Всеки разговор с изпълнителен директор на гигантска компания е малка мистерия, особено когато си представител на специализирана медия от малък пазар. В случая с Ричард Ю, генерален изпълнителен директор на Huawei Consumer Business Group, обаче отне буквално няколко секунди, за да стане ясно, че следва един ужасно интересен разговор. Пред група журналисти от цяла Европа г-н Ю сподели мислите си по отношение на серията P20 и нейните предимства пред конкурентите, както и мнението си за случващото се в САЩ.
Едно от най-отличителните неща за г-н Ю е неговият сравнително припрян начин на говорене. С бързи, насечени фрази и специфичен акцент той повтаря нещата, на които иска да наблегне, и дори когато очевидно е недоволен, е с усмивка на лицето си. Най-впечатляващото обаче е, че той е може би най-прямият и самоуверен изпълнителен директор, който съм чувал. Без проблем и притеснение г-н Ю говори за предимствата на своята компания пред топ конкурентите си, за решенията на американското правителство и бъдещите си планове. Това, което ми остана след този разговор, освен селфито и променените лично от г-н Ю настройки за навигацията на P20 Pro, е усещането, че този човек е твърдо решен да покори света, като фактите показват, че най-вероятно ще се справи с тази си цел.
При премиерата на Mate 10 Pro казахте, че няма да сложите прорез, но сега P20 Pro има такъв. Защо, какво ви накара да промените решението си?
Искаме потребителите да получат повече дисплей, а най-горната линия на екрана е заета само от известия. Така че малък прорез не влияе на използването на телефона. Не като при iPhone, където има голям прорез, така че има малко останало пространство, което не е полезно. Тук то е полезно, затова правим екрана дори по-голям и затова оставяме сензора за пръстов отпечатък отпред. Надявам се да настроите телефона си така, че да използвате навигацията през сензора, така махате бутоните, можете да го настроите в менюто и да имате целия екран. Знаете, че в iPhone има софтуерен бутон, докато ние можем и без софтуерен бутон, така че използвате целия екран.
Затова имаме прорез, но малък прорез, не голям. Имаме и засичане на лицето, което работи независимо как гледате телефона. Всичко е много бързо, можете и да избирате дали да отключите с пръст или с лицето си, а и да използвате целия екран в пълния му размер. Това е полезно, затова оставяме прореза. Искаме да го направим още по-малък в бъдеще, може би отпред да има само дисплей, без прорез. Хората ме питат дали не можем да скрием сензора, но все още не сме стигнали до това.
Кое мислите, че е най-привлекателното за потребителите в Huawei P20 и P20 Pro?
Мисля, че революционното изживяване с камерата ще е най-привлекателно за потребителите, защото те се интересуват изключително много от това. Тя е топ приоритет. На второ място е супер бързото зареждане на батерията, а на трето място са по-големите възможности на хардуера. Хората също се интересуват от дизайна, колко е красив, колко е добър екранът и качеството му.
Има ли някаква вероятност и възможност да направите DSLR или безогледална камера, да станете част от индустрията с фотоапарати?
С P20 Pro не ви трябва DSLR, можете да използвате телефона. Не искаме да навлизаме в бизнеса с камери, искаме да имаме смартфон с по-големи способности, като камера.
Всеки телефон е като ваше дете, но този телефон вероятно е най-революционният, който сте пускали. Как се чувствате, когато го сравните с останалите?
Мисля, че за Huawei P9 беше голяма иновация - с две камери, после P10 беше по-малка иновация, но P20 е много по-голям скок. Знаете, винаги трябва известно време, за да постигнем иновация, затова по-рядко има големи скокове, понякога са по-малки. Но този път P20 и P20 Pro, специално P20 Pro, са революционни, по отношение на камерата и технологиите. Не еволюция, а революция. Имам Canon 5D Mark IV с Full Frame сензор, голяма камера, професионален апарат и се питам дали мога да правя същите снимки, просто ей така, с такова качество, дори в пълен мрак? Това е отправната ни точка, това е иновацията ни, много по-близо сме до професионалната камера, с което съм наистина горд. Казвам на хората си “ако създавате технология и иновации, трябва да сте по-добри”, защото ние сме Huawei и нямаме шанс да спечелим. Apple и Samsung имат по-силен бранд от нас, затова нашата технология трябва да е много по-добра, много по-напред. Ако продължаваме да правим това, само тогава ще имаме шанс.
Инвестирате много в развойна дейност и казвате, че харчите над 10 млрд. евро годишно. Какво е следващото в мобилните технологии след чипа с изкуствен интелект и революционната тройна камера?
Следващата иновация е новото поколение на чипсета, с по-мощен изкуствен интелект с повече способности и също така по-добър живот на батерията. По-голяма изчислителна мощ, но също и 5G и AR технологии. Това са новите технологии, които се задават, така че с времето ще имаме повече и по-мощни предложения.
Huawei P20 и особено P20 Pro не са еволюция, а революция по отношение на камерите.
Технологиите еволюират и се променят бързо, вече не говорим за едно-единствено голямо нещо, голяма иновация. Затова имаме нужда от големи инвестиции в развойната дейност. Затова и 10 млрд. евро инвестиция е началото, в бъдеще ще бъде повече. Ако не инвестираш много, няма как да получиш голяма иновация. Знаете ли, че тази камера, камерата на P20 Pro, е много по-скъпа, защото този голям 40-мегапикселов сензор досега беше в много по-големи фотоапарати. Да направиш тази технология в този малък размер е нещо коренно различно, много трудно. Това е технологията, в която инвестираме.
