Големите технологични компании ни наблюдават и вероятно сме знаели това от самото начало. Има достатъчно и все повече доказателства за това, че компаниите за социални медии извличат данни за потребителите и имат неадекватни политики за това как се използват тези данни. Сега нов доклад на Федералната търговска комисия (ФТК) на САЩ обвинява големите компании за социални медии и видео стрийминг, че шпионират потребителите до крайност.

В доклада се разглеждат практиките за събиране и използване на данни от компании като Meta, YouTube, X Corp (бивш Twitter), ByteDance (TikTok), Amazon (притежава Twitch), Snap Inc (Snapchat), Discord, Reddit и WhatsApp. Тя установи, че всички тези платформи събират огромни количества потребителски данни и не правят достатъчно, за да защитят неприкосновеността на личния живот на потребителите, особено на децата и тийнейджърите.

„В доклада се посочва как компаниите за социални медии и видео стрийминг събират огромно количество лични данни на американците и печелят от тях милиарди долари годишно“, заяви председателят на FTC Лина М. Хан.

„Макар и доходоносни за компаниите, тези практики за наблюдение могат да застрашат личния живот на хората, да застрашат техните свободи и да ги изложат на множество вреди“, добави тя.

В доклада се посочва още, че компаниите за социални медии са в състояние да събират и запазват за неопределено време огромни количества данни за потребителите. Тези фирми също така са били признати за виновни за това, че не са изтрили правилно данните на потребителите в отговор на искания за изтриване.

По-голямата част от приходите на тези компании се дължат на масовото събиране на данни, които се използват за целева реклама. В доклада се посочва също, че някои фирми са използвали технологии за проследяване, нарушаващи неприкосновеността на личния живот, като например пиксели, за да улеснят рекламирането на потребителите въз основа на техните предпочитания и интереси.

В доклада се констатира също така, че тези платформи не правят достатъчно, за да защитят децата. Някои компании твърдят, че в сайтовете им няма деца-потребители, което изглежда доста малко вероятно.

Регулаторът призовава за по-строги закони и по-добри практики от страна на тези компании. Това е песен и танц, които чуваме от много години. Изглежда, че нещата са стигнали дотам, че дори потребителите са се примирили с факта, че доброволно предоставят личната си информация и се отказват от неприкосновеността на личния си живот онлайн, като се регистрират в платформи за социални медии. Така или иначе, регулаторът иска да се въведат ограничения за това колко данни могат да събират компаниите и колко дълго могат да ги съхраняват, по-ясен контрол за поверителност за потребителите и по-силна защита за децата.

Не е ясно дали този доклад ще окаже някакво въздействие върху настоящите практики за събиране на данни в социалните медии или не. От известно време сме свидетели как на компаниите им се разминава с подобни съмнителни практики. Понякога регулаторните органи успяват да наложат парични глоби на технологичните фирми, но все още не сме свидетели на истинска промяна, особено в САЩ.

Снимка: Unsplash

Виж още: Приходите на Diablo IV надхвърлиха 1 млрд. долара, откакто дебютира през юни 2023 г.