Какво накара Марк Зукърбърг да плати 1 милиард долара за компания, чието единствено приложение не генерира печалба?
Новината
Единственият шанс да не сте чули, че Facebook са закупили Instagram за 1 милиард щатски долара, платени кеш и в акции, е през април да сте били в кома. След официалното изявление на Марк Зукърбърг, че най-голямата социална мрежа в света плаща извънземно високата сума за компания с 13 служители и едно единствено приложение, което дори не генерира приходи, интернет буквално се взриви от коментари колко богати са вече създателите и служителите на Instagram и колко тъжни са нърдовете, които и така трудно преживяха отварянето на Instagram към Android (дълго време услугата беше елитарно ексклузивна за собственици на iPhone). На следващия ден участниците си бяха спечелили първа страница навсякъде – от New York Times до Wall Street Journal. Въпросите около най-голямата интернет сделка от придобиването на YouTube от Google насам валяха отвсякъде, като най-настоятелен от тях беше един, а именно: „Защо?“.
Кои са Instagram?
Стартъп бизнес, създаден преди 19 месеца с едва 13 служителя (всеки от които е генерирал умопомрачителните 76 милиона USD печалба за този период), с едно единствено приложение, което до съвсем скоро беше достъпно само за потребителите на iPhone. Но точно това приложение получи от Apple в края на миналата година най-престижната награда, „Приложение на годината“, именно за Instagram, поради близо 200-те милиона снимки, които лоялните потребители са споделили помежду си.
Всъщност това, което прави Instagram, е да кадрира снимките ви от телефона до квадрат и да ви предложи да поставите един от 17 предварително зададени цветови филтри с различни ефекти върху кадъра. След това имате възможност да споделите кадрите с всеки, който използва Instagram, както и да ги публикувате във Facebook или Twitter.
Регистрираните потребители до представянето на Instagram за телефони с Android бяха малко над 30 милиона, но броят им нараства лавинообразно с всеки изминал ден. Като имаме предвид новите потребители, очакванията на всички са в близко време регистрациите да достигнат 50 милиона. Instagram е безплатно приложение, в него няма реклами и към момента то не генерира никаква печалба. Единствените му активи са ядро от фанатизирани хипстъри, които прекарват по повече от час на ден в приложението, както и останалите потребители, които използват повече ефектите, отколкото социалния елемент.
Елементарно или не, приложението Instagram прави всеки кадър вдъхновяващо артистичен, без значение колко несръчно е направен в действителност.
Магията на успеха е фактът, че колкото и елементарна програма да е, Instagram е почти съвършена. Ефектите, които можете да използвате, са перфектни и почти няма кадър, заснет дори и при най-неблагоприятните условия, който да не изглежда красив след Instagram. Това означава, че всеки, дори да не е фотограф, ще създава качествени снимки, с които да се гордее. Факт, на който в най-голяма степен дължим космическия успех на приложение, което има стотици подобни конкуренти в App Store и Play Store.
Защо Facebook?
Печалбата за миналата година на Facebook e почти 4 милиарда USD, което е почти двойно повече от тази за 2010-а. Потребителите на социалната мрежа официално са над 901 милиона, като съвсем скоро можем да станем свидетели на отпразнуването на 1 милиардния потребител. Нещо повече, времето, за което Facebook качва всеки следващи 100 милиона потребители, непрестанно спада, което означава, че имаме устойчив ръст на скоростта, с която мрежата събира нови потребители. През 2009 г. нови 100 милиона са били добавяни за средно 160 дни. През 2011-а времето, което е било нужно, за да се сдобие с нови 100 милиона регистрации, е паднало до 115 дни.
Facebook скоро ще има 1 млрд. потребители. През 2011 г. в социалната мрежа са се регистрирали ок. 100 милиона души на всеки 115 дни.
