Телевизия. Какви са първите ви асоциации с това понятие? Нека позная - новини, риалити предавания, турски сериали, манипулации, внушения и… скука. И всичко това е абсолютно вярно. Ако преди десетилетия бяхме питали експертите какво е бъдещето на телевизията, отговорите щяха да са ясни: например преминаване към цветна картина, поддръжка на много канали, разнообразие. А сега? Отговорите са противоречиви, многозначни и неясни.
Нека си признаем. Сегашното състояние на телевизията е плачевно. Съдържанието е скучно, евтино и досадно.
Нужна промяна
Първата промяна, от която телевизията има отчаяна нужда, е промяна в съдържанието. Това, което гледаме днес по телевизията, апелира към евтиното, достъпното и материалното. Риалити предаванията са на почит. Big Brother винаги е най-гледаното предаване. Същото предаване вече със сигурност не е психологически или социален експеримент, а сцена за представяне на цветни скандали, които са преди всичко инсценирани. А когато нищо не се случва, продуцентите бързат да създадат изкуствено напрежение, за да може да се вдигне рейтингът. “Никой не иска да гледа хора, които хапват и пийват, обичат се и се забавляват”, биха се оправдали продуцентите. Въпреки че именно това е реалността. Но да, реалността е скучна.
Ако говорим за България, на преден план веднага излизат музикалните формати като X Factor, Music Idol, Гласът на България и шоуто за таланти България търси талант. Ако човек гледа само тези предавания, определено ще си създаде впечатлението, че България е една страна, пълна с талантливи хора, които имат невероятни гласове. Може и така да е, но истината е, че по ирония на съдбата нито един от спечелилите музикално шоу няма бляскава кариера. По-скоро няма никаква кариера. Ироничното е именно в това, че другите финалисти винаги са по-успешни от победителя. Но това е съвсем друга тема.
Няма нужда да се спирам на турските сериали, чийто рейтинг и до ден-днешен не мога да си обясня.
Публицистиката е значително намалена и по-скоро липсва. Ако преди Лице в лице беше час и половина, сега Цветанка Ризова ни се усмихва от екрана само по около 20-25 минути на ден. Изводите си ги направете сами.
Умна телевизия
Умни джаджи ще правят хора умни. Каквито и умни функции да ни добавят, след като основното съдържание на телевизията е “тъпо”, то няма как телевизорът да предложи нещо умно.
Според статистика на Statista за миналата година едва 23% от хората в Испания използват смарт телевизори. Франция следва с 21%, а в Германия този резултат е 20%. Причините за тези статистики могат да са много. Като почнем от високите цени (които вече не са толкова високи, защото има много достъпни устройства от тази категория), минем през липсата на особена добавена стойност и беднотията на хората. Напомням, че в България всеки десети човек е в риск от “дълбока бедност” според скорошен анализ на Института за пазарна икономика.
Вярвам, че всички можем да се съгласим, че 3D телевизорите не успяха да грабнат вниманието на никого. В началото имаше някакъв натрупан моментум, но след това продажбите рязко спаднаха и се върнаха към старата максима “колкото повече пиксели, толкова по-добре”.
И тук стигаме до следващия въпрос - защо ми е телевизор за 1000-2000 лева, след като мога да си купя Chromecast или Apple TV и обикновеният ми телевизор да стане умен.
Стриймингът като форма на развитие
Според мнозина стриймингът е бъдещето. Може да се поспори за вярността на това твърдение, но не може да се отрече, че всичко върви в една посока - интернет.
Младите почти не гледат телевизия. Или гледат телевизия само когато няма интернет. Причините - те не вярват на традиционните медии заради внушенията, че те правят внушения. Колкото и парадоксално да звучи - те вярват повече на интернет медии, които са ноторни с това, че не си проверяват източници и са машина за манипулации.
И тук идва моментът, в който се питаме - как да направим телевизията интересна? Как да преплетем новата медия интернет с традиционната телевизия. Е, вариантите са няколко.
