Известно време се чудех дали да напиша материал на тази тема, но изтичанията на информация от последните седмици, свързани с бъдещия флагман на HTC за 2014, The All New One, бяха толкова интензивни и на моменти брутални, че това няма как да не те накара да поразсъждаваш на тази тема.

В случая с HTC, ако не се случи някакво невероятно чудо и изтичанията за новия смартфон на компанията се окажат фалшиви, то ние вече знаем всичко за този модел, и то до най-малките детайли. Но случаят с HTC е само повод да поразсъждаваме на тази тема, защото през последните няколко години изтичанията на информация, били те контролирани или не, станаха толкова сериозни, че до официалния анонс на самите устройства се оказва, че ние знаем почти всичко за тях. А в момента на тяхното представяне гледаме с онзи отегчен поглед и вътрешно разочарование, че го няма елемента на изненадата.

Наскоро в интервю за PocketNow Weekly „царят“ на изтичанията Еван Блас, стоящ зад Twitter профила @evleaks, каза, че не се чувства отговорен, че се е превърнал в един своеобразен „проводник“ на изтичанията. Да, той осъзнава какво прави, но по неговите думи „това така или иначе се случва, независимо дали ни харесва, или не“.

 

d

 

Незаконно или неморално?


От правна гледна точка най-потърпевши от изпускането на информация в мрежата са тези хора, които са пряко свързани с технологичните компании, и тези, които притежават тестови бройки на бъдещите устройства и умишлено или по невнимание разпространят тази информация. Но за всички останали в интернет, които просто препредават изтеклата информация, това няма как да има правни последици.

От морална гледна точка също не можем да говорим за някакъв нисък морал, защото това все пак са технологични продукти, а не общочовешки ценности, които са били нарушени. Все пак според мен служителите и партньорите на компаниите, които изпускат тази информация, трябва да спазват някакъв етичен кодекс за интелектуална собственост.

 

Течовете не рушат идеи, те съсипват маркетинга


Спомняте ли си за случая с iPhone 5, когато неговото копие започна да се продава в Китай, преди самият смартфон да се появи официално на бял свят? Да, това не прави оригиналния смартфон по-лош, но със сигурност наруши маркетинговата кампания на Apple. Естествено случаите изобилстват и при другите хардуерни производители като Samsung, LG, Sony, HTC и т.н.

Вече знаем, че HTC One 2 ще има слот за карта с памет - и какво от това? Нищо няма да промени факта, че той има слот за карта памет, и нищо няма да се промени в мобилното пространство, защото ние научихме това. Изтичанията просто разрушават маркетинга на компаниите и елемента на изненадата в потребителите.

s

Всъщност, поглеждайки от друга гледна точка, едни контролирани изтичания (режисирани до някаква степен от самите хардуерни производители) държат нас, потребителите, ангажирани със случващото се около марката, но те трябва да бъдат просто закачливи и повдигащи интереса ни, а не разкриващи ни цялата картина. Ако съпоставя изтичанията на технологични продукти с филмовото изкуство, то съм сигурен, че никой от вас не иска да научава края на филма, преди да го е изгледал постепенно, защото просто ще се загуби целият му ефект и замисъл.

 

От ефект до дефект!


Когато говорим за изтичанията на технологични продукти, технологии и софтуер, трябва да споменем и за фирмения „шпионаж“, т.е. за идеите, които могат да копират едни компании от други. Това според мен е основният страх на повечето компании днес. Не толкова, че ние потребителите ще научим подробностите за новия продукт, колкото за това, което конкуренцията може да заимства. Все пак в технологичния бранш има компании, които незаслужено са на челни места благодарение на това, че се „хранят“ с идеи и иновации от други компании.

Все пак изтичанията на информация в технологичния сектор няма да спрат, защото по веригата от чертожната дъска, през тестването на прототипи и фабриките за производство има прекалено много хора, които лесно могат да изнесат информация към външния свят. Един ден, ако хардуерните компании заменят всички хора, работещи във фабриките, с производствени роботи, то изтичанията биха били далече по трудно осъществими, но не и невъзможни.

 

Как да се предпазим от загуба на WOW ефекта? Имаме ли избор?

 

s


Разбира се, че имаме избор, но това не значи, че той е лесен. Ако сте технологичен ентусиаст (geek, nurd) като нас, то решението, което ще ви предложа, е трудно (дори невъзможно) осъществимо, а то е просто да спрете да се интересувате от случващото се с технологичния бранш и кротко да изчакате официалната дата, насрочена за представяне очаквания от вас продукт. Но това е много крайна мярка и много хора не биха я приложили. По-лекият вариант е да подминавате всяка новина, в която забележите думата изтичане (leak).

Като технологично списание, ние в HiСomm не можем да си позволим тези действия, защото в крайна сметка призванието ни е да ви информираме, а вие да прецените кое е интересно за вас.
Ще завърша разсъжденията по темата, като спомена отново какво каза наскоро един от най-добрите YouTube влогъри, MKBHD. Той сподели своето мнение по темата така:

2009: Слухове > Хайп > Представяне.

2014: Слухове > Хайп > Изтичания > Разочароващо представяне.

 

Очаквам да допълним материала и с вашите мнения в коментарите по-долу.