Когато разбрах, че Disney ще правят самостоятелен филм за Хан Соло си казах, че точно две неща могат да се объркат с него. Първо, дали ще могат да пресъздадат легендарния герой и иконичната роля на Харисън Форд. И второ – дали ще успеят да представят по интересен начин историята на любимия ни контрабандист, която да може да се впише в тази отдалечена Галактика. Бях сигурен, че поне в една от тези точки Disney ще се издъни и то грандиозно. Оказах се в голяма заблуда. Въпреки това излязох от киносалона, след като гледах „Соло: История от Междузвездни войни“ (за кратко само „Соло“), умислен и дори донякъде унил. Не заради качеството на филма и усещането, което остави в мен, а заради контекста в по-голям план. Но за това накрая.

От Корелия до Кесъл

Феновете бяха бесни на Disney за решението да не зачетат всички истории, които са разказани извън големия екран до придобиването на Lucas Films. В изпадналите разкази (под формата на комикси, филми, игри и др., в момента познати като „Легендите“) беше и произходът на Хан Соло. Добрата новина е, че Disney черпят с пълни шепи от тези източници, но ги променят малко, за да могат паснат върху цялостната визия на компанията за развитието на Галактиката на Междузвездни войни. „Соло“ следва точно тази линия при това доста добре, като взима историята от „Легендите“ и я преработва по правилния за тях начин.

Филмът ни поставя в ранните години на любимия ни контрабандист на неговата родна планета Корелия – известна със своите корабостроителници и инженери, които седят зад някои от най-добрите търговски космически кораби в Галактиката. След това проследяваме живота на Хан през някои ключови за него моменти – как става контрабандист, как се учи да борави с бластера и т.н. Филмът ни разказва и за легендарното му преминаване на Прехода на Кесъл (Kessel Run) за 12 вместо за традиционните 20 парсека.

Както и за най-важните два елемента – запознаването му с Чубака и спечелването на Хилядолетния сокол от Лендо Карлизиан. И ще намерите отговор на въпроса защо косматото ууки е толкова вярно на Хан. Всички тези елемнти са почти перфектно навързани с нишка, която пасва доста добре в изградената от първите шест филма Вселена (Епизод I до VI). Има един, може би два момента, в които мотивацията на героите не беше напълно ясна или някои елементи изискваха поне частична обосновка. Но те не успяват да развалят общото усещане от филма.

„Соло“ продължава линията на всички филми от „Междузвездни войни“ под шапката на Disney - да разчита на почти перфектната комбинация от практични ефекти и CGI – нещо, което подкрепям с две ръце. Независимо дали става въпрос за екшън сцени, отдалечени кадри, причудливи извънземни същества и др.

Тук забележки нямам, единствено може би са спестили малко от бюджета при Прехода на Кесъл, но може би просто моите очаквания за тези сцени бяха малко по-високи.

Истинското лице на Империята

Атмосферата надгражда в пъти това, което Rogue One показа – какъв е животът под управлението на Империята. Тъмни светове, изпълнени с корупция, мизерия и войни. Безсилието на Империята да въведе ред в необятната галактика е по-скоро истинският мотиватор на създаването на Бунта, а не толкова железният юмрук на Палпатин. Последният е по-скоро отчаян опит на императора да овладее ситуацията, което допълнително подсилва желанието на обикновените жители да възстанат.

Филмът разказва историята през погледа на обикновените хора и как стремежът им за оцеляване ражда герои като Хан Соло. Нещо, което беше показано само в няколко сцени в Rogue One, тук е развито значително и прави „Соло“ силно заглавие във франчайза. В новия филм всичко това е представено повече индиректно, но помага значително да се потопите в света на „Междузвездни войни“.

Добър актьор ли е младият Соло?

Месеци преди премиерата на „Соло“ се появиха слухове, че актьор в главната роля Олдън Ерънрайх всъщност не може да играе пред камера, което е наложило да мине през експресен курс за актьорско майсторство. Тези спекулации подсилиха усещането, че филмът ще е провал, защото ако Олдън не може да играе, как ще успее да влезе в кожата на Хан Соло и в обувките на Харисън Форд? Независимо дали слуховете са верни или не, Олдън Ерънрайх се справя добре с ролята. Успява да пресъздаде легендарния контрабандист и след финалните надписи не оставя лош вкус в стил „Това не е моят Хан“. Така основният елемент, който Disney можеха да оплескат, е изпълнен отлично.

