Няма как да сте пропуснали най-горещата тема тази седмица в автомобилния транспорт - спирането на иновативната американска услуга Uber. По-рано тази седмица се състоя втория протест, който събра поддръжници на компанията пред Върховния административен съд (ВАС). Участници в него носеха плакати с надпис: "Кажете "не" на София без Uber", съобщи Би Ти Ви. Междувременно водачи на стандартните таксита заплашиха, че услугите им може да поскъпнат с 10-15 на сто заради приетите промени в Закона за автомобилните превози. Те задължават компаниите да наемат на договор шофьорите, които превозват пътници с тяхното лого. В противен случай водачите трябва сами да регистрират компании, пише "Дневник". 

Да се върнем назад. Uber спря по собствено желание, след като ВАС потвърди глобата на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), за да може да измисли начин как да продължи дейността си. През това време се организираха протести в защита на компанията офлайн, а онлайн беше пусната и петицията #SofiaNeedsUber, която към момента на писане на материала има почти 20 000 подписа.

По стечение на обстоятелствата (дали?) точно тази седмица скорострелно минаха промените в Закона за автомобилните превози, с които депутатите целят да ограничат т.нар. копърки, които таксуват по 4-5 лева на километър. Веднага след това таксиметровият бранш реагира остро срещу промените в закона, а едновременно с това реши да протестира и срещу Uber.

А промените? Шофьорите на таксиметровите компании вече ще трябва да са наети от фирми и ще трябва да спрат да возят за “собствена сметка”. Най-просто са го обяснили колегите от Клуб Z в публикацията “Страх тресе големите такси компании: Съсипват ни”:

“Ако се чудите, какво толкова скандално има в случая, то това е малко трудно за обяснение за хора, работещи на трудов договор, внасящи данъци и осигуровки в хазната. Просто досега за огромната част от таксиметровите автомобили тези неща не съществуват. Законът позволяваше таксиметровата услуга да се извършва както от фирми превозвачи, така и от "водачи от името на превозвача, но за своя сметка".

Това означава, че като клиентът се качва в жълта кола с логото и стикерите на някоя от най-големите компании, които непрекъснато се оплакват от фирми имитатори, вие всъщност попадате в колата на фирма, за чието съществуване изобщо не предполагате. Иде реч за всевъзможни еднолични търговци, повечето от които са регистрирали десетки и стотици жълти коли на един и същ адрес. Основно в циганските гета. Там уж се отчитат и приходите от таксиметровите апарати, но в крайна сметка в държавната хазна не влиза нищо.”

С промените в закона таксиметровите компании ще трябва да наемат всички свои таксиджии на договор и по този начин да се спре с укриването на приходи.

Победата в пленарната зала би трябвало да реши огромни проблеми в сектора. В момента таксиметрови компании със стотици и дори повече от 1000 жълти коли отчитат 0 (нула) лева приходи от таксиметрова дейност. Върху оборотите им не се начислява ДДС, а фирмата "държач" на правата върху стикерите изобщо не се интересува от това, дали шофьорът внася осигуровки или не. В резултат на този чадър над такситата държавата губи десетки милиони левове всяка година само от софийските таксита, пише още изданието.

 

 

Какво се случва сега обаче? Таксиметровите компании масово отказват да се съобразят с новите промени и дори заявят, че няма да спазват закона. Тоест таксиметровият бранш иска от Uber да заплаща данъци и такси, да се отчита, да вземе “шофьорите” си на трудов договор, а самите таксита дори не са го правили до момента и нямат никакво намерение да го правят.

Само ще припомня изказването на председателя на “Съюз такси” инж. Кирил Ризов пред телевизия Bulgaria on Air: "Дейността е простичка - превоз на пътници от пункт А до пункт Б срещу заплащане. Това е бившата файтонджийска дейност, а понастоящем таксиметрова дейност. В целия свят е регламентирана от гледна точка сигурност на клиентите и на шофьорите. Не може, след като те извършват тази дейност, да не се съобразяват със съответното местно законодателство.” Според него “където и да навлезе Uber, той не се съобразява с местното законодателство и в такъв случай той се явява международен закононарушител”.

Продължаваме с цитатите:

"Няма как да ги наема шофьорите. Във фирмата са 1000 души. Как си го представяте да ми носят оборота всеки ден... Никой няма да дойде... Как ще водя счетоводство за толкова хора. Трябва да нося отговорност за хора, които не познавам, да назнача още десетки счетоводителки и изобщо няма да съм управител, ако трябва да е така", каза управителят на "СВ такси" Емил Игнатов пред Клуб Z.

Шефът на най-голямата таксиметрова компания в София “ОК Супертранс” Людмил Лазаров пък смята, че “това, което са намислили вносителите”, няма да се случи всъщност. И добавя: “Тепърва ще търсим начин да се справим. Едно е ясно - няма да назначаваме шофьорите.”

Това означава, че когато идва една фирма, която добавя нова нотка конкуренция в силно монополизиран и регулиран неефективно пазар като таксиметровия, тя бива подложена на огромен натиск от страна на всички в страната. А, когато големите таксиметрови компании, известни с неиздаването на касови бележки, помпането на апарата и невръщането на бакшиши, трябва да се съобразяват с нови правила, целящи да изхвърлят “копърките”, това е неприемливо. 

А колегата Петър Гаврилов от webcafe просто припомня някои факти:

“Публична тайна е, че много от такситата укриват обороти и не издават касови бележки. Самите таксиметрови компании са обикновен диспечер и лизингодател на жълти автомобили за шофьорите, които не са на трудов договор към тях - т.е. плащането на данъци и осигуровки не е само UBER-ски казус. Въпреки сегашните психотестове и изисквания има шофьори с отнети книжки, без книжки, с криминални регистрации и присъди, заради които по закон не могат да карат такси. И при всяка акция на ДАИ и КАТ лъсва истината, че титулярят на автомобила често е различен от шофьора й - това е публична тайна. Ако КАТ прилагаше стриктно Закона за движение по пътищата, голяма част от таксиметровите шофьори би трябвало да са лишени от свидетелства за правоуправление на нещо различно от велосипед. Публична тайна също е, че всяко такси може да ви закара до публичен дом и шофьорите прибират комисиона за това. Други тарикати правят курсове с дрога между квартали или градове в услуга на дилъри. Алибито е желязно - „возих тука едни, не знам какво са забравили”.

 

 

Междувременно изпълнителният директор на компанията Димитър Радуков и представители на парламентарната група на Реформаторския блок проведоха среща, след която стана ясно, че Uber България ще се опита да узакони дейността си у нас, като предложи внасяне на поправки в законодателството, чрез които да се въведе регулация за предоставяните от нея услуги.

Ясно е, че законовите промени ще бръкнат жестоко в раните на редица таксиметрови компании, включително и на тези, предлагащи алтернативни методи за превоз като Uber. Ясно е също, че законите не са там, за да се използват за репресия на иноваторите. Законите са там, за да се променят, ако се промени реалността. Иновацията не трябва да бъде убивана в зародиш заради морално остарели нормативни пречки. Иновацията не може да бъде спряна. Рано или късно Uber ще се върне. 

Иначе ще трябва да забраним имейлите, защото пречат на “Български пощи”. Иначе ще трябва да спрем YouTube, защото си имаме Би Ти Ви. Иначе, иначе, иначе…

Изображение: join.bg, източници: ClubZ, Дневник, Капитал Daily, webcafe; Забележка: акцентите са на автора

Прочетете: Uber ще стартира платформа за онлайн пазаруване и доставки

Тагове: