Статията не е преглед на iPhone 5 и iOS 6. Ако търсите информативни материали, прочетете текстовете тук и тук.

 

Кое е най-досадното явление около представянето на iPhone 5? Не, не става въпрос за безбройните снимки на докинг конектора. Кое е отвратителното, което съпровожда всички анонси на Apple, но се изразява най-силно при iPhone, какво обединява емоциите, които изпитваме, когато ябълките представят нов продукт? Изливането на коментарите с най-нискокачествено съдържание, които можем да открием в технологичната част на безкрайния интернет. 

Има ли по-досадно нещо от хейтърите (hater - човек, който мрази нещо, англ.), които се опитват да убедят всички, че даден продукт, услуга или каквото и да е е, разбирате ли, най-големият боклук на света и покупката му ви превръща в "овца" или друго селскостопанско животно? Всъщност може би с тях могат да се мерят единствено "феновете", за които английският има по-подходящата дума "фенбой".

Говорейки за Apple, по нашите географски ширини те са значително малко, тъй като продуктите на компанията са сравнително скъпи за родния пазар, макар iPhone да струва също толкова, колкото всеки друг топ-енд смартфон при покупка от оператор. Не, не става въпрос за интелигентните, обосноваващи мнението си потребители, които изреждат любимите си приложения и са готови да признаят недостатъците на устройствата и екосистемите, които използват. Забравете за тези рядко срещани същества. Става въпрос за заслепените фенове, които смятат всичко, излизащо от дадена компания, за манна небесна. Или, използвайки по-подходящ в контекста израз, повърнати от понита дъги. Дори даден ход да е очевидно погрешен или ощетяващ потребителите, дадено дизайнерско решение да е естетически неприятно или материалите, от които е изработено дадено устройство, да са очевидно лош избор, те са склонни да се хвърлят върху вас и да прегризат врата ви, стига да сте казали и една дума срещу любимата им компания

Е, именно Apple е компанията, която успява да привлече най-много контрастни мнения. Отскоро Nokia също успява да постигне сходен ефект, същото се отнася и за Nexus сматфоните на Google. Защо? Защото споменатите горе компании и продукти се справят добре. В стария израз "Няма лоша реклама" има известна доза истина - дори хейтърите работят в полза на компаниите, които мразят. Колко запалени фенове на LG, Motorola, Sony и т.н. сте срещали из интернет пространството? Очакваме да споделите в коментарите. 


"Силно да любя и мразя"

Не ми се искаше да цитирам Христо Ботев, който няма съвсем нищо общо с технологичната индустрия, но небезизвестният цитат от "На прощаване" ми се стори добро начало на абзаца. 

Като цяло силното любене и мразене са лоши житейски концепции. Текстът обаче не е нравоучителен, така че ще конкретизирам: няма нужда да любите или мразите даден продукт, услуга, платформа, екосистема или компания. Използвайте с удоволствие това, което сте избрали в момента, но никога не оставайте слепи за околното. Няма нищо лошо и в това да отхвърлите някои предложения, но няма нужда да ги мразите. Никога не забравяйте, че може да промените ъгъла, под който гледате, и да откриете негативи в довчерашния си избор и позитиви в това, което сте отричали с години. 

Именно в този ред на мисли iPhone не е заразен. Ако използвате Android (или Windows Phone), далеч по-конструктивно би било да обсъдите новия смартфон на Apple с членовете на "iOS лагера", вместо да започнете да изтъквате и без това несъществени негативи на устройството. Поинтересувайте се защо им допада и се опитайте да породите ответна реакция между тях. Идеалният резултат винаги е осъзнаване на слабите и силните страни на двете платформи, които са толкова конкуренти, че не би трябвало да има ерудиран потребител, който да не се изкушава и от едната, и от другата от време на време. След Windows Phone 8 в уравнението можем да включим и третия играч от Редмънд.

iPhone 5 - най-добрият iPhone досега

Неведнъж сме писали, че войната при мобилните устройства отдавна не е на ниво хардуер, а на ниво екосистеми. Поглеждайки назад в историята, виждаме същото и при персоналните компютри: след даден период от време някои потребители просто използват Windows, а други - Mac. Малко са тези, които биха се отказали от избора си заради дадена хардуерна иновация в другия лагер, защото това би означавало създаване на изцяло нова работна среда. 

