След дълго планиране и размисли най-накрая в ръцете си държите своя първи “голям” фотоапарат, а вече имате идея и как да го използвате, за да снимате бързите обекти около вас. И въпреки че не сте се превърнали магически във велик фотограф, снимането ви носи удоволствие, което е несравнимо и искате да го споделите с близките си. Какъв по-добър начин от това да снимате самите тях?
Рубриката е разработена на базата на Panasonic LUMIX GH5
Затова и продължаваме рубриката ни с Panasonic LUMIX GH5 с фокус върху снимането на портрети. Това е един от най-естествените жанрове за всеки човек, който дава богати възможности не само за снимка, но и за комуникация с други хора. Без значение дали искате да направите просто хубава снимка на любим човек, или целта ви е някой ден да снимате професионални модели, има някои базови правила, които да научите, за да можете да решите дали да ги спазвате или не.
Най-важен за един портрет винаги ще бъде вашият модел, независимо дали сте наели някого, или снимате ваши близки, роднини или както в нашия случай - колеги. Много е важно да предразположите модела си, както и да се отнесете с уважение, за да получите желаната снимка. В тези примери не гоним артистични постижения, а просто кадри, показващи хората на тях, затова и сцените са по-обикновени. Тези снимки могат да се отпечатат за техни близки или да станат новите им профилни снимки онлайн например.
В този случай главната ни цел е моделът да бъде водещият елемент в снимката, лицето да е на преден план и да приковава вниманието. Както и в предния епизод използваме Panasonic LUMIX GH5 и неговия китов обектив с фокусно разстояние 12-60 mm и бленда f/2.8-4. В първия случай снимаме Ели в парка, който е нашият “фон”. Затова и искаме да постигнем боке ефект, или иначе казано - да имаме размазан фон, който да не привлича вниманието. С китовите обективи това се постига чрез снимане с възможно най-голямо фокусно разстояние и възможно най-отворена бленда, или 60 mm и f/4 в нашия случай. По принцип можете да използвате специфичен обектив с още по-отворена бленда и по-голямо фокусно разстояние за още по-добър ефект.
Натиснете снимката, за да видите пълната галерия с портрети.
Тъй като използвате фиксирано фокусно разстояние, за да постигнете максималното възможно боке, кадрирането ви трябва да стане, като се местите самите вие, а не с варио функциите на обектива. Кадрирането при портретите има няколко важни правила, като най-важното е да не “режете” модела си. Това означава, че в близък план е добър съвет да не режете косата, челото или брадичката, а при по-далечен не режете ставите - китки, колена, лакти и пръстите. В този контекст е добра идея да оставяте “въздух” около модела си, което е особено важно при снимки в цял ръст. Също така, ако моделът ви гледа или е обърнат настрани, оставете му въздух и пространство, което да гледа. Всяко от тези правила можете да нарушите, ако търсите конкретен артистичен ефект, като например да “отрежете” посоката, в която гледа моделът ви, за да предадете усещане за ограничение и притиснатост.
Когато снимате навън, светлината не е контролирана от вас, затова трябва да намерите доброто място. Важното тук е моделът ви да няма сенки под очите и носа и лицето му да е добре осветено. За целта най-добре снимайте по-рано сутринта или привечер, преди залез, а ако снимате след обяд, намерете сенчесто място с дървета и възможно най-малко директна слънчева светлина. Така ще имате по-равномерна светлина, която прави усещането за картинката “по-меко” и приятно. Отново - ако искате да предадете друга емоция на кадрите си, можете да се възползвате от ярки светлини и контрастни сенки.
За да постигнете боке с китов обектив, трябва да използвате максимално фокусно разстояние и широко отворена бленда
Другият вариант за портрет е да използвате ненатоварващ фон, като шампионът в този случай е някоя стена, голяма врата или всяка друга едноцветна и ненатоварваща окото повърхност. Така можете да използвате по-свободно варио обектива си, както и различните бленди. Този подход е перфектен, когато нямате достатъчно светлина или искате да експериментирате с това, как различното фокусно разстояние променя лицето на модела ви. Както виждате от снимката долу, при малко фокусно разстояние се получава изкривяване на образа, от което носът изглежда по-голям и като цяло чертите на лицето се изменят.
За финал няма как да не отбележа, че най-важното за портретите, особено когато снимате близките си хора, е да се забавлявате. Когато хората на снимките ви се чувстват комфортно, а не са уплашени от новата ви голяма камера, кадрите е трудно да не се получат. Също така не се притеснявайте да игнорирате правилата, но се старайте да го правите с цел.
Очаквайте следващите епизоди от видео рубриката ни за почти професионални снимки.