Доста вероятно е да сте забелязали, че Google се опитва си върне част от контрола над Android с цел да направи платформата по-единна върху различните устройства и да осигури по-постоянно изживяване на потребителите. Различни анализатори твърдят, че Анди Рубин и компания окончателно са изгубили контрол върху Android и дават за пример Kindle Fire, в който Amazon буквално разчита на платформата за груба софтуерна основа, върху която да разположи и развива своята собствена екосистема

 

Двете лица на Android

По мои наблюдения постепенно се очертава тенденцията Google да има две паралелни идеи за Android. Едната е свързана със свободната и отворена природа на операционната система, които позволяват тя да се модифицира по всевъзможни начини от всевъзможни производители, при това напълно безплатно и без нужда от какво да е съгласуване. Макар от гледна точка на репутацията на компанията, особено сред по-технологично образованите потребители, чисто финансови тези устройства са ценни за Google, защото те са поредните портали към рекламите на компанията, както и към част от нейните услуги. 

Другата концепция, която е свързана с тази статия и на която Google започва да държи все повече в последно време, е по-затворената и контролирана среда. Устройствата, сертифицирани от Google, чистото Ice Cream Sandwich изживяване, казано накратко – отговорът на iOS и Windows Phone моделите. Екипът постепенно се опитва някои от контролираните аспекти на Android да станат масови. Да окажат влияние не само върху малкия брой чисти устройства, а върху цялата потребителска база на платформата в света. 

Първият по-значителен ход е, че момчетата от Маунтин Вю обявиха Holo темата за задължителна за всички нови Android приложения, без значение върху устройства с какви скинове (Sense, TouchWiz) се изпълняват. Това означава, че дори да е пригодено за алтернативен интерфейс, приложението задължително трябва да съдържа пакет с UI и UX елементи за ICS. 

Малко по-късно Android подразделението в Google направи един от най-силните ходове от самото си създаванеобяви стриктни дизайнерски принципи, които публикува в новата Design секция в портала за разработчици. Не е напълно ясно как точно ще работи следенето и одобряването и можем да бъде убедени, че то няма да бъде толкова крайно, колкото при App Store и Windows Marketplace, но Google се надява за минимално количество време максимален брой разработчици да пригодят приложенията си към новите изисквания, а новите да ги спазват от самото начало. 

Засега броят на наистина създадените за ICS приложения не е особено голям. Преминаването към новата концепция определено е по-лесно, идвайки от Honeycomb, отколкото от Gingerbread или Froyo, но надеждите ни са по-скоро големи. 

Ако използвате Android на своя смартфон и/или таблет, определено ви предстои да се сблъсквате с все повече ICS приложения, а и е неизбежно устройството ви да получи ъпдейт или да си купите нов робот. Решихме, че е добре да знаете какво да очаквате – това може да помогне както на избора ви на приложения, така и да улесни цялостната ви работа с новата версия на платформата и нейната екосистема. 

Омагьосай ме, опрости живота ми, направи ме невероятно

Това са трите фундаментални съвета, които Google дава на разработчиците. Едно добро ICS приложение трябва да бъде красиво и да работи съвършено плавно, да бъде парче страхотен дизайн. В основата му е да опростява живота ви, неговите възможности трябва да бъдат лесни за използване и напълно интуитивни, тъй като иначе няма да бъдат използвани от повечето потребители. Google приветства и използването на иновативни методи за интеракция, а мощният хардуер и големите мултитъч дисплеи определено предполагат такива идеи. 

 

Общи UI и UX принципи

Ето и някои по-конкретни съвети от страна на Google. Обясненията към тях са ненужни:

- очаровай ме по изненадващи начини

- истинските обекти са по-забавни от бутони и менюта

- позволи ми персонализация

- нагаждай се към нуждите ми

- използвай кратки и ясни текстове

- изображенията са по-бързи от думи

- решавай вместо мен, но оставяй последното решение на мен

- показвай ми само това, което ми трябва, когато ми трябва

- винаги трябва да знам къде съм

- никога не губи нещата ми

- това, което изглежда еднакво, трябва да действа еднакво

- прекъсвай ме само ако е важно

- включвай трикове, които подобряват ползваемостта

- бъди любезен с обясненията

- добавяй означения и напомняния за функции, дори най-малки

- изпълнявай тежките технически задачи вместо мен

- важните неща трябва да бъдат бързи за използване

Основни екрани

Както вече знаете от нашето видео, посветено на Galaxy Nexus и ICS, основните екрани в новата версия на Android са: начален екран с преки пътища и уиджети, панел с всички приложения, меню за превключване между активните приложения и панел с нотификации. Разработчиците трябва да се ограничават до тях и да не се опитват да въвеждат свои парадигми. 