Приходите на компанията са от таргетирана реклама в различни формати и от платени екстри в игрите, създавани специално за Facebook. Създателят на платформата, Марк Зукърбърг, e личност на годината за 2010 г. според списание Time, а личното му състояние се изчислява на близо 20 милиарда USD, което го прави един от най-младите милиардери в световната история. Не е необходим задълбочен анализ, за да си направим изводите, че потребителите на Instagram са и потребители на Facebook, а това означава, че водещата социална мрежа не придобива малката компания, за да увеличи своите потребители и потенциален рекламен таргет. Освен това – възможностите за селектиране на аудитория във Facebook са несравними, което прави нереална тезата за закупуване на специфична целева група.
Сумата
Опитайте се да осъзнаете колко много са 1 милиард долара. Състоянието на Стийв Джобс се оценява на 8 милиарда долара, сума, която той е натрупал, създавайки устройства, като iPhone, iPad и iPod. А сега си представете, че само едно безплатно приложение, което слага цветни филтри на снимки струва колкото например „Манчестър Юнайтед”.
Няколко дни преди сделката излезе експертна оценка на Instagram, оценяваща бизнеса й на 500 милиона USD. Половин година преди това компанията е била оценена на 300 милиона USD, а точно година преди придобиването й от Facebook – на едва 100 милиона USD. Ръстът на цената е бил пряко свързан с ръстът на потребителите на Instagram, които преди да излезе версията за Android, бяха над 30 милиона. Въпросът е защо Марк Зукърбърг купува компанията за сума два пъти по-висока от официалната й оценка? А отговорът се крие в част от публикацията на Марк в личния му блог:
„Това е много важен момент за Facebook, защото за първи път ние придобиваме продукт или компания с толкова много потребители. Не планираме да правим нещо подобно в близко бъдеще, а може би и никога повече. Но предлагането на най-добрата услуга за споделяне на снимки е причината толкова много хора да обичат Facebook и ние знаехме, че ще си струва да съберем двете компании в едно.”
Като се вземе предвид реалната оценка на компанията, възниква въпросът: защо за нея бе платена два пъти по-висока цена?
Което в превод означва следното: Facebook за първи път са видели конкурент в сферата на споделянето на снимки, който би могъл да обърка бъдещите им стратегически планове. Това също е и признание, че ядрото на Facebook е споделянето на снимки, а Instagram е мобилният лидер на този фронт.
Заключението
Дан Примак, технологичният гуру на CNN, пръв излезе с тезата, че това е защитно придобиване и Facebook просто си купуват техния най-голям конкурент в областта на споделянето на снимки. Според други обаче, техният основен конкурент е Yahoo! с услугата им Flickr.
Едно е ясно – Facebook разглежда Instagram много сериозно, не толкова като програмка, в която слагате филтри върху вашите снимки, а като най-мощната мобилна социална мрежа за споделяне на снимки. И след като това придобиване е стратегическо, по пътя на логиката Facebook признават, че споделянето и социалното общуване чрез снимки е приоритет номер едно за социалната им мрежа.
Конкурент или не, Instagram също предлага споделяне на снимки в собствения си сайт, където всеки може да си избира любими фотоси и да „следи” определени потребители.
Instagram до момента дори не са се опитали да генерират приходи. Това обаче не е важно, когато оценяваме важността им, а след тази сделка става ясно, че един потребител на Instagram е в пъти по-скъп от един такъв за Facebook. Заключението, че придобиването е с цел разчистване на конкуренцията изглежда някак непълно, защото Instagram всъщност притежава качествено и красиво съдържание, което изглежда много удобно за facebook рекламодателите, които до този момент не са откривали такова в снимките, споделени през най-голямата социална мрежа в света.
Големият печеливш
Това е Кевин Сайстром, единият от двамата създатели на Instagram. От миналия месец насам Кевин е с 400 милиона USD по-богат, тъй като на толкова се оценява чистата му печалба от сделката на годината. Кевин е софтуерен инженер, който през 2006 г. завършва мениджмънт в Станфорд и след кратък стаж в компанията, създала Twitter, той получава предложение за работа от Google. Там допринася за развитието на продукти, като Gmail и Google Reader. В самия край на 2010-а, заедно със съквартиранта си от Станфорд, Майк Кригер, създава Instagram. 511 дни по-късно те продават компанията си за 1 милиард долара.