Самоуправляващите се автомобили са една от любимите ми теми в последните няколко месеца. Усещам, че използвам всеки свободен момент в ежедневната комуникация с приятели и колеги, за да отворя темата. Няма нищо учудващо, че тя вълнува почти всички, които познавам. Не само технологичните ентусиасти, а всички шофьори, велосипедисти и пешеходци. Както казах — всички. Противно на първоначалните ми очаквания, дори по-консервативно настроените по отношение на технологиите и промяната като цяло събеседници харесват идеята и не се страхуват от нея. Вероятно причината се крие във факта, че шофирането в градски условия не е приятно за повечето разумни хора, които познавам.

Склонен съм да вярвам, че масовото навлизане на самоуправляващите се автомобили е въпрос на време. Дори това да не се харесва на някои.

 

Опасни? Помислете отново


 

Най-странният и същевременно най-често използван аргумент против самоуправляващите се автомобили е свързан с безопасността. Според тези, които го използват, не трябва да отстъпваме волана на "роботите", защото те ще ни убият. Добре де, не всички са толкова крайни, но средното доверие в шофьорските умения на изкуствения интелект не е твърде високо. Дори феновете на самоуправляващите се автомобили носят известна доза скептицизъм.


 

Истината е, че не машините, а хората са предразположени да бъдат лоши шофьори и броят смъртни случаи всяка година го доказва. Шофирането, подобно на всички други задачи, които не изискват творчески елемент, може само да се подобри при наличие на данни от редица сензори и алгоритмична обработка хиляди пъти в секунда. Не отричам, че човешкият мозък е (все още) ненадмината машина, но това не се отнася за сетивата, времето за реакция и, най-вече, постоянството. Сигурен съм, че някой ден ще бъдем свидетели на поне няколко катастрофи със самоуправляващи се автомобили. Но съм също толкова сигурен, че общият брой на пътните инциденти ще падне неимоверно след преминаването към тях.

Самоуправляващите се автомобили виждат и чуват на по-дълги разстояния и в по-широки спектри от тези, които ние можем да обхванем, комуникират с GPS сателитите в реално време и вземат решения много по-бързо, отколкото могат човешките реакции.

 

Статията продължава на следващата страница.

Колкото повече, толкова по-добре


 

Думите на Илон Мъск често се интерпретират погрешно и последното му изказване по отношение на самоуправляващите се автомобили не беше много по-различно. Също като него вярвам, че рекреационното шофиране на писти или в други, специално пригодени паркове, ще продължи да съществува и да бъде разрешено, стига да имаме добрия късмет да продължим да живеем в демократично общество. В същото време съм убеден, че в даден момент хората-шофьори ще бъдат забранени. И това не е дистопично.

Представете си сценарий, в който основната част от автомобилите (включително товарни) на пътя са самоуправляващи се. Както за тях, така и за общата безопасност на хората, кола с жив шофьор е грешка в системата. Неговото поведение е далеч от оптимално и, имайки предвид очаквания скок на средните скорости и много по-бързото ускоряване на електрическите двигатели, не можем да очакваме добра съвместимост между изкуствения интелект и човека. Разбира се, това надали ще се случи в близките няколко години.

 

Най-важен е общественият транспорт


 

Съвременното градоустройство, особено в мегаполисите, не може да поеме още много автомобили без фундаментални промени, каквито не се очакват. Горещо препоръчвам документалния филм Urbanized, който ще убеди дори най-големите фенове на личните превозни средства, че общественият транспорт е единственият ни път към по-зелено бъдеще. В този ред на мисли, самоуправляващите се мотриси, трамваи, влакове и автобуси могат да дадат начало на истинска революция в транспорта. Според някои футуристи и анализатори градовете на бъдещето се различават най-силно от съвременните по липсата на коли, които са почти напълно заменени от велосипеди, при това без държавна регулация. Вече виждаме как това се случва в редица страни. Именно комбинацията от самоуправляващ се електрически транспорт и евтини лични превозни средства за последната миля вероятно е бъдещето на придвижването в града.

 

Някои ще загубят професията си


 

Повечето технологични революции водят до силно свиване или пълно изчезване на цели професии. Електрическите автомобили ще създадат своето движение от лудити и, както през XIX век във Великобритания, то ще се опита да ги спре, но надали ще успее.

Милиони тежкотоварни шофьори и много повече таксиметрови ще загубят работата си, тъй като самоуправляващите се камиони и автомобили работят (почти) безгрешно, денонощно, без нужда от заплата и осигуровки и не носят нито един от човешките фактори, които могат да объркат нещо. Uber вече експериментира със самоуправляващи се автомобили. Можем да бъдем напълно сигурни, че това е бъдещето на таксиметровия превоз и от това ще има губещи. Но цената на прогреса винаги трябва да се плаща, за доброто на мнозинството.