Бизнесмоделът, който се използва в интернет е ясен: изгради безплатни онлайн услуги, които да се захранват от информацията на потребителите. Facebook, Google и LinkedIn използват личната информация на потребителите, която да продават на рекламните агенции или статистически компании.

 

До края на годината потребителите ще могат да поемат по-активна роля в „осребряването“ на личните си данни. Michael Fertik, съосновател и изпълнителен директор на Reputation.com, заяви, че неговият сайт ще стартира функция, която да даде директна връзка между потребители и компании. Така хората ще могат да „заменят“ личната си информация срещу отстъпки или други облаги. Примерно ако позволим на авиокомпании достъп до информация за доходите ни – те биха ни предоставили точки лоялност или по-добри условия за следващия полет.

 

В основата на бизнес модела, който следва интернет в наши дни е: взимаме вашата лична информация без знанието и разрешението ви и я даваме на хора, за които не знаете нищо, за да я ползват за напълно неизвестни за вас цели“, коментира Fertik.

 

Reputation.com е основан през 2006 г. и е получил инвестиции от 67 млн. долара. Сайта предлага информация за потребители и компании в интернет. Ползвателите на сайта са около милион - това са хора, които могат да проявят интерес към продажба на данни. Те могат да съдържат домашен адрес, навици на покупка, лична история и заплата.

 

Reputation.com няма толкова много потребители, колкото Facebook, но според Fertik информацията в неговия сайт е много по-ценна, от колкото броя кликвания на „Like” бутона.

 

Peter Fader, професор в университета на Пенсилвания, който е специализирал в анализ на информацията, е на противоположното мнение. Според него Reputation.com не предлага достатъчно, за да привлече потребителите или компаниите.

 

„Компаниите се залъгват, че демографската и друга лична информация са от особена важност“, споделя проф. Fader. Информация, която улавя поведението на клиентите е от много по-голяма важност. Много компании вече имат източни на информация, които именно в тази сфера.

 

Според него много малко хора ще са реално заинтересовани да контролират и търгуват сами със своите данни. Той добавя, че „усилията биха надминали резултатите“.

 

Shane Green, собственик на сайт, който запазва лични данни за клиенти (Personal.com), също подкрепя идеята. Той дава пример със своята кола, която е взета на лизинг. В момента само една компания знае кога той ще плати последната вноска, но смята, че „другите компании биха платили солидна сума пари ако знаят, че след това ще искаш да си купиш нова кола“. 

 

Бихте ли търгували с личната си информация? Или мислите, че „усилията биха надминали резултатите“?