Първи - IPTV, или телевизия през интернет. Много доставчици, включително такива в България, преминаха именно към IPTV технологията за доставяне на телевизионно съдържание. Големи компании като Виваком, Мтел, а отскоро и Булсатком, предлагат телевизия през интернет на всички възможни устройства - телефон, смартфон, таблет, традиционен телевизор.
Втори - стрийминг на мултимедийно съдържание чрез интернет посредством специални джаджи. Този вариант е най-добър за хората, които предпочитат сами да избират съдържанието си, да не виждат реклами и да контролират дистанционно всичко, което се случва около тях… отново през интернет.
Тук пазарът пак е пренаситен. И това е добре. Имаме “флашката” Chromecast на Google, която позволява стрийминг на мултимедийно съдържание директно от телефона на големия екран на достъпна цена от около 100 лева в България.
Имаме Apple TV, което буквално елиминира нуждата от покупка на смарт телевизор, защото предлага приложения, телевизия, музика, видео и всичко, от което имаме нужда. Това са само две от десетките джаджи на пазара.
Нови платформи
Но Apple TV и Chromecast са само устройствата, чрез които получаваме достъп до услуги. Тук идва ред на истинските иновации. Първото, което идва на ум, е Netflix. След него се сещаме за Hulu Plus. Това са американските услуги, за които сме писали многократно в HiComm. За съжаление те не са достъпни официално на територията на България въпреки слуховете, че скоро може и да стартират тук.
Представете си възможността да гледате всички филми и сериали, които пожелаете, без реклами. Представете си да ги спирате, пускате, паузирате на даден момент, от където продължавате след това на друго устройство. Няма смисъл да споменавам мега сериалите House of Cards и Orange Is the New Black, които са на Netflix. Предимствата? Няма нужда да чакате седмица по седмица, за да гледате по един епизод. Целият сезон се пуска в един ден и е достъпен веднага за всички потребители.
В България имаме подобен еквивалент чрез Voyo на бТВ. Но колко от вас го ползват? Аргументът, че е скъп, е достатъчен според повечето хора. Но това не е проблемът. Не е скъп. Spotify го доказа - ако предлагаш нещо ново, достъпно и приятно за ползване, хората ще платят по 10 лева на месец. Къде е проблемът тогава? Voyo има старо съдържание и не си заслужава парите.
Бъдещето
Бъдещето на телевизията определено е неясно. Вижда се развитието по посока IPTV, стрийминг платформи и услуги, стрийминг джаджи, достъпност на всички устройства. Вижда се стагнацията на традиционните доставчици на съдържание, на медиите, на продуцентите.
Нека да сме наясно - аз категорично отказвам да приема аргумента, че хората искат да гледат Азис, че хората искат да гледат скандали, че хората искат да гледат Big Brother заради караниците, че хората искат да гледат турски сериали, че хората са глупави и се радват на глупаво съдържание.
Медиите имат огромно влияние върху настроенията и желанията на хората. Нали помним, че преди ТЕ да ни пуснат турски сериали, гледахме други неща. Нали се съгласяваме, че преди ТЕ да ни предложат изкуствено създадените скандали в Биг Брадър, гледахме първия сезон заради самия социален ефект. Как искаме хората да спрат да слушат музика със спорни качества, след като никъде никой не рекламира, предлага, НАЛАГА друга музика. Хаус музиката се пуска, ако стане комерсиална. Инди музиката е персона нон грата по телевизията. И вместо медиите да се възползват от невероятните си възможности за “внушения” и да ни наложат качествено съдържание, те категорично отказват и решават да предложат каквото ТЕ смятат, че ще върви. Как очаквате хората да спрат да гледат турски сериали, след като брилянтният сериал House of Cards беше пуснат в полунощ? Как очаквате хората да искат интелигентно съдържание, след като вие априори ги подценявате? Още един проблем на телевизията и традиционните медии, върху който си струва да се помисли.
След като телевизията не предлага това, което търсим, ще си го намерим другаде. И ние знаем къде.
Прочетете: Третият сезон на House of Cards е заснет в 6K резолюция
Забележка: Всички публикации отразяват личното мнение на съответния автор и не задължително това на HiComm.
Изображения: Stefan Baumann/Flickr, Apple 1984 Ad,