Gallery "3049"
Внимание, внимание! Да поздравим най-новия член на високотехнологичния бизнес: дами и господа, FriendFeed!В Силиконовата долина оживено се коментира малкият новаторски бизнес, основан само преди 7 месеца, който предлага на пръв поглед хаотична, но многообещаваща интернет услуга. Отчасти засиленият интерес идва поради "звездното" минало на основателите му: бившите служители на Google Пол Бухайт и Брет Тейльр, участвали в създаването на Gmail и Google Maps.
Но по-важната причина за оживлението край двамата онлайн новаци е захващането им с един все по-актуален проблем: балканизацията на мрежата. Хората усилено общуват в социални мрежи като Facebook и MySpace, обменят си снимки и видео чрез Flickr и YouTube. Ho тези дейности са засенчени от една напълно различна дигитална вселена. За да сте на линия с множеството си приятели и колеги, непрекъснато трябва да се регистрирате в различни услуги.
FriendFeed е сред първите целенасочени опити да се преодолее това ограничение. Чрез услугата на младата компания абонатите събират на една уеб страница всичките си контакти, както и всичко, което приятели и колеги правят на 30 сайта. Целта на FriendFeed е да организира информацията в интернет по смислен и полезен начин - също като изконната цел на Google. Вместо търсачка FriendFeed ползва контактите на потребителите си, за да открие нужната информация. За да намерите мнения за филми, новини или провокативни идеи, този сайт е удобен начин да почерпите от "мъдростта" на приятелите си. "Най-добрият филтър за информацията са хората, които познавате", твърди Бухайт.
На пръв поглед услугата на FriendFeed изглежда объркана. След като се регистрира, потребителят вижда уеб страница, буквално залята от информацията, която ползва контактите му. Например новина за бейзболния отбор Chicago Cubs; снимки от пътуване в Коста Рика; постинг в блог за прилепи, хранещи се с буболечки. В зависимост от броя на собствените контакти виждате десетки, дори стотици информационни статии на час. Но FriendFeed не е пасивна услуга. Потребителят може да търси, сортира или коментира информацията в собствения си "уеб канал" (feed). Искате да видите филм за живота 10 000 години преди Христа? Използвайте търсачката на FriendFeed и поне двама колеги ще препоръчат добро заглавие. Търсите вдъхновение за място, където да прекарате почивката си? Приятелите винаги имат добри предложения. А ако някой публикува линк към статия от New York Times за президентската кампания на Барак Обама, това може да се превърне в тема за дебат дали сенаторът от Илинойс ще спечели номинацията за президент или не. "Очертахме естествената рамка на живота: все едно обядвате, някой споменава за интересно предаване по телевизията и всички го обсъждат", казва Бухайт.
Основателите на сайта планират да продават рекламно пространство. През февруари те събраха $5 млн. от заинтересовани рискови инвеститори, така че в близко бъдеще разполагат с достатъчно средства да развиват услугата. Технологичните маниаци твърдят, че Тейлър и Бухайт са напипали "златна жила" в сектора. "Колкото по-демократична става мрежата, толкова по-често всеки става източник на информация. Липсващото звено е инструментът, който консолидира информацията интелигентно", подчертава Прадип Хосла, декан на College of Engineering към Carnegie Mellon.
FriendFeed разработва филтри и други полезни инструменти, чрез които потребителите контролират информацията, изсипваща се на персонализираната им страница. На моменти всички споделят усещането за "потоп". "Когато Friendfeed се появи, възприех го като бяла дъска - спомня си Джевън Макдоналд, технологичен консултант от Торонто, абониран за услугата. - Скоро след това напълно се обърках от пороя информация. Приложението е все още в зародиш."
FriendFeed ще се сблъска с яростна конкуренция. Facebook предлага подобна услуга за абонатите, желаещи да актуализират дейностите в профила си, като черпят информация от други сайтове. Google работи усилено върху технология за споделяне на информация от няколко уебсайта едновременно и опитва да наложи единни технологични стандарти, така че съдържанието от различни източници да се прехвърля свободно в мрежата. "За Google водещата цел е да се намери начин, чрез който интернет да стане по-приятно място за общуване -отбелязва Кевин Маркс, юридически консултант по развойната дейност в Google. - В крайна сметка социалните контакти следва да са част от мрежата, а не да съществуват пръснати в отделни сайтове."
"Бащите" на FriendFeed са емблематични имена в Силиконовата долина. Бухайт започва работа в Google през 1999 и се говори, че именно той е измислил прочутото мото на компанията: "Не бъди зъл." Докато работи по създаването на Gmail, Бухайт се запознава със Санджив Сингх, също съосновател на младата технологична фирма. Другите съоснователи Тейлър и Джим Норис постъпват в Google през 2003 след дипломирането си по компютърни науки в Stanford University. Те са движещата сила зад Google Maps, но наблягат и върху създаването на търсачка за локализирани бизнес контакти и адреси. Миналата година четиримата основават FriendFeed, стартирала официално през февруари т.г.
Огромно предизвикателство очаква "онлайн мускетарите" на възраст между 20 и 30 години. Последните пет години се наблюдава бум на контент, създаден от самите потребители, и все още никой - дори уникалните алгоритми за търсене на Google - не успява да предложи лесен и удобен достъп до информацията, публикувана в социалните мрежи. Мечтата на четиримата е да създадат "новия Google" за следващата технологична вълна в интернет. "Все още липсва всеобхватен начин за търсене и намиране на полезна информация онлайн - казва Тейлър. - Разполагам с море от инструменти за публикуване на контент и с нито един да намеря това, което ме интересува."
Хедър Грийн, BusinessWeek
Коментари (0)