Екип от изследователи от Университета в Рочестър, Йейлския университет и Университета в Принстън е направил голяма крачка напред в неврологията.
Те показаха метод за учене чрез пряко манипулиране на моделите на мозъчната активност. Тази техника използва мозъчни изображения в реално време и неврофийдбек. Тя заобикаля процесите на учене, които изискват усилия, обучение или практика.
„С нашия метод можем не само да подтикваме сложни модели в мозъка към познати такива, но и - за първи път - да запишем директно нов модел в мозъка и да измерим какъв ефект има това върху поведението на човека“, казва д-р Коралайн Йордан, водещ автор на изследването и доцент по мозъчни и когнитивни науки в Университета в Рочестър.
Участниците бяха поставени в апарат за функционален магнитен резонанс, който позволява наблюдение на мозъчната дейност в реално време. След това на екрана им бяха представени абстрактни фигури. Тези фигури бяха програмирани да се „поклащат“, а участниците бяха инструктирани да се опитат да спрат това движение, като използват само съзнанието си.
Участниците не знаят, че „клатенето“ е свързано с мозъчната им дейност. Изследователите предварително бяха определили специфичен модел на мозъчна активност, свързан с нова визуална категория. Когато мозъчната активност на участника съвпадне с този целеви модел, клатенето спира. Този механизъм за обратна връзка на практика „извайва“ мозъчната дейност на участниците, насочвайки ги към желания модел.
„Вместо да ви научим на нещо и да измерим как се променя мозъкът ви, ние записахме в мозъка ви нова категория, която би се появила, ако я бяхте научили сами“, обяснява Йордан.
Чрез този процес участниците успешно се научиха да разпознават нови визуални категории, без да осъзнават какви са тези категории. Това показва способността на мозъка да се учи без усилия или инструкции.
„Една от поразителните особености на изследването е, че невронните реакции и съответното поведение спрямо новите категории се проявяват без изрично осъзнаване на тези категории“, казва д-р Джонатан Коен, невролог от Принстънския университет и съавтор на изследването.
„По същество обърнахме обучението с главата надолу и научихме мозъка ви на нещо, което ви накара да придобиете информация, въпреки че никога не сте получавали изрично тази информация“, добавя той.
Тази технология има много възможни приложения. Тя би могла да промени образованието, като ускори обучението, особено за хора с обучителни трудности. Тя може да се използва и за рехабилитация. Например тя може да помогне на пациентите с инсулт да възстановят мозъчните си функции. Освен това способността за промяна на мозъчната дейност може да доведе до лечение на психични разстройства.
Снимка: Unsplash