Изследователи разработиха метод за разчитане на активността на невроните в мозъка на опитни мишки. Концепцията включва технология, използвана при разработката на компютърната игра Quake, става ясно от научна статия в списание Nature.
Всъщност изучаването на невронната активност на животните по време на движение е доста сложна задача, защото датчиците, които се прикрепят към главите им, дават доста обща информация за работата на нервните клетки.
За да стане ясно как се активират отделни неврони, трябва да се осъществят измервания непосредствено в мозъка, но това е почти невъзможно при бягащи животни.
Новата технология, демонстрирана от учените, позволява информацията от датчиците, прикрепени към главата на мишката, да бъде обединена с данните от подвижно кълбо, върху което е поставено животното. Кълбото може да се придвижва във всички посоки, като мишката бяга по него, но въпреки това остава на едно място. Същевременно разположени около топката сензори отчитат, в каква посока се опитва да се придвижва нищо неподозиращият гризач.
За да бъде илюзията пълна, пред установката е разположен екран, на който е изобразен виртуален лабиринт. Любопитно е, че за неговото създаване е използван енджинът на Quake 2. Така, тичайки върху кълбото в една или в друга посока, мишката геймър може да се придвижва из коридорите на лабиринта, а при достигането до края на "нивото", тя получава възнаграждение.
Резултатите, получени с помощта на новата опитна установка, са потвърдили един от популярните модели, обясняващи особеностите на активацията на невроните при движещите се животни.