 

Съвместимост

За да може приложението да работи и изглежда добре, Google препоръчва да включвате графики с възможно най-голяма резолюция, Все пак минималната пикселна гъстота, на която приложението ви трябва да изглежда добре, е 32 x 32 dpi.

 

Тема

Приложенията трябва да се вписват отлично в общия визуален стил на ICS. Той се нарича Holo и има три различни изгледа за различни части от интерфейса. Holo Light (бял фон и сив текст), Holo Dark (тъмен фон и бял текст) и Holo Light with dark action bar (подобен на Holo Light, но с тъмна горна лента). 

 

Типография

Шрифтът, създаден специално за ICS, се нарича Roboto и Google настоява всички оптимизирани приложения да се базират на него. Както вероятно сте забелязвали, Google няма пълна типографска поддръжка, защото е платформа с отворен код. Именно затова почти всички уебстраници се визуализират с едни и същи шрифтове. 

 

Цветове

В ICS Матиас Дюарте и неговият екип разчитат най-вече на циановото синьо, познато и от Honeycomb (и TRON). Виждате, че компанията разчита на основни цветове, а не на сложни нюанси. Добрите ICS приложения трябва да следват това правило и се препоръчва да не разчитат на цветове, различни от показаните. 

 

Икони

Препоръката на Google е иконите да имат един или още по-добре – два слоя. Това създава усещане за дълбочина. Дизайнерският екип обаче е категоричен, че не трябва да се прекалява с детайлността и да се запазва ясен и отчетлив контур. Иконите за уведомления трябва да са идеално стилизирани и решени само в бяло. Не се препоръчва използването на неутрални или кремави цветове в иконите, които трябва да служат за означения (например звезда, удивителен знак или флаг). 

 

Текстове

Правилата на Google за текстови означения са напълно логични. Добрите приложения ги спазват от самата зора на платформата. Текстовете трябва да са: кратки, прости, любезни, най-важното да се намират в началото (против немската логика) и да включват само най-важното и нищо повече. 

 

Бутонът "Назад"

Back бутонът винаги се е държал наистина странно в Android и това, макар и по-рядко, е проблем и в ICS. Понякога той ни връща едно меню назад, понякога – едно ниво назад, а понякога – към последния екран, който сме видели. Google се опитва да наложи ясна идея за функционалността на действието назад – то винаги трябва да ви връща там, откъдето идвате. Това означава, че ако използвате файлов мениджър, бутонът за отиване едно ниво нагоре в директориите трябва да е отделен.

 

Приплъзване

Хоризонталното приплъзване е основен метод за бърза навигация между менюта, в които вече се намирате. Тоест, ако изберете дадена опция от списък, би трябвало да може да се придвижите към следващата с приплъзване наляво. 

При таблетите се стимулира използване на интерфейси с няколко частично припокриващи се страници, подобно на Twitter клиента за iOS за iPad. Поведението при завъртане може да е различно, но като цяло се очаква хоризонталният изглед да показва повече съдържание, докато във вертикално разположение то е скрито или с по-малко означения и графики. 

 

Нотификации

Също като в Honeycomb, от добрите ICS приложения се очакват максимално ненатрапчиви уведомления. Те трябва да заемат целия дисплей само ако са наистина важни. В противен случай малка падаща и след няколко секунди скриваща се нотификация е достатъчна. 

Google съветва приложенията да не оповестяват грешки, системна информация и всякакви действия, които не са директно свързани с работата на потребителя. Платформата трябва да се погрижи за тях. 

 

Чист Android

Използването на какви да е компоненти от други платформи би нагрубило мистър Дюарте изключително много. Добре де, прозвуча твърде лично, но надали мога да се сетя за нещо по-розно от Android приложение с имплантирани ала iOS бутони. Google завършва естетическия сегмент на правилата си със страница, в която представя нагледно сравнение между интерфейсните метафори на Android, iOS и Windows Phone. Те не трябва да се сместват. 

Разбира се, това далеч не са всички съвети на момчетата от Маунтин Вю. Умишлено пропуснах по-технически ориентираните секции, както и най-конкретните примери, защото повечето от читателите на материала със сигурност са потребители, а не разработчици.

Избирайте спазващите правилата приложения. По този начин не просто си осигурявате най-добрите възможни изживяване и функционалност, но и помагате на наистина добрите приложения да се издигнат и да стимулират по-бързото въвеждане на новите парадигми.

 

Тагове: