Шест години след старта си Instagram продължава да бъде мобилно приложение за споделяне на филтрирани снимки, но вече e и нещо много по-голямо. Има над 400 милиона потребители и е трън в очите на много хора, които смятат мобилната фотография за несъществено явление. За щастие и това възприятие е на път да се промени и “вината” за този факт носи безкрайно пъстрата общност от инстаграмъри, които създават красиви образи и ги споделят със света. Насочвайки обектива към България, на местно ниво Instagram има богати перспективи за развитие. Но това звучи като прогноза за бъдещето, а дори днес в Instaram има българи, които споделят невероятни снимки, а ние се срещнахме лично с четирима от тях.

Вие също имате възможност да срещнете трима от героите на тази история, благодарение на платформата TELL ME MORE: About Instagram Photograpy, събития, които се фокусират в снимането в контекста на Instagram. Второто събитие от платформата е на 13 юли (четвъртък) в София, като все още има налични билети.

Автор: Илия Темелков

В началото бе приложението

При старта си през 2010 г. Instagram дава възможност за обработване на квадратни снимки с помощта на 10-ина филтъра. Само за няколко месеца приложението набира 1 милион потребители, а през 2012 г. е купено от Facebook за 1 милиард долара. Наскоро Instagram промени изцяло визията си, като основният мотив за това е, че днес е нещо много повече - социална мрежа, общност от хора, споделящи своя свят чрез снимки.

Основен двигател за тази онлайн общност се оказват живите срещи между нейни членове, чието начало е дадено през 2011 г. в Лос Анджелис с първата Instameet среща. В това отношение България изостава и първият Instameet се провежда в София едва през 2015 г., при това организиран от японец - Ясуюки Сугияма (@yasusugi88). Оттогава в столицата се случват още две Instameet събития, в които участват малко, но истински вдъхновени хора.

Аниматорът, който не се брои за фотограф

Един от тях е 43-годишният Иван Богданов, който обикновено се занимава с изображения, но по-често те са рисувани. Причината е, че е част от аниматорския дует “Компот колектив”, който създава някои от най-добрите и награждавани анимационни продукции с български произход. Подвизаващ се под псевдонима @finfilm, той е един от най-следваните българи в Instagram с близо 80 хил. последователи. Въпреки това казва “фотографията е нещо много широко и голямо, не смятам, че съм фотограф”. Според него снимането не е фотография, защото “фотографите, освен че снимат, знаят и много, много други неща”.

Първите му срещи с дигиталната фотография са благодарение на подарен от приятели Canon PowerShot G6, с който снима наистина много. Това обаче води до голямо количество фотографии, които “са някак самостойни и безцелни, а освен това се трупат в различни харддискове, които пък се чупят и накрая всичко изчезва”. В резултат на това чувствата на Иван към снимането поохладняват. Докато не попада на Instagram.

 

Преди няколко години негов приятел му показва приложението и той много харесва идеята, че “веднага се отърваваш от една снимка, поствайки я. Тя отива някъде в интернет и ти няма нужда да я пазиш. Просто великолепно!”.

Любителят, експерт по красотата отвътре и отвън

Историята на Димитър Протогеров, който е съосновател на „Облик Студио” и се самоопределя като експерт по откриване на красотата отвътре и отвън, също е свързана с дигиталните снимки. “Винаги съм имал афинитет към фотографията като любител”, споделя той. И си спомня, че “преди появата на социалните медии за визуално споделяне снимките събираха нафталин в безброй папки на компютъра ми”.

Той е в Instagram от 5 - 6 години, но дълго време не е особено ангажиран потребител. „След като изкарах 7 години извън страната обаче, установих, че съм изгубил връзката със средата ми в България и в този смисъл Instagram се превърна в полезно хоби, с което започнах да си уплътнявам времето.” Именно това пребиваване извън България доразвива визуалната му култура и “ме накара да оценявам средата, която ме заобикаля”. Това е и причината да продължава да е активен в Instagram. “Помага ми да увековечавам дребните моменти и да си спомням за тях” и това свое действие @protogerov определя като “един упрек към забързания начин на живот на съвременния човек”.

Журналистката, фотографка още от визитката

 Наред с бягащите от определението за фотограф и откривателите на красивото в Instagram има и хора, които без проблем наричат себе си фотографи. Една от тях е Вера Гоцева, която по визитка е журналист и фотограф на свободна практика. Тя се занимава с фотография “от много години”, като “само сменям устройствата, с които снимам”. В началото за нея Instagram е „просто новото 20, по-скоро продължение на сайта ми, отколкото нещо друго”. Така е допреди около година и половина, когато изоставя идеята да общува чрез сканирани фотографии.

“Това, което ме вдъхновява за Instagram, не е нищо по-различно от нещата, които ме вдъхновяват по принцип фотографски - гледки, моменти, хора, природа”, казва Вера. “Пътувам много и искрено ми харесва да споделям моменти на път с хората, които ме следват”, казва тя. Затова и профилът й @lomovera е изпълнен с кадри от природата и пътищата на България. Резултатът е, че днес смята, че “Instagram е най-интересната социална мрежа въобще”, което е един от милионите признаци за развитието на платформата.

