На какво е способен един компютър? Със сигурност той не е подходящ само за проверка на мейли, разглеждане на снимки, гледане на филми и сърфиране в интернет. Да използваме съвременните конфигурации за нещо такова е все едно да си купим Ferrari, което да използваме за ходене до магазина за хранителни стоки и нищо повече. А Google реши да покаже реалните възможности на това Ferrari, което може да ни кара да мислим, че пред Chrome OS и лаптопите, които ще работят с нея, има голямо бъдеще. Паралелно с това търсачката залага на операционната си система за компютри и в един друг аспект - тя ще се опита да разклати основния бизнес на Microsoft. Защото отслабени позиции на Windows означават големи проблеми за софтуерния гигант, въпреки широкото му (и напоследък успешно) пазарно присъствие в много други области. 

 

През последните 2 седмици американските медии получават първите бройки от Google Cr-48 за тестове. И докато в България надали скоро ще имаме такова щастие, то това не пречи да се ориентираме в плановете на компанията. Името на машината е референция към операционната система, на която разчита тя - Google Chrome. Операционна система, която се оказва нещо много повече от браузър, през който работи лаптопа или компютъра. Но да, всичко, което прави този лаптоп, е да сърфира в интернет. Това устройство обаче е просто бета тест на реалните продукти на Acer и Samsung, които се очакват на пазара не по-рано от средата на следващата година. Тогава всички бъгове и грешки трябва да са изчистени или поне намалени до минимум. 

 

И така, какво реално представи Google преди 2 седмици. На пръв поглед - лаптоп, решен в матово черно с 12-инчов дисплей и клавиатура, която е с "реални" размери. На пръв поглед нищо кой знае какво, което да разбие пазара. Разликата идва със старта на машината. При зареждането й потребителят влиза с акаунта си от Gmail и браузърът се отваря. Там вижда "Приложенията" - просто линкове, запазени предварително в браузъра. Десктоп няма. На практика желаещите да изпитат усещането да работят с Chrome OS могат просто да си свалят браузъра Chrome, да влязат в неговия уеб магазин за приложения и това е. Дори видео чатът на Cr-48, достъпен през Google Talk, може да бъде копиран през браузъра Chrome.

 

Иначе забавянето на пазарния дебют както на собствения лаптоп на Google, така и на останалите производители, с които компанията работи, има няколко причини. Те са свързани с недовършената работа по операционната система. Сред тях е забавеното стартиране на операционната система, фактът, че USB портът и четецът за SD не работят много добре, а принтирането през Web Print все още е бета функция. Не е ясно дори как файловете, с които вече разполагате - видео, снимки и т.н. ще бъдат пренесени в облака. 

 

Въпреки това има 3 причини, поради които Chrome OS може да се превърне в продукт, който да промени пазара. Пазар, доминиран от години и безпрецедентно от Microsoft и Windows. От една страна това е сигурността. Компютрите ни могат да правят толкова много неща, че вече се превръщат в персонална отговорност. Отговорност, в която влиза и опазването на съхраняваната на тях информация. А тя е компрометирана от многото зловредни кодове, които пъплят из мрежата. Microsoft и всички останали автори на операционни системи се опитват да гарантират тази сигурност с различни вградени в продуктите им системи. Най-слабото звено обаче е потребителят, който отива на страница или отваря мейл, който не трябва. И както знаем, всяка една ключалка е безсмислена, когато входната врата е широко отворена. 

 

Зловредният код няма да си отиде скоро, но в случая с Chrome OS има много неща, които могат да се случат. Огромна част от операционната система е заключена в част от харддиска, от която може само да се чете. От друга страна, при всеки старт на системата се извършва автоматично сканиране, което засича дори и най-малките симптоми на проблеми. Приложения в смисъл на Windows/Mac няма, а наличните програми се използват само през интернет и имат ограничен достъп до ядрото на системата. Не че няма как тази защита да бъде пробита, но все пак опциите за това са доста ограничени. Което е повече от добра новина за ИТ персонала. 

 

Свързаността. Да, повечето потребители вече има Wi-Fi мрежа вкъщи, на работа и дори в училищата. Google обаче е успял да осигури подобна свързаност навсякъде, поне в САЩ. Предполагаме, че и в Европа положението ще бъде подобно на това отвъд Океана. А там търсачката е сключила договор с Verizon Wireless, който осигурява безплатна свързаност с интернет на собствениците на лаптопа на компанията навсякъде. Да, месечният трафик е в размер на 100 мегабайта, но те стигат за проверка на поща и други неотложни дейности, за които нямате време да търсите Wi-Fi мрежа. 

 

Животът на батерията е третият основен фактор, на който трябва да се обърне внимание. Ноутбукът с Chrome OS живее на батерия горе-долу колко iPad и другите устройства, разчитащи на флаш памет. А затварянето на капака означава реален "сън" за устройството, което значи на практика нулев разход на енергия в "заспалия" период. Проблем, който дори Mac не може да реши. А когато е "буден", лаптопът не разчита на огромен брой приложения, работещи в бекграунд, за да изпълнява основните си функции. Друг е въпросът, че всичко, свързано с този лаптоп, се пази в облака, което означава, че се пести и от енергията, необходима за работа на хард диска. 

 

Всичко изброено дотук означава, че Google има сериозни намерения да разклати основния пазар на най-големия си конкурент Microsoft - операционните системи. Това ще стане по същия начин, по който Microsoft навлезе в територията на Google - интернет търсенето - с проекта си Bing. Софтуерният гигант налива огромни количества пари в търсачката си, които лека-полека започват да се отплащат, макар и бавно. Въпросът е докъде ще стигне Google в усилията си да промени пазара на операционни системи. И доколко облакът има място в тях.

 

Автор: Христо Ласков