„Ако не е счупено, не го поправяй!” Позната ли ви е тази максима? Ако сте геймър, вероятно се сблъсквате често с нея, тъй като през последното десетилетие големите корпорации в игралната индустрия я обожават. Същото се отнася за една доста солидна част от високотехнологичните компании. Точно затова рядко виждаме в тази сфера истински революции и от година на година всеки „нов” продукт всъщност е леко модифицирана и подобрена версия на предшественика си. 

 

За щастие Google се стараят колкото може по-малко да робуват на тази философия. Или поне се стараят, що се отнася до основното „перо” в бизнеса им – прословутата мегатърсачка, от която започна всичко.

 

Дори най-върлите противните на компанията ще признаят, че с напредване на времето Google става все по-добър в това, което върши. Всъщност именно непрекъснатият и упорит стремеж към самоусъвършенстване беше основният фактор, благодарение на който Google се превърна в доминираща търсачка в уеб с близо 85% пазарен дял в тази област. 

 

Неотдавна search енджинът на компанията направи поредната си смела стъпка напред. Сравнително тихо и без много фанфари Google предложи на англоезичната си аудитория Knowledge Graph search – уникален нов алгоритъм за семантично търсене

 

To Graph or not to Graph?

Макар на пръв поглед да изглежда като дребно подобрение, интегрирането на Graph на практика е много важна първа фаза в прехода (както се изразява Джона Райт – изпълнителен директор в Google) „от търсене на информация към търсене на знания”. 

 

Иначе казано – един ден подобрения от типа на Graph ще позволят на Google да връща интелигентни резултати на запитванията ни точно по начина, по който го правят все още фантастични машинни интелекти като HAL 9000 от „2001: Една одисея в Космоса” на Артър Кларк или компютрите в Star Trek. 

 

Основното, което прави Graph, разбира се, е да подобрява точността на върнатите резултати от едно или друго търсене по определен ключ. Разликата от досегашния механизъм за „разчесване” на мрежата се корени в по-голяма конкретика на получените данни, т.е. благодарение на Knowledge Graph, Google се опитва да отгатне какво точно търсим. 

 

Тъй като сравнително прости думи (като „син” например) могат да имат няколко съвършено различни смислови значения, досегашният алгоритъм за машинно търсене един вид се „объркваше” (или по точно объркваше потребителя), засипвайки го с ненужни резултати и неадекватна информация. 

 

С помощта на Knowledge Graph този проблем до голяма степен е решен. Естествено не можете да очаквате от търсачката да започне да „проявява разбиране” и да интерпретира всяко ваше запитване с човешка интелигентност, но допълнителните опции, които предлага Graph, определено ще ви спестят време, усилия и ще ви доведат до някои изненадващи попадения. 

Новото старо Google търсене

На практика това, което прави Graph, е да филтрира още по-фино резултатите от грубото, механично преравяне на уеб за конкретни съвпадения на зададения ключ за търсене. 

 

За целта Graph енджинът свързва Google с редица публични бази данни, като Freebase, Wikipedia и CIA World Factbook. Той включва също така и над 500 милиона различни обекта както и 3.5 милиарда различни факти плюс информация за взаимовръзките между тях. 

 

Това помага на енджина да определя по-точно семантичните отсенки на отправените му запитвания. В примера на Google – ако пуснете за търсене думите „Тадж Махал”, няма как да очаквате търсачката да знае предварително какво имате предвид – прочутата архитектурна забележителност, музиканта със същото име или казиното в Атлантик Сити. 

 

Благодарение на подобрените си възможности, Graph ще се постарае да стесни максимално обхвата на възможните отговори и да ви предостави само най-вероятните резултати, от които се интересувате. 

 

Нещо повече – сега Google ще ви покаже подбрани факти и допълнителна информация относно търсените резултати. Думата Beatles например връща не само данни за легендарната група, но и информация за най-известните им песни и албуми, за членовете на бандата и хората, свързани с нея – всичко това прегледно подредено в специално каре, излизащо вдясно от листата с резултатите от търсенето. 

