текст: Никола Папукчиев

 

Миналия месец Facebook признаха, че са наели могъщата PR компания Burson-Marsteller, за да създадат негативни нагласи срещу Google в медиите.


Черен PR

Всичко започва от намерението на Burson-Marsteller настойчиво да сподели публична  информация за Google и тяхното третиране на личните данни на своите потребители. Тезата им е, че функцията Social Circle вади на показ лични данни и е в голямо нарушение на конфиденциалността на потребителите на Gmail. Моментът на провеждане на тази „информативна” кампания е добре планиран: в седмицата, в която Google трябва да се справят с нахлулите в офиса им в Сеул южнокорейски власти, и в навечерието на изслушването им в сената на САЩ, свързано с функцията за проследяване на местоположението в смартфоните с Android. Стратегията е да се даде максимална публичност на услугата Social Circle, която не може да бъде спряна и предава потенциално компрометираща информация по начин, който нарушава правилата на Федералната търговска комисия. И докато насърчаването на журналисти и IT специалисти да обърнат внимание на спорна услуга на Google не е нещо съмнително само по себе си, анонимният клиент обаче започва да буди подозрения.


Не се закачайте с блогърите

В мейл от 3 май до влиятелния блогър Кристофър Сохонян представители на Burson-Marsteller му предлагат да напише критична коментарна статия за слабостите на Google Social Circle и за това, как лични данни на потребителите на Gmail са свободно достъпни. Начинът, по който е поднесена тази информация от пиарите, обаче звучи твърде катастрофално: „Американският народ трябва да научи намерението на Google да влезе с взлом в дълбоко личните неща от живота им чрез записване, каталогизиране и излъчване на всяка минута от техния живот и без тяхното знание.” От PR компанията обещават на Кристофър публикация на статията в престижни издания като The Washington Post, Politico, The Hill, Roll Call и The Huffington Post.

Проблемът започва от момента, в който блогърът се усъмнява в твърденията на Burson-Marsteller и решава, че те създават от мухата слон. Естествено първото, което той прави, е да ги попита: „Кой ви плаща за това?“, и тогава получава отговора, който взривява неговото любопитство: „Съжаляваме, но това е тайна и не можем да ви кажем.” За да стигне до дъното на тази кампания, блогърът публикува цялата си e-mail кореспонденцията по темата в стремежа си да предизвика дискусия за подобен род практики. И успява. За негово щастие USA Today проявяват интерес и започват свое собствено разследване за този мистериозен клиент.

 

Кой е блогърът Кристофър Сохонян?
Получил световна популярност през 2006-а, когато създал фалшив и работещ сайт за генериране на бордни карти само за да докаже ниското ниво на сигурност в системата, той е един от критиците на Google и на отношението им към сигурността на информацията на техните потребители. Кристофър е доктор на науките, консултант в отдел сигурност на личните данни в американската федерална търговска комисия.

Виновникът

Натискът върху Burson-Marsteller се засилва от всички страни и повдига моралния въпрос, етично ли е да се прикрива насърчителят на една такава комуникация. На всичкото отгоре започват и предположенията кой би могъл да стои зад този черен PR. За изненада на някои към този момент основен заподозрян се оказва Apple. В крайна сметка идва моментът на голямото признание, когато представители на Facebook са принудени да споделят пред медиите тяхната цел. Признавайки се за поръчители на тази анти-Google кампания, компанията от Пало Алто изтъква изумителните доводи, че Google наистина нарушават конфиденциалността на личните данни на своите потребители и дори използват информация, придобита от Facebook. С други думи – причините са по-скоро алтруистични и в името на доброто на всички потребители, а не заради жестоката конкуренция между двете компании.

Впоследствие от Google отговарят, че им трябва време, за да проучат цялата история в детайли, а засега единственият им коментар е: No comment… Парадоксалното в цялата ситуа­ция е, че Facebook обвиняват Google в нарушения, за които самите те са вече обвинени, при това в много по-сериозна степен. Нещо повече – във всички социални мрежи – и особено във Facebook, не липсват проблеми със сигурността. Именно затова те са подложени на засилено наблюдение от потребители и юристи заради политиките им в тази насока.


За какво се борят Google и Facebook

Най-просто казано – за интернет рекламата на планетата. Бизнес, който само в САЩ се изчислява на близо 30 милиар­да USD годишно. Въпреки печалбата си за миналата година от 29.3 милиарда Google няма как да бъдат щастливи от факта, че техният основен конкурент Facebook (с годишна печалба от „едва” 2 милиарда USD за 2010) разполагат с най-голямата и подробна потребителска база данни в света – а именно техните над 800 милиона профила в социалната мрежа...

„Много от проблемите на Google, свързани със сигурността, произлизат от организационната култура на компанията”, споделя Джон Симпсън, представител на нетърговското сдружение Consumer Watchdog. „Наемат се специалисти със сходно мислене, които преминават границите, а след това се извиняват, когато бъдат хванати в крачка.”

 

Кои са Burson-Marsteller?
Основана още в началото на 50-те години от Харълд Бърсън и Бил Марстелър, тази нюйоркска PR компания днес разполага със 130 офиса в 98 държави на 6 континента. Клиенти са им най-големите международни корпорации като GlaxoSmithKline, Uniliver, Coca-Cola, Philip Morris (за кои­то в началото на 90-те са провели спорна кампания, огласяваща минималните ефекти от пасивното пушене), Ford и AIG. Политическите кампании на Хилари Клинтън също са поети от Burson-Marsteller.

Тагове: