Google намали драстично амбициите си по отношение на социалните платформи. Така авторитетното издание Wall Street Journal отрази анонса на интернет гиганта за промените, които очакваме в социалната мрежа Google+.

Компанията обяви редица промени в дизайна и функционирането на услугата, включително отделяне на елементи от основната структура.

Основното направление на платформата сега ще са т. нар. Communities и представените преди половин година Collections – две функции, които очевидно се приемат добре от абонатите. Чрез бавното отстраняване на Hangouts, пълното премахване на Google Photos и постепенно все повече и повече орязваните връзки към YouTube. Google вече силно „детоксикира“ мрежата и се концентрира върху същественото. Точно тази цел представи и Брадли Хоровиц, мениджърът, който е отговорен за разработването на мрежата. Още преди няколко дни имаше първоначални намеци за нова версия на Google+, а сега тя бе официално обявенa, предава Techcrunch.com, цитиран от Investor.

„Драстично опростихме почти всеки аспект на продукта. Ще видите това ясно в нашата нова навигация, центрирана около колекциите и общностите. Колекциите ви позволяват да се потопите в съдържанието. Общностите позволяват на групи от хора с едни и същи интереси да се обединяват. С колекциите и общностите откриването на невероятни неща е просто“ – пише в блог публикация Люк Роблюск от Google. „Новият Google+ ще ви улесни в публикуването, търсенето, свързването и справянето с голямо количество съдържание в един напълно нов новинарски поток. Работихме усилено, за да направим Google+ лек и пъргав на всякакви устройства с всякакъв размер.“

Новият Google Plus всъщност възприема изцяло материалния дизайн, който видяхме преди година в Android Lollipop. Промените идват след драстичния спад на потребителите на социалната мрежа - факт, който наказа анализаторите да я наричат “град на духове”.

Google Plus стартира през 2011 г. като отговор на изключително популярната и до днес платформа Facebook. Социалната мрежа предлагаше възможност на Google да събира още ценна информация относно интересите, потреблението и търсенето на своите потребители, която на по-късен етап да бъде продадена на рекламодатели.

Желанието на Google да включи всичко (съобщения, групи, събития, снимки, видеа, кавър снимки, споделяне с групи, коментиране в чужди сайтове и т.н.) обаче резултира в объркване у потребителите, което от своя страна доведе до спад на първоначално генерирания интерес.

Атрофирала реалност

Днес Google Plus е просто един атрофирал орган на компанията, който само пречи на функционирането на други успешни - GMail, YouTube и т.н. Точно това накара компанията да се замисли за важните неща и да реорганизира платформата.

Като основна грешка анализаторите отчитат насилственото налагане на социалната мрежа за ползване на другите продукти на компанията. Така, ако искате да ползвате YouTube и евентуално да коментирате видео клипове, то задължително трябва да ползвате Google+ профила си. Това до някаква степен засили омразните коментари към платформата и подпомогна загубата на обществен интерес. В умовете на хората Google+ се явяваше нещо задължително, натрапено, което “никой не желае да използва”.

Позволявам си да припомня коментар на журналиста Силвия Янчева, писан още през 2013 г., със заглавие “Как Google+ се превърна от безинтересна в мразена социална мрежа”.

“Всичко обаче се промени, когато от американската компания решиха да интегрират социалната мрежа и обичания YouTube. Първо ни притиснаха с условието, че ако не се съгласим на профил, обхващащ Google + и уебсайта за видеосподеляне няма да можем да използваме функцията с коментарите. Лично аз на няколко пъти се опитах да измамя системата, но в крайна сметка дадох съгласието си и просто направих профила си в Google + почти невидим, тъй като не съм почитател на споделянето на информация без мое знание.”

И в заключение тогава тя написа: “Едно е ясно – от Маунтин Вю смучат от пръстите си идеи, с които да популяризират Google + и да го направят водеща сила при социалните мрежи. Какъв е смисълът от големия брой на потребителите, ако те не искат да ползват услугата и се чувстват притиснати, и подстрекавани да направят нещо, което не искат, само защото желаят да запазят това, което обичат?”

Освен това Facebook продължава да доминира по една единствена причина - всички са там. Всички са си изградили определени профили, натрупали лайкове, снимки, коментари и история, която нямат никакво намерение да губят и да изграждат наново. При старта си Google+ наблегна на едно основно предимство (което тогава Facebook не притежаваше) - възможността за споделяне на постове с определени групи, а не с всички “приятели”. Е, Facebook имплементира подобна функция много бързо и така Google загуби главния си коз.

Проблемът, който мъчи Google е, че Facebook е толкова голяма, че може да копира всичко за много кратък период и така да отнеме бързо предимствата на конкурентите. Ако живеехме в ерата на MySpace - да - Google можеше и да има шанс, но срещу Facebook нещата са предрешени. Или поне така изглежда.

 

Светлината я има, но тунелите са много

Въпреки слуховете за закриването на Plus, Google продължава да инвестира в нея. Една от екстрите в обновената социална мрежа е, че потребителите вече ще могат да следват определена тема, без да получават постовете на дадения човек. Макар че Google твърди, че е променила изначало и стрийминга, трудно може на пръв поглед да се видят сериозни промени, освен оптичните. Отделните постинги отново са разделени на две колони, под тях има три бутона за реакция (+1, споделяне и коментиране, а под тях са изброени коментарите. Основният външен вид е останал непроменен.

Като странно можем да определим и решението за изваждане на Hangouts от уравнението и налагането му като отделен елемент. От една страна е чудно как точно ще съществува социална мрежа без чат клиент, а от друга се вижда и идеята на Google - отделяй всичко, което е успешно. Без лични съобщения Google Plus се превръща в една публична арена, съставена от общности, които коментират дадени теми, при това само общодостъпно.

 

 

Google никога не се е притеснявала да “убива” продукти. Също така не се притеснява и да отделя успешното от неуспешното. Google Photos е ужасно обичана услуга, но мнозина потребители се притесняваха да я използват, защото е част от Google+. Компанията я отдели като самостоятелна. Сега тя прави същото с Hangouts. Само времето ще покаже дали това е успешна стратегия. От позитивната страна можем да кажем, че Google+ роди два успешни продукта, без тя самата да пожъне завиден резултат.

С времето Google може и да премахне още функции според обратната връзка, която получава от потребителите, каза говорител на компанията.

“Опростяваме Google Plus, така че да стане място, където хората могат да се обединяват около интересите си. Ще изваждаме функции, които не влизат в този фокус”, добави тя.

Анализаторите обаче не са убедени в това.

Промените всъщност са просто признание, че Facebook доминира бизнеса със свързването на хора онлайн и Google трябва да продължи, твърди Марк Трапхаген, главен директор на онлайн маркетинга в Stone Temple Consulting.

“Хората нямат нужда от още едно място, където да се свързват и да чатят в приятели. Те вече са намерили това във Facebook”, добави той. “Все още не го виждам като нещо, което може да стане популярно. Google Plus е увредено име и една шега”.

Бъдещето на Google Plus продължава да е неясно. Само времето ще покаже дали тези стъпки са правилни и до колко са адекватни. 

А вие какво мислите за новия дизайн и за промените в Google Plus? Очакваме мнението ви в коментарната секция.

Прочетете: Мениджър на Google: До 5 години облачният бизнес ще носи повече приходи от рекламите