Huawei, водещият световен производител на носими смарт устройства, представи Smartwatch Market Insight Report – доклад, базиран на вътрешни проучвания и на партньорства с реномирани агенции като Ipsos Poland, Pollster и GfK. Докладът анализира задълбочено потребителското поведение в контекста на смарт часовниците.

Смарт часовниците са издръжливи, много мобилни и много лесни за използване и това се оказва ключово за трансформацията на потребителското поведение спрямо тях. Те бързо се превърнаха в модни артикули, част от определен лайфстайл, допълващ тяхната функционалност. Комбинацията от цифрови технологии, продуктов дизайн и здравни функции продължава бързото си развитие, отразявайки цялостното навлизане на цифровизацията в живота ни, новите технологии и свързаните с тях регулации, както и новите пазарни условия. Ежедневното следене на здравни параметри и интуитивното визуализиране на функционирането на човешкото тяло създава нова парадигма за проактивно следене на здравето, а все по-голямата достъпност на технологиите позиционира носимите смарт устройства все по-близо до потребителите.

„Първи приоритет при разработването на носимите устройства на Huawei е потребителят и това да направим всяка нова технология достъпна за всеки човек, семейство и сфера от живота. Нашите иновации при смарт часовниците тласнаха напред цялата индустрия“ – сподели Уилям Тиан, президент на европейския регион в Huawei Consumer Business Group

Какво мотивира хората за покупка?

Изборът на смарт часовник често е добре обмислен, а не спонтанен процес. Без значение от ценовия диапазон покупката обикновено отнема близо месец, с над 3 седмици активно търсене на перфектното устройство. Процесът е подобен в различните групи – от запалените спортисти със специфични изисквания, през търсещите най-новите модни тенденции, до просто запалените фенове на марката.

Потребителите искат да могат да разчитат на своето смарт устройство, на неговата функционалност, интуитивна употреба, както и на това да не се притесняват, че ще го счупят в ежедневието. Според анализираните проучвания най-мотивиращите фактори при покупката са животът на батерията, водоустойчивостта и съвместимостта с други смарт устройства.

При преглед на характеристиките на конкретен смарт часовник водоустойчивостта се нарежда сред най-атрактивните му характеристики. Интересното е, че водоустойчивият дизайн е важен не само в контекста на реално потапяне във вода, а и като доказателство за цялостното качество и издръжливост на продукта. 67% от запитаните отбелязват водоустойчивостта като най-привлекателната характеристика заедно с живота на батерията.

Най-силните асоциации, когато говорим за смарт часовници

Потребителите имат много различни предпочитания и не съществува само един модел перфектен часовник. Вкусовете по отношение на формата и вида на циферблата, размера или характера на часовника варират много. Ако даден часовник не отговаря на личните предпочитания на клиента, той просто няма да го купи, колкото и добри да са неговите функции. Въпреки присъщата модерна природа на смарт часовниците потребителите все още най-често търсят класически дизайн и традиционен кръгъл корпус. Визията играе ключова роля при вземането на решение за покупка, като тук влияе не само цветът на корпуса, а също и на каишката, както и специфични детайли като плетката на верижката, видът на закопчалката, цветът на коронката и други. Това важи особено за устройствата от по-висок клас, като 55% от собствениците на часовници с цена над 500 лева сменят каишката на часовника си в зависимост от ситуацията. Въпреки това във всички ценови сегменти потребителите са склонни да сменят каишката на своя смарт часовник само когато е повредена.

Външният вид на смарт часовниците не се ограничава само до физическия дизайн. Атрактивният циферблат е другият важен компонент, като повече от половината собственици на смарт часовници го сменят поне веднъж месечно. Има известна разлика в потребителското поведение за различните ценови категории устройства. Например при часовници с цена под 400 лева собствениците им са по-склонни изобщо да не сменят сменят циферблата си. Има и значителна група потребители, които се придържат само към един циферблат – този, с който часовникът е бил още при закупуването му.

Ясно е, че дизайнът не е всичко. Функциите на интелигентния часовник също играят важна роля при вземането на решения за покупка. При реална употреба обаче собствениците на смарт часовници са склонни да се придържат към най-основните функции на своите устройства, като ежедневно проследяване на здравето и спортни режими. В горната част на този списък са функции, които пряко се отнасят до свързаността и по-специално възможността за проверка/получаване на телефонни обаждания директно на устройството, като 38% я избират като най-важна функция.

В друга част на потребителския спектър близо 60% от собствениците на смарт часовници твърдят, че редовно проверяват информацията в различните секции за проследяване на здравето и предприемат конкретни действия въз основа на резултатите. Тук основните характеристики се отнасят конкретно до здравето на сърцето, като функции за проследяване на пулс, запис на ЕКГ и функции за измерване на кръвното налягане биват на първо място.

В резюме

Когато говорим за избор на продукт, онлайн и офлайн каналите играят еднаква роля в цялостния процес. Тъй като смарт часовникът е не само технологичен продукт, а и важен лайфстайл аксесоар, на последната стъпка потребителите често изпитват нужда да видят устройството лично, да го пробват, да се уверят, че изглежда добре и отговаря на техните очаквания/стил. По време на фазата на закупуване най-важните характеристики са тези, свързани с ежедневната употреба (като живот на батерията и съвместимост), качество (водоустойчивост, устойчивост на надраскване) и не на последно място – дизайн. Стилът на идеалния смарт часовник най-често се описва като елегантен, трябва да има кръгъл циферблат и корпусът да е метален. По отношение на каишките важен е богатият избор, но най-атрактивни са металните/титанови гривни или универсалните силиконови каишки. И накрая, дългият списък от функции – това е особено важно в при избора на смарт часовник, но след покупка повечето потребители се придържат към основните функции около свързаността, здравето и наблюдението над спорта.

Богат избор, предлаган от Huawei

Huawei предлага богат избор от модели смарт часовници, от подчертано дамските Watch GT 3 със златиста миланезе верижка и Watch GT 3 Pro с корпус и верижка от бяла керамика до решените в класически стил по-скоро мъжки модели Watch GT 3 и Watch GT 3 Pro във варианти със стомана, кожа и титанова сплав до подчертано спортния олекотен и по-бюджетен Watch GT 3 SE. Всички те са известни със с воята издръжлива батерия – до 2 седмици при мъжките и една седмица за дамските варианти – и поддържат Bluetooth свързване и разговори от часовника. Всички тези модели са водоустойчиви и предлагат водни спортове в портфолиото си от поддържани спортни режими, като Watch GT 3 Pro e особено привлекателен за гмуркачите, тъй като поддържа гмуркане до 30 метра дори в солени води. И отново всички модели следят множество здравни параметри като пулс, кислородна наситеност на кръвта, ниво на стрес, качество на съня, телесна температура, както и следене на месечния цикъл при жените. Както дамските, така и мъжките варианти на Watch GT 3 Pro добавят в микса съставяне на електрокардиограма (ЕКГ), както и артериална ригидност. На българския пазар се очаква скоро и Watch D – един по-различен модел с още по-силен фокус върху здравните функции, сред които и измерването на кръвно налягане.

Снимки: Huawei