След като си посетил някои от гигантските европейски технологични изложения, Photokina няма как да те впечатли с мащаби. Не ме разбирайте погрешно – изложението е огромно и всички важни производителни на фотоапарати, камери, принтери, фотохартия, аксесоари и каквото още се сетите са там. Това обаче не помага на изложението в Кьолн да се доближи до мащабите на IFA и Световния мобилен конгрес, които са огромни. Photokina обаче има друго оръжие – то е посветено на инструментите, с които някои от най-талантливите хора на планетата създават изкуството си и разказват едни от най-важните истории на света. Именно фотографията е двигателят на цялата индустрия, която демонстрира постиженията си на Photokina, но през 2016 г. все по-логичен въпрос е кому са нужни тези постижения.

Отновно – не ме разбирайте погрешно. В Кьолн тази седмица видях и опитах някои от най-впечатляващите камери, до които съм се докосвал. Sony A99 II е високоскоростна картечница, с която трябва наистина да се постараете, за да имате кадри, които не са на фокус. EOS M5 на Canon най-накрая демонстрира, че компанията е способна да направи приятен, качествен и удобен безогледален апарат, който да обостри любопитството на всеки неин фен. Olympus OMD EM-1 Mark II е друг, високоскоростен, безшумен и супер компактен фотоапарат, способен на чудеса и част от Micro Four Thirds екосистемата, която обаче е толкова добра от няколко години. А в това уравнение дори не присъстват средноформатните чудовища на Hassleblad и Fujifilm, с които вероятно ще запомним фотографската 2016 г.

Сред самите джаджи обаче така и няма някоя, която да демонстрира особен технологичен скок. Обикновено на технологични изложения стигам до извода, че ако не нужда, то имам поне огромно желание да напазарувам нови устройства. На Photokina не видях нито един фотоапарат, който да ме убеди, че ще ми донесе нещо по-съществено от дребни подобрения в удобството, детайлите или скоростта на снимките, спрямо устройства, пуснати на пазара преди няколко години. Ако оставим настрана истинските професионалисти, за които тези подобрения – огромна вместо голяма резолюция и скорост на снимане, секунда повече на серийни кадри и 2–3 кадъра повече в секунда – са от значение, най-вероятно старият ви фотоапарат ще ви свърши чудесна работа, особено ако е купен в последните 5–6 години.

Друг фронт, на който джаджите на Photokina не изглежда да се справят добре, е този, запълнен от смартфоните ни. Подходът на Nikon са по-разнообразни предложения, които могат да се свържат със смартфон. Olympus залага на доста орязан безогледален модел на цената на iPhone, който също може да се свърже със смартфон. Положението при другите е подобно, но изглежда, че никой не успява да даде нещо повече от обещания за по-добро качество. А тези обещания, въпреки че са абсолютна истина, не са достатъчни, че да събудят интереса на средния потребител.

Аналогията, която Влад Савов от The Verge прави в свой коментар за Photokina, е с PC индустрията. Той пише, че подобно на компютрите, при които е по-добре и евтино да смените видеокартата си вместо цялата машина, във фотографията е по-добре да смените обектива вместо цялата си техника.

Именно заради това най-отличаващата се зона на Photokina беше тази на Leica. Легендарната немска компания, без особени фанфари, демонстрира защо е легендарна, като беше отделила малко пространство за продукти, доста по-съществена зона за срещи с партньори и медии и огромна зала за фотография. В тази зала компанията беше побрала близо 20 изложби на фотографи от цял свят, сред които имаше както по-класически снимки, така и експериментална фотография. Също така имаше зона за снимки на възпитаници на някои европейски училища за фотография. Общото между снимките е, че вероятно са снимани с Leica, но това не беше акцент в повечето представяния. На фокус беше фотографията, а тя беше най-впечатляващото на Photokina, поне за мен.

Именно това е причината да харесам Photokina неимоверно много повече от много по-мащабните изложения за технологии. Тук сред красивите шасита, цветните дисплеи и супербързите затвори се крие величието на фотографията. И докато брандовете са заети да водят люта битка със смартфоните и предшествениците на новите им модели, за щастие не пропускат да покажат и част от впечатляващите истории, които хората разказват с тяхната техника. А в крайна сметка именно снимките и техните истории са най-важните елементи, за които джаджите са адски важен, но все пак просто инструмент.

Вижте още от Photokina 2016.

Тагове: