Най-големите традиционни развлекателни компании в света са изправени пред изпитание през 2024 г., след като през изминалата година загубиха над 5 млрд. долара от стрийминг услугите, които създадоха, за да се конкурират с Netflix.
Disney, Warner Bros Discovery, Comcast и Paramount - американски развлекателни конгломерати, които от десетилетия стават все по-големи - са изправени пред натиска да свият или продадат тези бизнеси, да намалят производството и да съкратят разходите си след милиардите загуби от цифровите си платформи.
През последните седмици Шари Редстоун, милиардерът и контролиращ акционер на Paramount, на практика обяви компанията за продан. Тя проведе разговори за продажбата на холивудското студио на Skydance - продуцентската компания, която стои зад Top Gun: Maverick, твърдят запознати.
Главният изпълнителен директор на Paramount Боб Бейкиш също е обсъждал възможна комбинация по време на обяд с главния изпълнителен директор на Warner Дейвид Заслав в средата на декември. И в двата случая се твърди, че дискусиите са на ранен етап и запознати с разговорите предупреждават, че сделката може да не се осъществи.
Освен загубите от стрийминг, традиционните медийни групи са изправени пред слаб рекламен пазар, намаляващи приходи от телевизия и по-високи производствени разходи след стачките в Холивуд.
Рич Грийнфийлд, анализатор в LightShed Partners, заяви, че обсъждането на сделката от страна на Paramount е отражение на "пълната и тотална паника" в индустрията.
"Телевизионната реклама изостава значително, прекъсването на кабелите продължава да се ускорява, разходите за спорт се увеличават, а филмовият бизнес не се развива", каза той. "Всичко, което може да се обърка, се обърква. Единственото нещо, което компаниите знаят как да направят, за да оцелеят, е да се опитат да се слеят и да намалят разходите."
Но докато традиционните собственици на медии се борят, Netflix, който е пионер в модела на стрийминг преди повече от десетилетие, се очертава като победител в битката за промяна на видеоразпространението.
"През голяма част от последните четири години развлекателната индустрия харчеше пари като пияни моряци, за да се бори с първите залпове на войната за стрийминг", написа през ноември анализаторът Майкъл Натансън. "Сега най-накрая започваме да усещаме махмурлука и тежестта на неплатената сметка в бара."
За компаниите, които се опитват да се конкурират с Netflix, той добавя, че "разтърсването е започнало".
След неспокойната 2022 г. Netflix се отличи от конкурентите си - най-вече с това, че е печеливша. Приходите за последното тримесечие надминаха очакванията на Уолстрийт, тъй като компанията добави 9 млн. нови абонати - най-силното увеличение от началото на 2020 г., когато Covid-19 карантината доведе до скок.
Снимка: Unsplash
Виж още: 76 от 100-те най-играни игри в Steam вървят на Steam Deck