Миналата седмица Adobe, компанията, която стои зад Photoshop и софтуерния пакет Creative Cloud, попадна в неприятна ситуация заради няколко клаузи в условията за ползване, които предполагат, че компанията ще има достъп до потребителско съдържание за обучение на модели за машинно обучение.

След широко разпространената реакция и заплахи за бойкот компанията направи изявление, в което разяснява някои аспекти на правното си споразумение. Adobe също така публикува преработена версия на документа още през следващата седмица, която вече няма да дава на компанията широкообхватен лиценз за потребителски данни и съдържание.

Най-голямата победа идва от директното признание на Adobe за страха на обществеността, че ще използва каченото съдържание за обучение на бъдещи модели с изкуствен интелект. В нова публикация в блога си компанията ясно заявява, че съдържанието, притежавано от потребителите, „никога няма да бъде използвано за обучение на какъвто и да е генеративен инструмент за изкуствен интелект“. Вместо това Adobe ще използва само произведения, които вече са обществено достояние - като например собствената си библиотека от лицензирани стокови изображения - за обучение на своите модели.

За справка, при предишна актуализация на документа беше добавена клауза, според която Adobe има право на достъп до потребителско съдържание „както чрез автоматични, така и чрез ръчни методи“. В друг раздел се посочва, че компанията може да използва „техники като машинно обучение“, за да подобри своите услуги и софтуер.

Тези клаузи се появиха по-малко от година след пускането на Adobe Firefly, първото навлизане на компанията в света на генераторите на изображения с изкуствен интелект. Промените обаче останаха незабелязани в продължение на няколко месеца, преди изскачащ прозорец, обобщаващ тези нови условия, да поздрави потребителите на Photoshop и други приложения на Creative Cloud.

В публикацията в блога на Adobe също така се посочва, че ще се намалят някои от широките юридически формулировки, използвани в някои клаузи в условията за ползване, като се добавят „примери на разбираем английски език за това какво означават и защо са необходими“. Потребителите вече могат да се откажат от анализите и подобряването на продуктите, но Adobe добави, че съгласието за споделяне на данни няма да прехвърли правата на собственост на компанията.

Струва си да се отбележи, че Adobe не променя курса и не признава вина, поне не извън объркващия език в документа с условията за ползване. Главният продуктов директор на компанията Скот Белски призна, че „обобщената формулировка на изскачащия прозорец е неясна“ и че „действителните условия за ползване са подобни на тези на всеки друг съвременен доставчик на софтуер с облачни функции“.

Макар че изявлението на Adobe трябва да облекчи творците навсякъде по света, щетите върху репутацията и недоволството на потребителите могат да останат разбираеми. Мнозина изразиха загриженост, че инструментите на изкуствения интелект като Generative Fill на Photoshop застрашават препитанието на творците. Компанията призна това в своя блог пост, заявявайки, че е „решена да бъде надежден партньор за творците оттук насетне“.

Снимка: Unsplash

Виж още: Apple работи по свой езиков модел за локално ползване директно в телефона ви