Изтекли документи показаха, че Facebook предоставя данни на рекламодателите си за тийнейджъри с ниско самочувствие, които се чувстват несигурни и безполезни. Документите, публикувани от бизнес изданието The Australian, разкриват, че социалната мрежа провежда изследвания над младите си потребители чрез мониторинг в реално време на публикувани от тях постове и снимки. Спрямо съдържанието им, анализаторите на Facebook са способни да определят кога младежите се чувстват „стресирани“, „победени“, „пренатоварени“, „притеснени“, „нервни“, „глупави“, „разлигавени“, „безполезни“ и като „провал“.

The Australian казва, че лийкнатият документ е изготвен от двама от топ директорите на Facebook в Австралия – Дейвид Фернандез и Анди Синн. Текстът описва как точно социалната мрежа събира психологически данни на ученици в гимназии, колежани и работещи младежи от Австралия и Нова Зeландия.

Facebook веднага изготви изявление след публикуването на историята от The Australian в неделя. Социалната мрежа, която и преди се е сблъсквала със сериозни критики за изследванията си в посока афектиране на емоционалното състояние на потребителите си, без тяхното знание и разрешение, се извини за следенето и заяви, че е „започнала разследване“ по въпроса. От Facebook добавиха и, че „Ще предприемем дисциплинарни и други мерки, каквито преценим за подходящи.“

Ден по късно, в понеделник, компанията извади ново изявление, в което няма и следа от извинение за неразрешеното наблюдение на потребителите си, или за каквито и да е били дисциплинарни мерки. Вместо това Facebook нарече статията на The Australian „подвеждаща“ и „търсеща скандал“, твърдейки, че компанията не предлага „инструменти, таргетиращи потребители спрямо емоционалното им състояние.

Според социалната мрежа, изтеклите документи са базирани на „изследване, проведено от Facebook и след това споделено с рекламодател“ и са били „създадени с цел да помогнат на маркетингови отдели да разберат как хората изразяват себе си.“ От компанията отказват да споделят, дали подобен тип изследвания върху емоционалното състояние на тийнейджъри са проведени за рекламодатели в пазари извън Австралия.

Тези разкрития идват три години след като Facebook публикува резултати от огромното си изследване, в което манипулира информацията, която 689 000 потребители виждат на началната страница на социалната мрежа и как чрез нея Facebook може да манипулира „емоционалното им състояние“.  Резултати, които са ясно признание от страна на социалната мрежа за мащабния мониторинг, който прилага над потребителите си.

Повече за личното ни пространство в социалните мрежи четете в предстоящия майски брой на списание HiComm. Очаквайте го на пазара в края на седмицата.

Тагове: