Текст: Мирослав Христов.

Много рядко сме били свидетели на промени в традиционния британски консерватизъм, още повече в сферата на автомобилното производство. За щастие дизайнерите и инженерите от острова разбраха, че е настъпило времето в което традициите трябва да бъдат допълнени със съвременен дизайн, високотехнологични идеи, материали и решения, които да предадат нов облик на техните автомобили.

Може да се каже със сигурност, че през последните години от Jaguar извървяха своята част от този път, което се доказва и с представянето на последните им модели. Новият дизайнерски стил, който бе демонстриран за първи път със спортния XK намери логично развитие и в следващия модел - XF. При този спортен седан традиционната английска дискретност е отстъпила място на една емоционална и откровено дръзка визия с подчертано агресивен, спортен характер. При създаването му от екипът на Jaguar са подходили по един прагматичен и интересен начин, който е напълно оправдан с крайния резултат. Определени елементи от конструкцията и по скоро в дизайна на XF визуално го препращат към култови за марката и почитателите й модели от миналото. По такъв начин моделът допълнително става по-атрактивен за всеки, който харесва марката, и придобива една безспорна идентичност, независимо от променения си дизайн.

Ако се вгледате отвън единствено наличието на четирите врати може да ви убеди, че това всъщност е седан, а не както ви се струва купе. С масивните си и раздути калници, високата задна част и дръзката предница XF недвусмислено показва към коя категория може да бъде причислен този автомобил. Оформлението и обема на вътрешното пространство, ръчно обработените луксозни материали, алуминиевите елементи и останалите детайли, включително концепцията Jaguar Drive Selector изцяло подчертават новата философия на Jaguar.

Моделът е с най-добрите аеродинамични показатели от всички автомобили на марката до момента, като дори по този параметър, той е по-добър от състезателния XJ220 пуснат в ограничена серия.
Jaguar XF се предлага с четири двигателя, 2.7- литров дизел с два турбокомпресора (152 кВт/207 к.с., 0 - 100 км/ч за 8.2 с. и максимална скорост 230 км/ч), 3-литров бензинов (175 кВт/238 к.с., 0 - 100 км/ч за 8.3 с., 238 км/ч), и 4.2 литров, бензинов осмак във вариант без (219 кВт/298 к.с., 0 - 100 км/ч за 6.5 с., 250 км/ч ) и с компресор Eaton (306 кВт/416 к.с., 0 - 100 км/ч за 5.3 с., 250 км/ч). Всички те се комбинират само с един тип скоростна кутия шестстепенната автоматична на Jaguar с възможност за ръчно превключване на предавките.

Както подобава на един истински Jaguar, XF разполага с всички необходими системи и асистенти, които се грижат за безопасността и безпроблемното пътуване. Автомобилът се предлага със 17-, 18-, 19- и 20-цолови джанти, като моделът SV8 с компресор е единственият в класа си, при който 20-цоловите джанти са част от стандартното оборудване. XF се предлага с навигационна система и три различни варианта на аудиосистемата, като броя на говорителите варира от осем до четиринадесет, а мощността от 320 до 440 вата.

Първото и най-осезаемо усещане, което ще получите след като седнете в удобната седалка на XF е, че времето е спряло. Огледайте се! Правилните форми и стилните решения са хармонично преплетени около вас, а всичко изглежда замряло в тайнствена призрачност.много от функциите в XF да са невидими до тогава докато не ви потрябват. Единственото нещо, което дава признаци на живот е пулсиращият бутон на централната конзола, който на практика е ключът към сърцето на автомобила. Някак си импулсивно ръката ви се насочва към него и само миг след натискането му, котката е събудена. Емоция и дори лека усмивка предизвикват въртящите се вентилационни отвори, които преди да стартирате двигателя са били незабележими, както и изскачащия селектор за управлението на скоростната кутия. XF ви поздравява! Цялата вътрешност на автомобила оживява, стават видими изчистените форми на контролното табло и сравнително малкото бутони за управление. На практика почти всички функции се контролират посредством сензорният дисплей и единствено малките панели под него, които служат за директно управление на вентилационната и аудиосистемата ни връщат към света на традиционните автомобили. Този нов подход в оформянето на вътрешния интериор и интегрирането му с редица доминиращи технологични елементи е имал за цел много от функциите в XF да са невидими до тогава, докато не ви потрябват.Още един пример за това са сензорния механизъм за отваряне на жабката и вътрешното осветление в купето. То се задейства без да е необходимо да докосвате никакви бутони, единствено трябва да доближите ръката си до лампата за да я включите или загасите. Всички тези малки, но многобройни детайли са директна препратка към новото мислене на марката.

На пътя XF се чувства у дома си, като демонстрира едно уверено, стабилно, спокойно или динамично поведение в зависимост от желанието и настроението на водача. В градски условия автомобилът е изключително маневрен за размерите си и с отлична видимост във всички посоки, а наличието на автоматична скоростна кутия е допълнителен плюс, особено в град с натоварен трафик. Добрата маневреност е осигурена още със самото проектиране на автомобила. Осите на колелата са изтеглени максимално възможно към ръба на каросерията, като допълнително е изчислено той да има близък радиус на завоя с всички възможни комбинации от джанти и гуми.

За наше щастие по време на пътуването ни успяхме да управляваме XF при различни атмосферни условия - от изгарящо слънце до проливен дъжд. Тогава получихме още едно практично доказателство за аеродинамичните характеристики на автомобила, задното стъкло бе чисто и почти цялото сухо независимо от проливния дъжд, който ни обливаше. Без значение от пътните условия автомобилът ни демонстрираше всичко това на което е способен. Може би най-истинското удоволствие от срещата с XF изпитахме от поведението му по планинските завои, където той отново демонстрира уверено пътно поведение и стабилност. Емоциите и усещането бяха подсилени от динамиката на автомобила в режим на ръчно превключване на предавките. По време на цялото пътуване навигационната система ни предпазваше от грешни решения, а качествения звук от аудиосистемата допринесе за по-доброто ни настроение.

С нежелание се разделихме с нашият дизелов спътник, но нямаше как. Изминатите стотици километри не бяха оставили и капка умора. Бяхме заредени единствено с приятни спомени и разбира се с незабравимите емоции от срещата ни с впечатляващия Jaguar XF.

Тагове: