Добра идея ли е търсачка в стил ChatGPT? Фондовият пазар със сигурност изглежда мисли така, въпреки че един гаф изтри 100 милиарда долара от пазарната стойност на Google след лошото представяне на компанията на неотдавнашното събитие за представяне на AI търсене. Всъщност превръщането на чатбот в жизнеспособен бизнес ще бъде предизвикателство. Освен този факт Google разполага с интерфейс за търсене в чат вече седем години – Google Assistant – и най-голямата рекламна компания в света не успява да го монетизира. А нов доклад от Reuters посочва друг паричен проблем с генерирането на чат сесия за всяко търсене: това ще струва много повече, за да работи в сравнение с традиционна търсачка.

Днес търсенето с Google работи, като изгражда огромен индекс на мрежата и когато търсите нещо, тези записи в индекса се сканират, класират и категоризират, като най-подходящите записи се показват в резултатите от вашето търсене. Страницата с резултати на Google всъщност ви казва колко време отнема всичко това, когато търсите нещо, и обикновено е по-малко от секунда. Търсачка в стил ChatGPT би включвала задействане на огромна невронна мрежа, моделирана върху човешкия мозък всеки път когато стартирате търсене, генериране на куп текст и вероятно също запитване към този голям индекс за търсене за фактическа информация. Природата на „движение“ на ChatGPT напред-назад също означава, че вероятно ще взаимодействате с него много по-дълго от част от секундата.

Цялата тази допълнителна обработка ще струва много повече пари. След разговор с председателя на Alphabet Джон Хенеси (Alphabet е компанията майка на Google) и няколко анализатори, Reuters пише, че „разговор с AI, известен като голям езиков модел, вероятно струва 10 пъти повече от стандартно търсене по ключови думи“ и че може да представлява „няколко милиарда долара допълнителни разходи“.

Точно колко милиарда от 60-те милиарда долара годишен нетен доход на Google ще бъдат изсмукани от чатбот, е предмет на дебат. Една оценка в доклада на Reuters е от инвестиционната банка Morgan Stanley, която отчита 6 милиарда долара годишно увеличение на разходите за Google, ако „AI, подобен на ChatGPT, се справи с половината от запитванията, които получава, с отговори от 50 думи“. Друга оценка на консултантската фирма SemiAnalysis твърди, че ще струва 3 милиарда долара.

Google намекна, че сървърното време е проблем в първоначалната си публикация в своя чатбот Bard, като каза, че ще започне с „олекотена моделна версия“ на езиковия модел на Google и че „този много по-малък модел изисква значително по-малко изчислителна мощност, което ни позволява мащабиране до повече потребители, което позволява повече обратна връзка“. Интересно е, че Google е предпазлив по отношение на мащаба. Google си е Google – гигантът вече работи в мащаб, който ще засенчи повечето компании и може да се справи с каквото изчислително натоварване искате да му хвърлите. „Мащабът“ е само въпрос на това, за което Google иска да плати.

Цената на търсенето определено е по-голям проблем за Google, отколкото за Microsoft. Част от причината, поради която Microsoft е толкова нетърпелив да разтърси бизнеса с търсене, е, че повечето оценки за пазарен дял поставят Bing на едва около 3% от световния пазар за търсене, докато Google е около 93%. Търсенето е основен бизнес за Google по начин, за който Microsoft не трябва да се тревожи, и тъй като трябва да обработва 8.5 милиарда търсения всеки ден, разходите на Google за всяко търсене могат да се натрупат много бързо.

Джон Хенеси от Alphabet каза пред Reuters, че Google се стреми да намали разходите, като определи това „в най-лошия случай проблем от няколко години“. Google се е справял с проблеми като този в миналото, като когато купи YouTube и успя да намали разходите достатъчно, за да го превърне в машина за правене на пари, и продължава това днес с иновации като изграждането на свои собствени чипове за транскодиране на видео. Компанията също изгражда персонализирани сървърни чипове за машинно обучение, наречени Tensor Processing Units. И все пак, предвид кампанията за съкращаване на разходите на Google през последните няколко месеца перспективата напред към неговия основен потребителски продукт с рязко нарастващи разходи за „няколко години“ не е идеална.

Все още не е ясно колко пари някой ще спечели от чатботове, които трябва да дават директен отговор. Гласовите асистенти на Google и Amazon не успяха да генерират печалба след години на използване и те са просто по-ограничени чатботове. OpenAI, създателят на ChatGPT, таксува пари на базата на генерирана дума, което не работи за търсачките. В друг доклад на Reuters се казва, че Microsoft вече се е срещнала с рекламодатели, за да уточни плана си за „вмъкване на реклами в отговорите, генерирани от чатбота на Bing“, но не е ясно колко неудобно би било това или дали потребителите ще реагират, когато чатбот внезапно се включи с рекламна пауза.

Cнимка: Unsplash

Виж още: Версии на Bing и Edge с ChatGPT идват за мобилни устройства 

 

 

Тагове: