Йовко Атанасов е регионален мениджър на Lenovo за България и Македония. Той се присъединява към компанията още през 2013 г., когато заема поста мениджър „Потребителска техника“ за България. Атанасов има повече от 15 години опит в индустрията. Той е бакалавър по Индустриален мениджмънт и магистър по Бизнес администрация. Освен това има EMBA от Университета на Амстердам.

Можете ли да разкажете малко повече за новата стратегия на Lenovo и каква е ролята ѝ в представянето на компанията през тази година?

Нашата стратегия за „Интелигентна трансформация“ тече с пълна сила и ние даваме на потребителите си нещо много повече от устройства, на които да работят или да се забавляват.
Усилията ни и през тази година ще са насочени в две основни направления. От една страна, да предоставим в ръцете на хората достатъчно мощни, сигурни, функционални и мобилни лаптопи, които максимално да се синхронизират с ежедневието на своите притежатели. От друга страна, да дадем добавена стойност чрез разнообразни дейности в областта на смарт устройствата, центровете за данни, Internet of Things (IoT) и изкуствения интелект (AI).
В тази връзка Lenovo отдавна вече не е само компания за производство на хардуер за персонални компютри.

Как се развива Lenovo на РС пазара в световен мащаб?

От финансова гледна точка бизнесът ни с персонални компютри и смарт устройства регистрира силен двуцифрен растеж на приходите за второ поредно тримесечие. Имаме увеличение от 19% на годишна база и поддържаме водеща рентабилност от 5% за индустрията. Lenovo е най-бързо растящият играч (по поделения) сред Топ 5 на световните производители на персонални компютри и си връща водещата позиция по този показател.

Какво обаче стои зад тези резултати?

За мен това е фактът, че нашите устройства отговарят не само на стандартното потребителското търсене – да, много лаптопи изглеждат добре, имат бърза видеокарта и мощен процесор, но в днешната динамична среда това не е достатъчно. Ние надграждаме тези базови характеристики с интуитивни иновации. На едно от най-големите технологични изложения в Берлин (IFA 2018) показахме точно такива иновации в нашите устройства. Запазената ни марка Lenovo Yoga добави в портфолиото си новия Yoga C930. Това е флагманският ни Windows 10 2 в 1 лаптоп, при който имаме дебют на Rotating Sound Bar със система от тонколони Dolby Atmos 2, проектирани за разтърсващ звук. Към това добавяме и Garaged Pen писалка, която се зарежда в специално за нея място за още по-интуитивна работа. Yoga Book C930 е първият лаптоп с двоен екран в света с E-Ink, който пренаписва правилата за производителност­та на преносимите компютри. E-Ink екранът се превръща в динамична клавиатура с възможност за различни индивидуални настройки, поддръжка на множество езици, дигитална хартия за бележки или скици и дори електронен четец с едно-единствено натискане на бутона.

Какви са основните тенденции при персоналните компютри? Има ли ниша, която да бъде своеобразен двигател за потенциален растеж?

Последните тенденции са в две направления – външен вид и мобилност и съвместимост. Какво означава това? Много важно е лаптопите да са леки, тънки и почти без рамки на екрана. Зад тези тенденции стои голямата идея, че живеем в свят, в който техниката е част от нашия живот, свикнали сме с нея и тя обслужва нас, а не ние нея. Колкото по-естествено се вписва в ежедневието ни, толкова по-добре. Другата тенденция от последните години е свързана с това потребителите да използват минимален брой устройства, с други думи – да използват едно устройство и за работни задачи, и за забавление. Това е нишата, която според мен ще се развива в бъдеще. Lenovo вече представи такъв лаптоп на IFA 2018 и до края на годината го очакваме и на българския пазар. ThinkPad X1 Extreme е бизнес лаптоп, който разполага с иновативните функции за сигурност, като ThinkShutter за камерата, лицево разпознаване Windows Hello и четец за пръстови отпечатъци, но благодарение на мобилната видеокарта NVIDIA GeForce и най-новите процесори 8-о поколение Intel Core с интегриран Gigabit Wi-Fi е също така мощна геймърска машина. Притежателят на подобно устройство без проблеми може с лекота да изпълнява интензивни задачи, независимо дали са работни или за забавление. Наскоро представихме и обновения ни геймърски бранд Lenovo Legion, който също попада в този критерий за съвместимост.

