Вярвате или не, но и най-незначителната грешчица понякога може да струва милиони. Затова дори нещо да ви се струва маловажно, ако то е свързано непосредствено с нещо по-сериозно – обърнете му подобаващо внимание.
Предлагаме ви няколко забавни „загуби“, които историята познава. Дали хората, които са сгафили са били разсеяни или просто глупави, ще решите вие.
Загубеното тиренце на НАСА
Загуба: $80 000 000
Тирето със сигурност не е един от най-важните препинателни знаци и затова многохора просто го „изяждат“. В случая обаче хапката е струвала цели 80 милиона. Пострадалият е американската космическа агенция НАСА, а годината 1962-а. Заради малка софтуерна грешка изстреляният към Венера космически кораб Маринър-1 губи управление и се взривява на 293-тата секунда след старта. Заради този случай английският писател и учен Артър Кларк пише няколко години по-късно „Маринър-1 бе унищожен от най-скъпото тире в историята“.
Най-старата и скъпа бира
Загуба: $502 996
Липсваща буква „p”в името на бутилка 150 годишна бира (Ейл), коствала на невнимателния си онлайн продавач повече от половин милион долара. Само няколко запознати с тези редки ценности колекционери знаели, че на аукциона ще бъде предложена рядка бутилка от напитката с име Allsopp’s Arctic Ale, но не успели да я намерят, защото продавача объркал името и „изял“ едното “p” изписвайки Allsop’s Arctic Ale.
Така в аукциона участвали само два претендента и бутилката била продадена за 304 долара. Купувачът обаче моментално се усетил и веднага препродал бутилката за… 503 300 долара. На това се вика чиста печалба!
Грешната Библия
Загуба: $4590
През 1631 година английска печатница издава Библия с печатна грешка в седмата от десетте Божи заповеди. Била пропусната думичката „не“. В този вариант заповедта вече звучала като „Прелюбодействай!“. Тази Библия била кръстена на грешката си „Библията на прелюбодейците“. Издателите били глобени, а целият тираж – унищожен.
Расистките макарони
Загуба: $20 000
В кулинарната книга “Penguin”издадена в Австралия се появила рецепта за макарони в която се препоръчвало блюдото да бъде подправено с „прясно смлени черни хора“ (freshly ground black people). Оказало се, че грешката е възникнала по вина на коректора, а на това място трябвало да пише „прясно смлян чер пипер“ (freshly ground black pepper). Вече продадените книги не били събрани обратно, но наличните 7000 бройки били унищожени и препечатани отново.
Продажба на акции с катастрофално ниски цени
Загуба: $340 000 000
През декември 2005-а година, брокер от японската компания Mizuho Securities получил заявка за продажба на една акция за цена от 610 000 йени за бройка. Само че той без да иска сменил местата на броя акции и цената и продал 610 000 акции на цена по 1 йена. Тази грешка предизвикала хаос на борсата, спад на индекса Nikkei и довела до оставки на ръководството на Токийската фондова борса. Загубите ударили рекордните 340 милиона долара.
Най-скъпата рекламна акция
Загуба: $50 000 000
През 2007-а година търговец на коли от Розуел, САЩ, измислил „блестяща“ реклама – да пусне безплатно 50 000 лотарийни билета, един от които печеливш – на стойност 1000 долара. Обаче компанията, която отпечатала билетите по погрешка направила всичките бройки… печеливши! Така общата сума за изплащане ударила 50 милиона долара! Бедният търговец, разбира се нямало как да изплати крупната сума и обещал да компенсира всеки печеливш с подарък на стойност от 5 долара при покупка.
Екзотична отпуска, която се превърнала в еротична
Загуба: $10 000 000
Преди няколко години калифорнийската туристическа компания Sonoma решила да публикува своя реклама в каталога „Жълти страници“. Когато рекламата обаче започнала да носи първите резултати се оказало, че е възникнала неприятна грешка. Вместо „екзотични пътешествия“ в каталога били обещани… еротични такива. В резултат фирмата получила огромно внимание, но не точно такова, на каквото се надявала. Грешката струвала на печатницата цели 10 милиона долара – след съдебното дело, заведено от Sonoma.