Какви са прогнозите ви за сгъваеми телефони?
Работим по въпроса. Със сигурност. Няма да ви дам срок, но имаме работещи прототипи. Това със сигурност е част от бъдещето и не само ние работим по такива технологии.
Какво мислите за AR емоджитата?
Това е нещо много малко, забавно е, но не е нищо съществено. Прекалено незначително е.
За първи път представихте безжично зареждане в Mate 10 Pro Porche Design. Защо точно сега?
За да съм напълно честен, аз предпочитам жично зареждане. Безжичното изглежда добре, но всъщност имате нужда от поставка, понякога не поставяте телефона правилно и трябва да внимавате. Дори да е по-удобно, безжичното зареждане не е толкова бързо, колкото с кабел, а и като пътувате, не е удобно да го пренесете. Затова то е добра тема на разговор, но не е нещо важно и съществено. Звучи добре, но не е толкова полезно, защото е бавно.
Можем ли да очакваме чипсет с NPU в по-нисък клас устройства и кога?
Опитваме се да направим това, като в бъдеще ще се случи. Със сигурност ще започнем с NPU чипове в устройствата от среден клас, а по-късно и в по-евтини телефони. Това ще стане обаче стъпка по стъпка, първо в средния клас, а на следващия етап и в бюджетните модели. Кога ще се случи това, не мога да ви кажа, но за флагманите ще има NPU с много по-добра производителност в следващото поколение.
Какво можете да направите, за да направите бранда си по-силен? Все още не сте познат бранд в голяма част от света.
Трябва да подобрим нашият брандинг, маркетинг, присъствието си в търговската мрежа - всичко. Но това е нещо, което не се случва за един ден, изисква изграждане и усилия, които се отплащат. Вече сме в челната стотица на най-силните брандове в света, но това беше голямата ни цел. Никой не знаеше за Huawei, никой не ни познаваше, но днес за бранда ни във всяка страна знаят над 70 - 80%, а в някои страни даже над 90%, така че се подобряваме много бързо. Затова и ни трябва още малко време.
Пазарът на смартфони е много труден и виждаме първите спадове на ръста му. В този контекст стратегията ви е с фоксу върху пазарния дял или маржовете на печалба?
Нашата стратегия е да сме фокусирани върху иновациите и технологиите, колко големи иновации можем да дадем на потребителите. Пазарният дял със сигурност е важен, няма да съм скромен, може би до две години нашият пазарен дял може да ни отреди второ място, рано или късно това ще стане, но не това е целта ми. Целта ми е да дадем най-големите иновации на потребителите, затова съм много щастлив, че можем да предоставим камера, която е много по-способна от всички други.
Ако конкурентите покриват добре една точка, ние целим две точки. Потребителите искат най-вече добра камера и живот на батерията. Ние даваме това, много повече от iPhone или Galaxy S9. Mate 10 Pro е с поне 80% по-добър живот на батерията от iPhone и Samsung и зареждането ни е с 50% по-бързо. И с по-компактен дизайн.
Едно от отличаващите неща в телефоните ви е това, че произвеждате чипсетите си сами. Мислите ли, че можете да поемете този подход и за други компоненти като камерата например?
Днес индустрията работи така, че трябва да правите най-критичните части сами, докато останалото може да се случи и в партньорство с индустрията. Например камерата си правим с Leica, но ключовата технология винаги е наша. Може и някой да ни помогне за производството, но най-важното - технологията е в наши ръце.
Мислите ли да предоставите чиповете си на други производители?
Много хора ме питат това, защото процесорите ни имат много нови технологии. Но моят въпрос е на кого да ги продам? Apple и Samsung правят сами чиповете си, което означава, че трябва да ги продам на някой, който е зад нас. Това означава да го поканя на мое място, защото не мога да продавам на Apple или Samsung. Някои производители се опитват да използват нашите чипове, малки компании, но рано или късно те ще умрат. Бизнесът се консолидира и затова за мен не е важно да продавам чипове на малките компании.
Казвате, че в бъдеще ще съществуват само тези три компании?
Може би. При самолетите има Boeing и Airbus. Има някои много по-малки компании, но големите са консолидирани до само две. В САЩ компаниите се събраха в Boeing, докато в Европа групата е Airbus. Това ще стане и при нас, ще има по-малко производители.
Кажете ни за САЩ. Имате ли стратегия за този пазар, или мислите да се фокусирате върху другите пазари?
Ние сме номер едно във все повече страни, над Apple и Samsung, в Италия, Финландия, Полша. Доскоро бяхме в дъното, дори не в топ 10, но сега сме в топ 3, а в Китай сме номер 1. Американският пазар обаче, това е трудна тема. Не заради технологиите, не заради продуктите ни, сигурността ни или защитата на данните - в това отношение правим най-доброто. Издържаме най-стриктните тестове за тези неща и се справяме много добре, следваме стриктно и GDPR. Други неща имат значение там, за които не искам да говоря. Но дори без американския пазар ще станем номер едно в света.