До известна степен това се наблюдава и при смартфоните. iPhone 5 надали е изкушение за тези, които използват Android и са доволни от възможностите на зеления робот. Действително новото устройство на Apple има най-прецизната и солидна изработка в индустрията, а процесорът му вероятно е по-бърз от всички предложения в Android сегмента. Е, и? Това не е достатъчно, за да стимулира преминаване към друга платформа


Същото се отнася и за iOS потребителите. Ако вече сте имали едно или няколко поколения смартфони на Apple, iPhone 5 е най-логичната покупка, която може да направите. Вече сте инвестирали известна сума за съдържание в екосистемата, свикнали сте с прийомите й на работа и сте задоволени от възможностите й и просто искате по-мощен смартфон с малко по-голям дисплей, по-тънък профил, по-добра камера и т.н.? iPhone 5 е чудесен избор за вас. Аргументът, че други смартфони отдавна имат по-големи дисплеи и други параметри, става все по-абсурден. Бихте ли преминали към Mac, защото Apple предлага единствения лаптоп с Retina дисплей? Или бихте почакали тази особеност да достигне и Windows? Купихте ли си MacBook Air, защото бе най-тънкият лаптоп на пазара, или почакахте за революцията на ултрабуците?

Макар преходите от една в друга платформа да се случват постоянно, масовата част от потребителите запазват първоначалния си избор, защото безспорно софтуерът е по-важен от всички хардуерни иновации. Бихте ли си купили Nokia Lumia 920 или 820, защото включват безжично зареждане? В повечето случаи отговорът вероятно е "Не". 

Митът за "овцете"

Един от любимите опити за показване на превъзходство на Android потребителите е използването на думата "стадо". Тези, които използват iOS, са стадо от зомбирани овце, докато Android потребителите са интелигентни, самостоятелни, ерудирани и запознати с технологичната индустрия професионалисти, които винаги правят абсолютно неконформен и осъзнат избор. Познайте - това не е така. Аргументът стартира, когато iPhone бе много по-популярен от Android, но учудващо продължава да се използва и в момента, когато зеленият робот има доста по-голям пазарен дял. Кой е стадото сега?

 

Никой, разбира се. През последното тримесечие са продадени повече Samsung Galaxy S III от iPhone 4S. Защо? Защото и двата смартфона са невероятно добри, потребителите не са глупави и могат да разберат това, а изчакващите iPhone 5 успяха да наклонят везните в полза на Samsung. Означава ли, че използването на едни и същи продукти от милиони хора ги превръща в овце


В съвременната консуматорска култура (без негативна конотация) известна доза потребителски конформизъм е неизбежна. Като потребители не живеем в пещери и изборът ни се определя от огромен брой факти, сред които е и това, какви смартфони виждаме в ръцете на хората най-често, какво ни препоръчват близки и познати и разбира се, каква съвместимост с тях ще си осигурим. В този ред на мисли всички ние сме до известна степен овце. В това няма нищо лошо. 

 

И все пак заслужава ли си iPhone 5? Отговорът на въпроса се крие единствено във вас. Ако искате да си купите смартфона, защото той ще работи в идеална симбиоза с останалите ви Apple продукти, то вие не сте овца, а разумен потребител. Ако пък не сте привърженици на този тип системи, изберете конкурентен модел с Android или Windows Phone.

И една препоръка: уважавайте и анализирайте изборите на останалите. Един ден те може да станат и ваши. 

 

Тагове: