Министерството на правосъдието на САЩ подаде съдебно заявление, в което поиска Google да се откаже от Chrome и потенциално дори от Android, за да прекрати своите антиконкурентни практики. Съдебното заявление също така включва няколко други стъпки, които биха попречили на Google да продължи своите монополни практики.
Отделът ще поиска от съдията, който постанови през август, че Google незаконно е монополизирал пазара за търсене, да изиска мерки, свързани с изкуствения интелект и операционната система за смартфони Android. Антитръстовият регулатор и с щатите, които са се присъединили към случая, също планират да препоръчат федералният съдия Амит Мехта да наложи изисквания за лицензиране на данни.
Ако Мехта приеме предложенията, те имат потенциала да променят пазара на онлайн търсене и процъфтяващата ИИ индустрия. Делото беше заведено при първата администрация на Тръмп и продължи при президента Джо Байдън. Това е най-агресивното усилие за овладяване на технологична компания, откакто Вашингтон неуспешно се опита да раздели Microsoft Corp. преди две десетилетия.
Притежаването на най-популярния уеб браузър в света е ключово за рекламния бизнес на Google. Компанията може да вижда активността на влезли потребители и да използва тези данни за по-ефективно насочване на промоции, които генерират по-голямата част от нейните приходи. Google също използва Chrome, за да насочва потребителите към своя водещ ИИ продукт, Gemini, който има потенциала да се развие от бот за отговор до асистент, който следва потребителите в мрежата.
Ако продажбата се осъществи, Chrome ще струва „поне 15-20 милиарда долара, като се има предвид, че има над 3 милиарда активни потребители месечно“, казва анализаторът на Bloomberg Intelligence Мандип Сингх.
Цената, която бъдещите купувачи са готови да платят, може да зависи от способността им да свържат Chrome с други услуги, допълва Боб О’Донъл от TECHnalysis Research. „Не може да се монетизира директно“, каза той. „Той служи като врата към други неща. Не е ясно как може да измерите това от чиста гледна точка на генериране на приходи.“
Предложените от властите действия имат за цел да изравнят условията на пазарите за търсене и реклама. Ако бъдат приложени, тези промени могат значително да повлияят на бизнес модела на Google. Google може да отговори на този доклад в съда до 20 декември. Съдебните заседания по този въпрос ще се проведат през пролетта на 2025 г. и можем да очакваме окончателно решение през лятото. Google също може да обжалва решението на съда.
Снимка: Unsplash
Виж още: Този робот змия отива там, където хората не могат (ВИДЕО)