Samsung не е обикновена компания. Samsung не е поредният технологичен иноватор, който пуска на пазара продукти, надявайки се да продаде милион или два. Корейският гигант не си играе на дребно и пласира успешно милиони устройства до ръцете на редица потребители. Голяма част от потребителите на смартфони асоциират марката Android не с Google, a именно със Samsung. И причината за този феномен не е липсата на маркетинг от страна на Маунтин Вю, а огромният размер на бюджета за маркетиране на продуктите на корейците. Това не задължително е лошо. Google продава реклами и софтуер (основно) и фактът, че Android е най-използваната мобилна операционна система в света е напълно “окей” за нея.
Samsung обаче има определени проблеми. От последния финансов отчет на корейците разбираме, че печалбите са спаднали за първи път от три години насам. През второто тримесечие на 2014 г. компанията е реализирала печалби на стойност 6.1 милиарда долара, на фона на 7.58 милиарда долара за същия период през 2013 г. Смята се, че причината за спада са “по-малките компании”, които крадат от пазарния дял на корпорацията.
За да продължи да се налага на пазари, доминирани от компании като Apple и по-малки китайски производители, Samsung трябва да не спира с пускането на продукти, които хората искат и желаят. По времето на Galaxy S III много хора искаха устройства от серията, но през последните две години по-скоро говорим за случая “неоправдани очаквания”. Не че корейците не добавят редица полезни функции, напротив. Със Samsung Galaxy S5 видяхме много подобрения в сравнение с S4, но пазарът се променя и иска своето.
Към края на 2012 основен фокус на коментарите в медиите беше редизайнът на софтуера, използван в устройствата на Samsung. Това продължи и през 2013, като тогава хората очакваха потребителският интерфейс да получи ъпдейт (или ъпгрейд?), както стана с iOS чрез iOS 7. Вече сме на половината на 2014 година, а разговорите по темата продължават. С новите версии на TouchWiz и Android L ясно си личи тенденцията на изчистване и опростяване на интерфейса до максимум – цел, към която се стремят и Apple, и Microsoft. Ако Samsung продължи с изчистването на абсолютно излишните елементи и функции, проблеми с продажбите няма да има, а знаем, че маркетинговата кошница тук е огромна и от там може да се загребва по всяко време без това да влияе негативно на имиджа и цялостното финансово състояние на компанията.
Но това може да не е достатъчно, за да бъдем изненадани или задоволени напълно.
Това, което потребителите искат, е по-високо качество на хардуерните материали. Нека не се лъжем – Apple го осъзнаха, HTC го осъзнаха, Sony също. Проблемът на Samsung не е, че не може да си го позволи. Корейците могат още утре да пуснат топ телефон със сапфирен дисплей и най-скъпия метален корпус на най-ниската възможна цена. Имат парите, имат ноу хау, имат възможностите. И изглежда това ще се случи. Тази седмица Samsung обяви, че готви още смартфони, които ще са направени от “нови материали”. Досещайте се сами какви са новите материали. Не е ясно кога ще се появят на пазара тези нови джаджи, нито точно за кои става дума. Говори се, че едно от тази серия ще е Galaxy Alpha, за който чуваме постоянно през последния месец. Напълно възможно е от “новите материали” да се възползва и смартфонът Galaxy Note 4 от най-продаваната серия фаблети на пазара.
Но защо Samsung не ни изненада досега с новите материали и по-високо качество? Както стана ясно – не защото не е могла.
Отговорът е прост: гигантът стои върху много тънък лед. От една страна, имаме заклетите фенове, които са предоволни от пластмасата, защото се сменя лесно, позволява подмяна на батерията, както и заради възможностите за увеличаване на паметта. Последното може да бъде решено с допълнителен отвор в металния корпус, както го правят другите производители. От другата страна, имаме философията на компанията, която изповядва свобода – симптоп, който е характерен за платформата Android като цяло. Ако Samsung реши да направи метален unibody корпус и по този начин “ограничи” потребителите, то рискува да загуби голяма част от тях. Но е възможно да погледнем ситуацията и от друга страна.
Това ли е Samsung Galaxy Alpha?
Аргументите за свободата и философията важаха преди няколко години, когато облачните услуги не бяха толкова популярни и когато Bluetooth още беше единственият начин за изпращане на файлове. При наличието на Flickr, DropBox, Box, Google Drive, WhatsApp и Viber този проблем не съществува. Единственото, което остава да бъде направено, е да бъдат “превъзпитани” заклетите фенове, както направиха другите Android производители. А Samsung е единствената компания, която има финансовите възможности да го направи безпроблемно. Гигантът трябва да убеди своите клиенти, че нямат нужда от сменяема батерия (което автоматично означава предлагане на перфектен живот на вградената и несменяема батерия), че нямат нужда от повече памет, защото в облака мястото никога не свършва. Те трябва да убедят всички нас, че пластмасата вече не е на мода и че сега на пазара вървят по-добрите материали. Ако успеят да го направят, то корейците получават доволни клиенти, които допълнително ще плащат за облачни услуги и абонаменти за музикални стрийминг приложения, например.
В този случай имаме доволна компания и задоволени клиенти. И феновете на Apple най-накрая ще спрат да се хвалят с корпуса на смартфоните си. Тогава конкуренцията ще се пренесе на ново ниво, от което могат да спечелят само крайните потребители.
Нямаме никаква идея как ще ни изненада Samsung докрая на годината, но го искаме много силно. Е, изненадай ни, Samsung.
А вие искате ли флагман с метален корпус от Samsung?
Изображения: Kārlis Dambrāns/Flickr, Samsung Tomorrow
Вижте: Бъдещето принадлежи на умните часовници, не на Google Glass