Другите двама герои от първите епизоди – Чубака и Лaндо – също са представени по перфектен начин. За първия разбираме напълно предупреждението на Хан, че никога не трябва да ядосваш ууки. Вторият е развит дори по-добре в „Соло“, като получава огромно количество стил и самочувствие - достойни за истински контрабандист от класа. Доналд Гловър се представя блестящо в ролята на Ландо, а Емилия Кларк също влиза силно в кожата на Кийра – първата голяма любов на Хан. В общи линии актьорският състав е на нужното ниво.

Ръждивите места в Хилядолетния сокол

Филмът е добър, но е далеч от перфектен. Има кусури, които оставят лек лош дъх в устата след пуканките и колата. Мнението ми е, че в „Соло“ Disney успя да въведе още един изключително дразнещ герой в „Междузвездни войни“, редом до антикултовите Джар Джар и Роуз. Това е андроидът L3-37, който се държи като кръстоска между радикална феминистка и Спартак. Добрата новина е, че съдбата на робота е предопределена и то по добър начин за цялата история и дори придава малко повече дълбочина в детайлите около Хан Соло и Хилядолетния сокол в класическите епизоди от поредицата. Лошата е, че това не се случва по-рано във филма.

Споменах и за няколко насила сложени действия и за ключови моменти, които не са обяснени достатъчно. Като по-конкретен пример е откъде Хан знае езика на уукитата? Вярно слабо, но го знае. Друго разочарование е главният антагонист във филма, който е може би най-слабият от всички ленти по "Междузвездни войни". Причината не е в Пол Бетани, който го играе, а по-скоро в недостатъчното време за развитие на героя му - Драйдън Вос. Всъщност овациите обира човекът в сянка, който стои зад него... но няма да развалям изненадата.

Последната ми директна критика е в динамиката на филма, която на моменти е неконсистентна и за по обикновените зрители някои сцени ще им се сторят скучни (добър пример беше хъркащият възрастен човек до мен).

Има и един друг момент във филма, който може да се усети като недостатък за много зрители. Това е силната връзка на „Соло“ с анимационните серии по „Междузвездни войни“. За да разберем някои детайли, трябва да сме следили изкъсо „Войната на клонираните“ и дори по-новите „Бунтовници“. Незапознатите с тях ще останат с много въпроси и ще сметнат, че филмът просто е недомислен. Тези, които са ги гледали, ще останат изненадани от развръзката накрая и дори може да се зарадват, че Disney все повече свързва отделните си продукти в единна Вселена. Отделно този момент представлява огромен риск за компанията и придава съвсем друго усещане в иначе сравнително безопасния подход, в който филмът се развива почти през цялото време.

Повредата в хипердвигателя

Споменах, че излязох от киносалона унил и умислен. Причината е в доверието на феновете към Disney. Филмът ми хареса повече от „Последните джедаи“ и личното ми мнение е, че поне по-добре се вписва в атмосферата на „Междузведни войни“ и има повече логика от него. Фактът е, че „Соло“ за момента се очертава като пълен боксофис провал, въпреки че е сравнително добър и в контекста на Вселената. Това означава много и може да има пагубни последици. От една страна показва, че Disney не успя или не иска да промотира достатъчно филма и да накарат феновете да го очакват с нетърпение. От друга, показва, че бойкотът, който беше обявен онлайн от доста привърженици на франчайза, може би ще се окаже реалност. В началото си мислех, че провалът на „Соло“ ще накара ръководството на Lucas Films да поеме по малко по-друга линия от „Последните джедаи“ и ще се вслушат в критиката на част от феновете към последния им блокбъстър. Защото той поляризира привържениците и ги раздели на два лагера – тези, които смятат Епизод VIII за най-добрия в поредицата и тези за най-лошия. Но това беше движено от факта, че очаквах самостоятелната история да бъде слаба и да продължи наивната за мен линия от „Последните джедаи" (отново - поляризирани мнения, защото филмът допадна на много от колегите в офиса). "Соло" е добър и мисля, че ще се хареса на феновете, но неговият провал може да се използва от Lucas Films като оправдание. „Ето, направихме филм, който се доближава до „Легендите“, и не го харесахте“ – това изречение вече кънти в главата ми, при някой от следващите панели преди премиерата на Епизод IX.

Искренно се надявам Disney да продължи в посоката, която взе със „Соло“. Той показва, че може да направиш добър филм, в който да играеш едновременно сигурно, но и да поемеш риск. Нещо, което според мен не се получи в „Последните джедаи“.

След толкова много размисли, каква е финалната ми оценка за „Соло“? Той е задължителен за всеки фен! Най-малкото защото в него Хан стреля първи.

Още от Play