Визитка: От първи април 2009 г. г-н Лоран Абади е изпълнителен директор на Panasonic за Европа. Макар тази дата да се свързва по целия свят с шеги, ръководството на г-н Абади е повече от сериозно. Това личи и от по-ранния му принос за компанията, с която е свързан още от 2004 г., когато става ръководител на мениджърския екип във Франция.
Под негово водачество през 2007-а цифровите апарати Lumix стават най-търсените на френския пазар. В същата страна и през същия период той успява да наложи плазмените телевизори на Panasonic, които от някогашното пето място се изкачват на почетното второ.
52-годишният Лоран Абади е женен и има три деца. Обича да готви и да рисува. Интервюто с него взе Иван Георгиев след пресконференцията на Panasonic за изложението IFA 2010, Берлин.
Г-н Абади, по всичко личи, че стремежът към усъвършенстване на 3D техниката е заложен в плановете на Panasonic за години напред. Какво могат да намерят потребителите към днешна дата на пазара или да очакват в най-скоро време?
С моделите, обявени днес на IFA, вече имаме седем размера телевизори, от 42-инчови до 150-инчови. 42, 46, 50-инчов и тъй нататък. В скоро време ще обявим и по-малък, 32-инчов модел. Още сега потребителите могат да намерят цялостни решения за 3D домашно кино, а днес официално дебютира и първият в света персонален 3D камкордер – HDC-SDT750. Видяхте на презентацията как изглеждат домашните записи на детските игри или рождените дни – страхотно.
На пресконференцията обърнахте сериозно внимание на съдържанието...
Точно така. Работим в добри партньорски отношения с канали като Eurosport, видяхте демото от турнира по тенис, но с това не се изчерпват контактите ни. Освен на телевизионните канали разчитаме и на геймърски компании като UbiSoft, които предлагат наистина качествени игри. Независимо дали са за РС или за конзоли, те могат да се играят с безупречно 3D и на голям екран на нашите телевизори.
Съдържанието е много важно. Имаме необходимата техника, но без 3D телевизионните канали и другите източници на 3D съдържание потребителите няма как да оценят тази техника и да забележат сериозните предимства на трите измерения. Няма място за съмнение, че бъдещето е в 3D, затова производителите на хардуер, както и тези на мултимедия насочват усилията си в тази посока. Търсим сътрудничество и почти навсякъде срещаме разбиране.
В кои области смятате, че 3D съдържанието ще се развива с най-бързи темпове?
На първо време, а под това имам предвид още в рамките на тази година, това са спортните предавания, филмите и геймингът. И ако ми позволите да направя една лична прогноза, смятам, че до... четири, най-много пет години 3D-то ще доминира в тези области. Според нашите проучвания за нагласите на потребителите, а те обикновено са точни, до 2014 г., като това е в най-песимистичния сценарий, над 25 процента от домакинствата ще са оборудвани с необходимата техника за триизмерна телевизия, кино и игри.
Но според моята прогноза, която е по-оптимистична, това ще стане по-рано. Защото на хората не им трябва много време, за да се освободят от предразсъдъка, че 3D киното в домашни условия е много по-скъпо от стандартната техника за 2D изображения. Мнозина потребители дори се заблуждават, че с 3D телевизорите не може да се гледа 2D съдържание. Както знаете, всъщност може, като 3D телевизорите предлагат и страхотен 2D образ, дори по-добър от предлаганото от обикновените телевизори.
Също така има един предразсъдък, че след филма "Аватар" интересът към 3D-то ще отслабне. Мисля, че тези предразсъдъци или по-скоро тази недостатъчна информираност лесно може да бъде преодоляна. Работим по съдържанието с филмови и геймърски студия, а с 3D камера като нашата самите потребители ще могат да си осигуряват 3D съдържание – както за лично ползване, така и за споделяне.
Едно нещо не стана ясно от презентацията на камерата – 3D обективът със самата камера ли се предлага, или трябва да се закупува отделно?
О, не, не! 3D обективът е в комплекта. Както и при телевизорите камерата е направена да снима както 2D видео, така и 3D. Със специалния обектив снимате 3D, а без него – 2D.
Камерата снима във Full HD резолюция, нали?
Да, видеото в 2D е Full HD, но в 3D снима в HD разделителна способност. За по-нататък, не мога да се ангажирам със срок, имаме планове за камкордер, снимащ 3D и във Full HD.
В близко или далечно бъдеще можем ли да очакваме 3D телевизори от Panasonic, базирани на LCD технологията?
