Късно вчера Facebook публикува Paper (повече за приложението — тук) в App Store. Към момента приложението е налично само за iOS, при това без нативна поддръжка за iPad, което доказва, че все още е по-скоро експеримент на Марк Закърбърг и компания. Paper е странен хибрид между агрегатор на новини, подобен на Flipboard, и изцяло нов метод за достъп до социалната мрежа. И то какъв хибрид. Paper буквално ни остави с увиснали челюсти.
UI магия
Без излишно увъртане, Facebook Paper е едно от най-добре реализираните приложения, които може да използвате на своя iPhone днес. Дълго обмислях дали да не използвам "най-добре реализираното", но при платформа с над милион заглавия е трудно да бъда толкова категоричен. Paper работи обидно плавно, в дадени моменти, макар и илюзорно, по-плавно от самата iOS.
Анимациите на интерфейса следват леко различна насока от тази на iOS. Тези от вас, които са използвали Facebook Home под Android, вече имат груба представа за механиката, а Messenger приложението под iOS и Android също носи известни сходства с Paper. Във всеки пиксел в Paper е вложен дълбок замисъл, жестовете и анимациите са… точни. Няма по-добър начин да ги определим, но UI дизайнерите на приложението са достигнали перфектния баланс между скорост и обратна връзка, между сериозност и закачливост. Paper е първият продукт на Facebook Creative Labs, една от най-новите дивизии в компанията.
Малкото и стегнато софтуерно студио позволява на Facebook да работи със скоростта на стартъп, запазвайки потребителската база на огромна корпорация. Две от имената, работили по Facebook Paper, са Майк Матас (бивш инженер в Apple, работил по първия iPhone и създател на интерфейса на Nest) и Лорън Брихтър (също бивш инженер в Apple, създател на pull-to-refresh, автор на официалния Twitter клиент за iOS и създател на популярната игра Letterpress).
Казано накратко, Paper е най-доброто приложение, излизало от централата на Facebook. Всички негови компоненти карат стандартните Facebook приложения под всички платформи и, най-вече, уеб изгледът, да изглеждат крайно допотопни.
Какво е Facebook Paper?
Големият въпрос пред Facebook е "Какво е Paper?". Макар да работи като магия и да е истинско удоволствие за всеки потребител, приложението има по-скоро неясна концепция. То комбинира изцяло нов интерфейс за Facebook потока ви, комбинирайки го с паралелни потоци с подбрани новини и статии от различни източници, категоризирани по теми. Накратко, Paper е комбинация от модерен Facebook клиент и компактна версия на Flipboard. Към тях обаче са добавени всички компоненти, от които имате нужда, за да използвате Facebook пълноценно — нотификации, съобщения, коментари, прозорец за нов статус и т.н.
Без да е позиционирано като такова, приложението се превръща в много по-добър заместител на основния Facebook клиент за мнозина, при това само за няколко часа. Стига да сте готови да прескочите не особено странната крива на свикване, със сигурност няма да искате да се върнете назад. Paper крие редица позиви, основният от които е, че към момента не показва реклами. Никакви реклами, колкото и да е трудно за вярване. Можем да бъдем сигурни, че, стига проектът да се окаже достатъчно успешен, Закърбърг и компания ще го монетизират, но това няма как да се случи преди анонса на Android версията.
Статията продължава на следващата страница.
Външното съдържание преди всичко
Facebook определено преживява криза на средната възраст. Вълната от нежелано съдържание с ниска стойност все още не е намалила потребителската база на социалната мрежа, но нивото на удовлетворение при употреба със сигурност е паднало.
Марк Закърбърг неведнъж е споделял, че не иска творението му да се превърне в безкраен поток от не особено оригинални миймове. Като всяка социална платформа, Facebook зависи от потребителите си и това, което споделят. Именно затова, през последната година компанията се фокусира все по-активно върху външно съдържание. Paper е кулминацията на това — в центъра на приложението са качествени новини и статии от подбрани сайтове, а не случайни GIF-ове от 9gag и безкраен поток от постижения в умиращи Flash игри.
Марк Закърбърг иска да ви поднася премиум съдържание, защото знае, че съдбата на Facebook зависи от това. Странно или не, Paper поддържа изпращане на съдържание за четене по-късно към външни платформи като Instapaper и Pocket.
Paper е новият Facebook?
Най-смелото предположение, което можем да направим е, че Paper е новият Facebook. Това е доста логично, имайки предвид, че приложението отразява всички нови ценности, на които компанията разчита за оцеляването и развитието си.
Със сигурност Paper опипва почвата и събира ценни потребителски впечатления. Ако все пак можехме да посетим Facebook след две години, той със сигурност ще прилича повече на Paper, отколкото на скучния web 2.0 изглед, който използваме в браузъра си. Марк Закърбърг обещава пълно портфолио от приложения през 2014 г. Paper е само началото на плавна промяна, при която Facebook се превръща в основа за набор от услуги и микроплатформи, оставайки скрит.
Пригответе се да виждате по-малко виолетово и Klavika Bold (шрифтът на логото). Facebook преминава в инкогнито режим.