивергентно електростатично поле. Екипът му, който включва експерти от НАСА, Blue Origin и Военновъздушните сили, е прекарал десетилетия в изследване на двигателни системи, които не разчитат на традиционното гориво или производни.

Твърденията на Бюлер заинтригуваха научната общност, а интердисциплинарният му екип придаде достоверност на усилията. Липсата на официална подкрепа от страна на НАСА обаче поддържа проекта като спекулативен. Ако бъде успешна, технологията на Бюлер би могла да доведе до по-устойчиви космически пътувания, като намали зависимостта ни от химически двигателни системи и потенциално сведе до минимум въздействието на космическите изследвания върху околната среда.

През 2023 г. Бюлер представя революционната си технология на Конференцията за алтернативни двигатели, където инженери и ентусиасти се събират, за да обсъдят бъдещето на космическите двигатели. Според Бюлер устройството му работи, като използва само електрически полета за генериране на непрекъсната сила върху обект, без да изхвърля никакъв материал. Този подход потенциално би могъл да открие нови пътища за пътуване в космоса, предлагайки икономически ефективни и екологични алтернативи на традиционните системи за задвижване.

По време на тестовете между 2022 г. и 2023 г. се съобщава, че устройството е генерирало достатъчно тяга, за да противодейства на земната гравитация, което бележи значителен етап за проекта. Прототипите, които тежат само между 1,06 и 1,41 унции, подчертават потенциала за мащабируемост и практически приложения. Ако бъде доразвита, тази технология би могла да предефинира космическите изследвания и комерсиализацията, предлагайки възможности, надхвърлящи постижимите понастоящем с химическо задвижване.

Въпреки че първоначалните резултати са обещаващи, от съществено значение е научното им потвърждение. Историята на безпилотните двигатели е пълна с примери, при които смелите твърдения не са издържали на строги изпитания, какъвто е случаят с EmDrive. Самият Бюлер признава несигурността около своето изобретение, заявявайки: „Природата има свои собствени начини да прави нещата и нашата работа е да открием какво прави тя.“ Той също така се надява да тества технологията в космоса, за да проучи истинския ѝ потенциал.

Ако тази технология се окаже осъществима, тя може да отвори врати за нови възможности в търговското изследване на космоса. Въпреки това всяка стъпка трябва да бъде внимателно проучена, за да се гарантира нейната надеждност. Само чрез задълбочени тестове и валидиране ще можем да определим дали тази революционна задвижваща система може да оправдае обещанията си или е поредната глава в продължаващото преследване на една невъзможна технология.

Снимка: Unsplash

Виж още: Новият HUAWEI WATCH 5: едно докосване ви дели от бъдещето на интелигентните здравни функци