Колко важна е ролята на бранда за избор на устройства при крайните потребители? А при корпоративните клиенти?

При потребителите ролята на бранда е важна, доколкото той може да им предостави достатъчно добро съотношение между цена, качество и мобилност. В Lenovo винаги се стремим да добавяме и нещо повече – и като функции, и като свето­усещане. Всяка компания носи свой собствен стил и представяне, които потребителите могат да усетят и да се припознаят в тях. При бизнес потребителите нещата стоят по-различно. Като притежатели на технологичния бранд ThinkPad в Lenovo вярваме, че това е най-доброто, което може да дадем на бизнеса. И компаниите го знаят това. Вече 26 години марката е символ на безпрецедентна сигурност и висока производителност, към които ние всяка година добавяме още и още възможности.

Българският РС пазар беше в дълъг застой – продължава ли той и какви са позициите на Lenovo в страната?

Тенденцията за застой не е нещо специфично за българския пазар, тя е глобална. И това се дължеше на все по-голямото търсене на смартфони, които могат да удовлетворят много потребители без специфични нужди. През тази година виждаме очакваното раздвижване, предвидено от Gartner. Дори и в тази ситуация в България ние сме лидери с над 30% пазарен дял. Този резултат е по-висок от средното за останалите държави. Една от причините за нашия успех е балансът между различните продуктови категории и адаптивността на компанията спрямо локалните фактори и промени.

Има ли разлика в потребителските нагласи в ЦИЕ в общ план спрямо останалите региони, в които оперира компанията?

Глобално проучване на BrandZ ни определи за най-влиятелния китайски бранд в световен мащаб. В изследването ми направи впечатление тенденцията, че именно страните от Централна и Източна Европа са по-склонни да купуват китайски марки. Това може би се дължи на факта, че нямат силни собствени брандове.

Каква е стратегията на Lenovo в развитието на устройства тип Интернет на нещата (IoT)? Особено в контекста на показаните на IFA устройства за свързан дом – да очакваме ли още продукти от тази област?

Развитието на тези устройства е част именно от нашата стратегия за „Интелигентна трансформация“. Lenovo Smart Home Essentials е ново семейство свързани устройства, които предлагат лесно цялостно решение за един по-умен и по-интелигентен дом. То включва Lenovo Smart Plug, Camera и Bulb, които се контролират от приложението Lenovo Link – чрез него могат да се настройват и управляват всички налични устройства вместо отделно приложение за всяко едно. Смея да кажа, че това е само началото. Нашият ангажимент да трансформираме технологиите и потребителското преживяване и да предлагаме на клиентите си по-лесни за употреба, по-ангажиращи и по-продуктивни решения е дългосрочен.

Какво отличава продуктите на Lenovo в рамките на IoT спрямо конкурентите на този пазар?

Основната разлика е, че ние предлагаме завършен цикъл на крайния клиент – и технологията, и устройството. Имаме Lenovo Smart Essentials устройствата, имаме и Lenovo Link App за управлението им. При Lenovo Smart Display например, за разлика от останалите компании, потребителят може да избира между 8 и 10-инчов екран. Изгодната цена също ни отличава.

Как се развиват останалите бизнес сегменти на Lenovo и какви са очакванията ви за края на тази и следващата година?

Тази година Lenovo представи най-мащабното и всеобхватно DCG (Data Center Group) портфолио в своята история, нова програма за партньори и най-големия Intel-базиран суперкомпютър в света MareNostrum и резултатите заслужено не закъсняха. Преди дни анонсирахме и партньорството си с NetApp – лидера в данните за хибридния облак. Новите услуги и продукти на компанията за бизнес клиенти и партньори се отличават с безпрецедентна производителност, надеждност и качество, което цели изцяло да трансформира бизнеса. Това е ключова крачка в посока усъвършенстване на възможнос­тите, които бизнесът с центрове за данни предлага. Лидерската ни позиция при надеждността на сървърите и потребителската удовлетвореност, заедно с новите брандове ThinkSystem, ThinkAgile и новото портфолио на Lenovo са доказателство, че ние предлагаме едни от най-надеждните, най-практичните и най-високопроизводителните решения при центровете за данни в цялата индустрия. Уверени сме, че можем да дадем на нашите клиенти всички инструменти, с които да се справят с най-се­риозните бизнес предизвикателства и да се превърнат в лидери в своите сфери.