 

Съвпаденията, които Google извежда в него, често ще ви изненадат с полезността и находчивостта си. Така например в секцията за членовете на The Beatles ще откриете не само инфо за класическата четворка – Джон, Пол, Ринго и Джордж, но и имената на Пийт Бест (оригиналния барабанист на групата) и Стюърт Сътклийф – първия басист, свирил с бандата.

 

Друга много полезна опция на Graph е карето „Хората, търсили това, са търсили още...”. Всъщност по думите на самите му създатели именно там е най-вероятно да се натъкнете на изключително полезни линкове и любопитна нова информация (Google наричат това serendipity – термин, който означава да намериш нещо много ценно съвършено случайно и без да си го търсил нарочно). 

Като цяло идеята за подобни „препоръки” не е нова – Amazon я използват от доста време на сайта си особено що се отнася до продукти, като музикални албуми, филми, книги и видеоигри. 

Тази функция на Graph също така позволява на Google да „отгатва” следващия логичен въпрос на потребителя и да му отговаря още преди той да го е задал. Тъй като почти всяко търсене води до друго или до серия от търсения, Graph успява да предположи (все още със сравнително скромна успеваемост от около 40%) какво евентуално още би искал да узнае потребителят във връзка с първоначалното си запитване. 

Graph – отвъд полезността

Естествено няма как наивно да смятаме, че разработката и внедряването на подобен супер комплексен алгоритъм за търсене се прави просто ей така, единствено в името на благополучието на милионите Google потребители. 

 

От бизнес гледна точка Graph вече привлича вниманието на много от водещите PR експерти и компании по ред причини. Най-очевидната е връзката с Google+ - големия конкурент на Facebook и Twitter. Една значителна част от „прогнозите” за едно или друго търсене в Graph идват именно от анализите на вече извършените запитвания, обвързвани до голяма степен с кръга от предпочитания и интереси, отбелязани в личните профили на всеки потребител в социалната мрежа на Google+. 

 

 

 

Друг не толкова видим, но много съществен „ефект” от въвеждането на Graph e фактът, че той осигурява по-продължителен престой на потребителя на съответната страница. Тъй като основната идея на новия семантичен енджин е, че всяко търсене води до друго (или до серия от търсения), времето, което всеки потребител прекарва в страницата за търсене, се удължава неколкократно. 

 

Полето с препоръки също вероятно ще представлява интерес за PR и маркетинговите компании. Търсачката по подразбиране извежда до пет съвпадения в това каре (на принципа „Хората, търсили това, са се интересували още от...”), които могат да ви отведат до наистина интересни резултати – ако например търсите роман от конкретен автор, Google може да ви насочи към други негови книги (логично), но може да направи и доста точно предположение за това от романите на кой друг автор в същия жанр бихте се заинтересували. 

 

Ако сте на път и пуснете за търсене името на намиращ се в близост до вас рок клуб или изложбен център, Knowledge Graph ще ви върне (покрай другата интересна информация) и списък с предстоящи събития, които ще се състоят там. Това е отлична възможност за промоциране на различни ивенти.

 

Колко пъти ви се е случвало да пътувате до друг град или дори друга държава и да се налага да ровите из тонове туристически наръчници и гидове, за да откриете какво интересно има да се види там?

Един от най-големите плюсове на Google Knowledge Graph e, че тази опция ще е налична не само за настолните, но и за всички мобилни платформи. Това означава, че ще получите достъп всички негови полезни функции и на вашия таблет или смартфон. 

Google вече може да свърши цялата тази трудоемка работа за секунди. Търсачката ще ви препоръча пет интересни локации, които бихте могли да посетите, в това число музеи, паметници на културата, атракции и местни забележителности. При това Google ще придружи всяка своя препоръка с точен адрес и дори телефон!

 

Graph ще ви помогне и да откриете намиращия се най-близо до вас италиански ресторант или фирма за химическо чистене. Това е опция, до голяма степен дублираща търсене в така наречените „Жълти страници”, но Google не само ще го извърши по-добре и за по-кратко време, но и ще ви посочи най-краткия път до мястото, което търсите, изобразен върху подробна карта. Удобно!

 

 

 

 

 

 

 

 

Тагове: