Facebook спря да дава възможност на други фирми да имат достъп до данните на приятелите ви още през 2015 г., нали така?
Това е, което Facebook каза през март, след като гигантът попадна под огъня за съобщения, които позволиха на разработчици от трети страни да имат достъп до данни за всички връзки на потребителя. Но The Wall Street Journal съобщи в петък, че Facebook сключва специални сделки с някои компании, които им позволяват да продължат да имат достъп до данни за приятелите на потребителите на мрежата.
Facebook потвърди, че някои компании имат право на достъп до информацията за кратко време.
"През 2014 г. всички разработчици получиха една година, за да преминат към новата, по-ограничена версия на приложния програмен интерфейс (API). Някои разработчици, включително Nissan и Royal Bank of Canada, поискаха кратко удължаване - и тези разширения приключиха преди няколко години", казва Ими Арчибонг, вицепрезидент по продуктовите партньорства във Facebook.
Информацията поставя под въпрос предходните твърдения на Facebook, че е направила промени през 2015 г., за да спре събирането на данни, което позволи на изследовател в университета в Кеймбридж да събере информация за 87 милиона потребители на Facebook. Ученият на име Александър Коган е накарал около 200 000 души да направят тест за личността чрез техните профили във Facebook, а приложението му събра информация и за всичките им приятели. Тогава Коган даде тази информация на политическата консултантска фирма Cambridge Analytica.
Facebook се изправи пред засилено проучване за споделянето на потребителски данни с трети страни именно откакто скандалът с Cambridge Analytica излезе наяве, което се засили по-рано тази седмица, когато The New York Times съобщи, че Facebook е споделяла потребителски данни с производителите на устройства. Това включва и производителя на смартфони Huawei, който вече бе атакуван от американските разузнавателни агенции като национална заплаха за сигурността.
Арчибонг повтори в изявлението си в петък, че компанията прекратява тези споразумения. Той също каза, че освен удълженията, които е предоставила на някои компании, Facebook не е сключила нови сделки, които дават възможност на компаниите за широк достъп до данните от приятелите на потребителите.
"Всички нови сделки, както ги описва вестникът, включват възможността на хората да споделят списъците си с по-широки приятели, а не личната информация на приятелите си като снимки или интереси, с приложения под по-ограничената версия на приложния програмен интерфейс", уточнява той.