
Китайската фирма Xpeng обяви плановете си за масово производство на летящи автомобили и хуманоидни роботи до следващата година.
Хе Сяопин, председател и главен изпълнителен директор на XPeng Motors, заяви, че ако проектът продължи да се изпълнява, XPeng може да бъде първата компания, която ще произвежда масово летящи автомобили в световен мащаб.
Хуманоидният робот Iron на компанията вече се използва във фабриката на производителя на електромобили в Гуанджоу и той планира да започне масово производство. До 2026 г. се очаква хуманоидните роботи с начални възможности от ниво 3 в страната да навлязат в умерено търговско производство, добавя Сяопин.
На събитието „Ден на изкуствения интелект 2024 г.“ през ноември Xpeng представи първия си робот Iron, отбелязвайки значителна стъпка в роботиката. Роботът разполага с над 60 стави и 200 степени на свобода, като в него е използвана технология от електромобилите с изкуствен интелект на XPeng.
Компанията представи и своя летящ автомобил AEROHT на CES 2025 през януари. Моделът се отличава с модулна архитектура, която включва разглобяем въздушен модул, разположен в наземното превозно средство.
Хуманоидният робот Iron на Xpeng, който е висок 172 сантиметра и тежи 70 кг, вече работи в производствените линии на компанията. Той активно сглобява предстоящите електрически автомобили на компанията.
Iron разполага с над 60 стави и 200 степени на гъвкавост, което му позволява да борави прецизно с деликатни компоненти и да изпълнява сложни задачи като ходене. Той се захранва от специално разработения от Xpeng чип Turing AI - 40-ядрен процесор, създаден за приложения с интензивен изкуствен интелект, включително роботика, автономни превозни средства и дори летящи автомобили.
Според Xpeng чипът Turing AI може да обработва модели на изкуствен интелект с 30 милиарда параметри и е преминал през повече от 2700 функционални проверки само за 40 дни - три пъти повече от индустриалния стандарт за ефективност на разработката. Тази усъвършенствана способност за обработка позволява на Iron да мисли, да се адаптира и да изпълнява задачи с вземане на решения, подобни на човешките.
Летящият автомобил AEROHT на Xpeng (или Land Aircraft Carrier) се отличава с модулен дизайн с разглобяем въздушен модул, разположен в наземно превозно средство. Тази първа по рода си система позволява автономно отделяне и повторно свързване.
Наземният модул - или корабът майка - транспортира въздушния модул до площадката за изстрелване, където той излита вертикално с една команда. След кацане той безпроблемно се свързва отново, което позволява плавен преход обратно към шофиране.
Въздушният модул се състои от електрически самолети с вертикално излитане и кацане (eVTOL) с усъвършенствани функции за безопасност, като например резервирани технологии за захранване, задвижване и управление на полета. За стабилно и ефективно летене неговата двуканална конструкция с шест ротора и сгъваеми витла се поддържа от лека рамка от въглеродни влакна.
С панорамна видимост от 270° кабината разполага с когнитивна помощ за автоматизирано планиране на маршрута, наблюдение на въздушното пространство в реално време и прецизно кацане, както и управление с един стик.
Наземният модул - шестколесно електрическо превозно средство - е също толкова усъвършенстван. Задвижван от 800-волтова платформа от силициев карбид, той може да се похвали с комбиниран пробег от над 1000 километра и функционира като мобилна зарядна станция, поддържаща до шест полета с пълно зареждане. Той има просторна четириместна кабина, електронни двукрили врати и футуристичен стил „луноход“. Освен това се побира в обикновени места за паркиране.
XPeng увеличава усилията си за автономно управление в допълнение към плановете си за масово производство, като възнамерява да изпревари международните си конкуренти тази година със своите автомобили от ниво 3. Предприятието възнамерява до 2026 г. да пусне в своите електромобили функции от ниво 4, като например паркиране изцяло без водач.
Снимка: Unsplash/Xpeng
Виж още: The Light Phone III обещава дигитален минимализъм във все по-хаотичното ни ежедневие