Gallery "3671"
Yahoo сключи сделка, с която делегира на Google дял от пространството за реклами в търсачката си (платените линкове, които слага до резултатите от заявките). Основаната цел е да се спрат спекулациите около закупуването на компанията от Microsoft, но акционерите на Yahoo нямат повод за задоволство. Споразумението демонстрира стремежа на Google, всемогъщата сила в сектора на интернет търсачките, да засили доминацията си на пазара. Подобно развитие обаче ще се отрази зле на конкуренцията, на нововъведенията в интернет търсенето, както и на рекламодателите.Всичко тръгна от офертата на Microsoft за поглъщане на Yahoo, като идеята бе да се създаде по-силен конкурент на Google. Двете страни обаче не успяха да се споразумеят за цената и Yahoo, останала безпомощна като независима компания, сключи сделка с Google, за да укрепи позицията си. Според тази договореност в САЩ и Канада рекламите на Google ще се появяват до някои от резултатите в търсачката на Yahoo.
Изпълнителният директор на Yahoo Джери Янг така и не обясни с какво този вариант е по-добър за акционерите на компанията от продажбата на Microsoft, която щеше да им осигури щедра премия. Янг на практика призна, че Yahoo се нуждае от партнъор, но не успя да получи нищо в замяна.
Двата лидера при интернет търсачките биха се защитили с аргумента, че сделката е обикновено партньорство. Те ще посочат, че Yahoo все още свободно може да пласира собствените си реклами или тези на друга компания. Тъй като Yahoo ще продължи да генерира собствени резултати в обслужването на интернет търсения, двете компании със сигурност ще заявят, че пазарният дял на Google в уебтърсенията (забележете - не в уебрекламите) няма да се увеличи. Вероятно ще изтъкнат още, че Yahoo ще има право да прекрати договора след 4 г.
Нито едно от тези обяснения не е достатъчно правдоподобно. Рекламодателите ще бъдат изправени пред избора да рекламират чрез Google в пространството и на двете търсачки или само в Yahoo, при което, разбира се, ще предпочетат първото. Yahoo от своя страна ще се опита да публикува колкото се може повече реклами от Google, чиято по-голяма и по-ефективна платформа е и по-доходоносна. С времето заради тази сделка системата на Yahoo за реклами ще стане по-малко жизнеспособна като независима единица.
Това ще засили доминацията на Google. Някои твърдят, че сегашният пазарен дял на компанията при интернет търсенията (в САЩ той е 68%) е достатъчен повод за антитрьстови мерки. Въпреки всичко пазарът все още позволява на останалите компании да се борят за място. Не бива обаче да се позволява на Google да използва превъзходството си, за да смаже потенциалните конкуренти, независимо от това какви средства използва.
Освен това е важно да се прави разлика между пазара на уебтърсения и този на рекламите, които излизат при тях. Колкото повече сайтове въвеждат системата за реклами на Google, толкова повече се затвьрждава монополът й. Ако Google бъде оставена да обслужва всички реклами, дори самите търсачки да останат конкурентни, ще е все едно да се позволи на една компания да продава рекламите си във всички вестници. Тази сделка ни приближава към подобна перспектива, тя задушава конкуренцията и трябва да бъде спряна.
От в. Класа
Коментари (0)