За момента не. Съсредоточили сме усилията си в разработката на все по-добри плазмени 3D телевизори – с още по-високи нива на контраст, с повече възможности... Ние вярваме и това е позицията ни от самото начало, че плазмените телевизори са единствените, които осигуряват истинско качествено 3D, особено що се отнася до скоростта на опресняване на картината. При LCD телевизорите не могат да се постигнат такива контрастни и „остри” триизмерни картини.
В стратегията на нашата компания е заложено да доставяме най-качествения 3D образ, което, убедени сме, може да се постигне само с плазмените телевизори. Ако трябва да търсим разнообразие при моделите, то ще е по-скоро в размерите на екрана, а не в технологията. Затова мога да кажа категорично, че поне на този етап нямаме никакви планове за разработката на 3D LCD телевизори.
На пресконференцията освен новите размери на 3D телевизорите показахте и активни очила с нов, определено подобрен дизайн. Но можем ли да очакваме скоро автостереоскопични телевизори от Panasonic, за да не се налага да носим очила?
Въпросът е интересен в няколко направления. От една страна, както изглежда, потребителите не са единодушни по отношение на очилата. Някои от тях не обичат да ги носят, защото, разбираемо е, това затруднява едновременното гледане на телевизора и вършенето на друга работа, например в кухнята. От друга страна обаче, има потребители, на които очилата им допадат, защото това им позволява, образно казано, да се откъснат от околната среда и така по-лесно да се "потопят" в 3D съдържанието – даден филм или игра.
Не се наемам да кажа кои преобладават, противниците или застъпниците на очилата, но съм категоричен, че от гледна точка на нашата стратегия автостереоскопичните телевизори няма да се появят скоро на пазара. Просто защото технологията не е достатъчно добре разработена, а при нея ние ще продължаваме да търсим максимално доброто качество. Засега сме изправени пред проблеми като тези, че триизмерната картина не е достатъчно добра – има изкривявания на обектите, а когато гледате екрана на автостереоскопичен телевизор от различни ъгли, се променя и дълбочината на пространството. Нямам представа колко време ще ни отнеме да постигнем достатъчно убедителни и качествени резултати, но вероятно ще минат четири или пет години, може би дори повече.
В предварителния ни разговор споменахте, че една от стратегиите на Panasonic е да затвърди позициите си в Европа. Как смятате да го постигнете и от кои области на Европа се интересувате по-конкретно?
Що се отнася до предлагането на продукти, разбира се, имаме интерес към цяла Европа. Но специално за изграждането на нови заводи интересът ни е съсредоточен главно към Централна и Източна Европа. Под това разбирайте изграждане на чисто нови производствени центрове, тъй да се каже, на гола зелена поляна. Естествено имаме интерес за сътрудничество с партньори, които вече имат изградена някаква база, стига тази база да отговаря на нашите изисквания за продуктивност и екологичност.
Като отворихте дума за eкология, на IFA представихте соларни панели, нов тип батерии и изобщо продукти, които отделят по-малко въглероден диоксид. Г-н Абади, климатолозите не са единодушни – eдни смятат СО2 за вреден за климата, докато други твърдят, че въглеродните емисии от човешката дейност всъщност са твърде незначителни. Ако има нещо, което безспорно влияе на средата, в която живеем, това са тежките метали като оловото и живака...
Точно така, да, има разногласия [в научните среди], но ние не можем да сме арбитър на тези спорове. Като производител на техника Panasonic спазва всичките строги европейски изисквания. Длъжни сме да го правим, а мотивите за тези изисквания са извън нашата компетенция, извън сферата на нашата дейност. От много години работим и за намаляването на компонентите, които са вредни за околната среда. Всичките ни продукти са много под максимално допустимите стойности за вредни материали и могат да се рециклират изцяло. А имаме продукти, включително телевизионни панели, с изключително ниско или без каквото и да било съдържание на живак.
Преди няколко години Panasonic се оттегли от пазара за мобилни телефони. Като имаме предвид непрекъснато нарастващия интерес към съвременните платформи, например към смартфоните, съжалявате ли за това решение и смятате ли да го преосмислите?
И да, и не. Засега нямаме планове да правим нови мобилни телефони, но още следващата или най-късно през по-следващата година ще се върнем на този пазар. Разработваме мобилно устройство – подчертавам, че не е мобилен телефон, което ще може да се ползва и за телефония, но ще предлага и много повече, много по-интересни функции. При това тези функции ще са съобразени с безжичните технологии, които ще станат актуални догодина. Очаквайте изненади.