Момичето, което изтри над 500 снимки от профила си

Друго такова доказателство е снимачният път на Ели Цонова, която казва за връщането си от Германия в България преди три години само две думи - “не съжалявам”. Тя е в Instagram от 4 години, но наскоро започва на чисто, като изтрива над 500 снимки от профила си @_e_l_l_y_. “Силно повлияна от две посещения в Берлин, започнах да търся симетрии, форми и линии в ежедневието си”, разказва тя за промяната в снимките си. Ели споделя: “Обичам да снимам, но това не ме прави фотограф”, и като цяло избягва определението, “както вампир бяга от чесън”.

 

Силата на общността

... за Ели

Освен с платформата и държавата тези хора са свързани и с нещо друго. Всеки от тях по един или друг начин е повлиян от общността в Instagram. За това Ели благодари на хората, които среща при няколко свои посещения в Берлин. “Имам късмета да се докосна до берлинската общност,” разказва тя, “а там нещата наистина са сериозни - някои хора изцяло се издържат от Instagram, съответно снимките им са изключително добри”. Когато погледне към България обаче, позицията й не е толкова позитивна. “Има много талантливи хора в България, които снимат много добре, но нямаме сформирана общност”, казва тя. Според нея “по типично български маниер” у нас всеки инстаграмър си прави неговото. След две Instameet срещи все пак се запознава със “страхотни хора”, с които напоследък обикаля и снима, което й дава основания да вярва, че до няколко години и тук реално ще има общност.

 

... за Иван

Голям е ефектът от общността и върху @finfilm, който продължава да е част от Instagram не само заради снимките. “Усетих ефекта от споделянето. Първо познати, после и непознати хора започват да реагират на снимките, които пускаш,” обяснява той и добавя, че е започнал да следва хора, “чиито снимки ме радваха и вдъхновяваха”. Общуването с хора със сходни интереси е нещо, което и днес го кара да се връща в приложението. Но не е само то. “Освен споделен интерес те притежават друго, различно от моето светоусещане.”

Според Иван общността “влияе на всички, които участват активно” и споделя, че вижда как всички се усъвършенстват. Според него всеки гледа от всеки, което води до създаването на клишето. “После някой чупи клишето и хоп, нещо ново се е появило.” Той смята, че колкото повече хора има, толкова повече клишета се появяват и преодоляват, като за порецеса казва “мисля, че това е велико”.

... за Димитър

Подобни процеси отбелязва и Димитър Протогеров, според когото “общността фабрикува конкретни типове снимки, които се харесват от масата и мигновено могат да те превърнат в популярна и влиятелна личност”. Наблюдението му е, че в Instagram “голяма част от общността следва готови модели и целенасочено произвежда тенденциозни снимки и хаштагове”. Неговият подход обаче е малко по-различен. “За мен е важно да снимам нещата, които ме впечатляват”, споделя @protogerov.

... и за Вера

За Вера Гоцева пък Instagram, както и всяка социална мрежа е начин за общуване. “Общувам с визии и това ми харесва”, казва тя. За нея “в някакъв смисъл телефонът е продължение на ръката и окото ми на фотограф”, докато Instagram е най-бързият начин да общува визуално. С това @lomovera успява да постигне нещо, което звучи повече от приятно - “така изразявам голяма част от същността ми на фотограф”. Що се отнася до хората, тя смята, че “у нас има много интересни инстаграмъри” и “спокойно можем да говорим за общност”. Въпреки че не е срещала всички лично, Вера казва, че “всяка виртуална или реална среща” й е била „безкрайно приятна”, а заключението й по темата е, че общност “има и тепърва ще става по-голяма”.

 

Instagram офлайн

В истинския, офлайн живот Instagram успява да остави още по-големи белези върху някои от инстаграмърите. Миналата година Иван Богданов представи в София изложбата си “Инстаграми”, която беше съставена изцяло от снимки, публикувани в социалната мрежа. Тази година Ели Цонова реди първата си изложба в Берлин, последвана от изложба в София. И в двете изложби Ели споделя някои от любимите си кадри от София и Берлин, като казва: “и до ден-днешен не мога да си обясня как стана, до последно си мислех как някой се е объркал и си прави шега с мен”.

От няколко месеца пък Вера Гоцева организира фото уикенди, в които комбинира двете си страсти - пътуването и фотографията. В тях тя събира четири души в колата си, с които отива в планината и ги учи на това, как да разказват история чрез снимки, правени с мобилни телефони.

 Времето, мястото и човекът

Въпреки обяснимия скептицизъм инстаграмърите на България имат изразен характер и видими успехи. Общността бавно, но сигурно се развива, а резултатът са множество красиви снимки, някои от които продължават живота си офлайн. Всичко това е доказателство, че в крайна сметка географията няма толкова голямо значение, колкото страстта към нещата, с които един човек се занимава. А Instagram е страст, която е трудно да изоставиш, именно благодарение на хора като Иван, Ели, Димитър и Вера, които ни помогнаха да усетим творческото и чисто човешкото преживяване зад един безспорен онлайн феномен.